اولین تجربه کوهنوردی ، چگونه شروع کنیم؟

0
3363
کوه پلاس

نقاط بسیار زیبایی در جهان وجود دارند که فقط با پای پیاده می‌توان به آنها سفر کرد. کوهنوردی علاوه بر زیبایی‌هایی که دارد همراه با چالش‌هایی پر مخاطره است. در هر وضعیتی، از آب و هوای طوفانی و سرد گرفته تا روزهای گرمی که دست و پاها تاول می‌زند، بهترین راه برای لذت بردن از کوهنوردی آمادگی قبلی برای مقابله با این چالش‌هاست.

کوهنوردی

ایمنی

«مارک چیس» (Mark Chase) یکی از وزرشکاران ملی کلمبیا در این مورد می‌گوید :

اولین چیزی که به آن فکر می‌کنم شرایطی است که کنترل آن از توانم خارج است.

او پیشنهاد می‌کند برای اطلاع دقیق از شرایط آب و هوایی با دفتر رانندگان حمل ونقل بین شهری تماس بگیریم. هیچ‌کس دوست ندارد کوهنوردی را شروع کند در حالی‌ که طوفانی با فاصله‌ زمانی اندکی در راه باشد، زیرا امکان دارد طوفان سریع‌تر از زمانی که پیش‌بینی شده از راه برسد.

سئوال مهمی که از یک ساکن محلی باید بپرسید این است که آیا در مسیر کوهنوردی تلفن همراه آنتن دارد یا نه؟ در این صورت اگر به کمک احتیاج داشته باشید می‌توانید با آن ارتباط برقرار کرده و درخواست کمک کنید.

در هر دو صورت، تلفن همراه آنتن داشته باشد و یا نداشته باشد، نزدیکان خود را از اینکه برای چه مدتی و کجا خواهید بود مطلع کنید. بهتر است برنامه‌ریزی خود را برای مدتی بیشتر از چیزی که انتظار دارید انجام دهید.

چیس می‌گوید:

حتی اگر برای یک کوهنوردی ۴ ساعته برنامه‌ریزی کرده‌ باشم، تمام تجهیزات کوهنوردی را حتماً همراه خود می‌برم.  شاید به نظر حرکتی مبتدی آید ولی در این صورت اگر با مشکلی مواجه شدم و یا گم شدم، زمان بیشتری برای نجات و زنده ماندن خواهم داشت.

کوهنوردی

شروع کوه‌نوردی

چیس برای کوه‌پیمایانی که اولین بار است اینکار را انجام می‌دهند پیشنهاد می‌کند که از همراهی دوستانی که قبلاً مسیر مورد نظر را پیموده‌اند بهره ببرند و حتماً مسیرهای کوتاهی را برای شروع انتخاب کنند.

چیس اضافه می‌کند :

شروع از مسیر‌های کوتاه بسیار مهم است، برای اولین کوهنوردی مسیری یک شبه را انتخاب کنید. برای مثال در شمال غربی اقیانوس آرام، می‌توانید احساس کنید که وسط ناکجا آبادید در حالی که به شهر و یا آبادی نزدیک هستید و در صورت نیاز می‌توانید از شهر درخواست کمک کنید. اگر همه چیز خوب پیش رفت می‌توانید برای کوه‍پیمایی‌هایی با مدت زمانی بلندتری برنامه‌ریزی کنید.

در اولین تجربه نباید به یک کوهنوردی چند روزه بپردازید: ابتدا با چند سفر ۳ و یا ۴ ساعته و تجهیزات کامل، برای عادت کردن به وزن تجهیزات، تمرین کنید. به کوله‌پشتی و وزن آن دقت کنید تا به خود آسیبی وارد نکنید.

کوهنوردی

آماده کردن تجهیزات مورد نیاز

لیست وسایل مورد نیاز خود را با سعی و خطا بدست آوریدبه این معنی که اگر چیزی را در سفری نیاز داشتید حتما برای سفر بعدی تهیه کنید. یکی از تجهیزاتی که بسیار ضروری است کوله‌پشتی ضد آب بوده. چیس می‌گوید:

 کوله‌پشتی ضد آب قدری سنگین‌تر است ولی ارزش جلوگیری از خیس شدن وسایلتان را دارد.

حتماً کفش‌های کوهنوردی خود را هم ضد آب انتخاب کرده و لباس‌های چند لایه بپوشید. چیس می‌گوید:

من چندین لایه لباس نازک با کاربری‌های مختلف می‌پوشم. من همیشه از زیر کتی نازک و گرم که ضد آب نیست می‌پوشم.

در مورد چادر دقت داشته باشد که ضد آب بوده و شما را خشک نگه دارد. چیس می‌گوید:”وقتی چادر خود را برپا می‌کنم، همیشه دنبال محافظی مانند دیواره‌ی یک صخره برای آن می‌ باشم. دقت کنید که چادر خود را به کجا نصب می‌کنید و از نصبآن در مجاورت صخره‌هایی که احتمال ریزش دارند و یا برف و اجسام مشابه خودداری کنید”.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

12 − 5 =