مقابله با عرق سوز شدن در حین کوهنوردی

0
2574
کوه پلاس

همه‌ی ما بعد از یک پیاده‌روی یا کوهنوردی طولانی، این خارش دردناک یا عرق‌سوز شدن را تجربه کرده‌ایم. با هر قدمی که برمی‌داریم، پوستمان بیشتر ساییده می‌شود و این حس ناخوشایند شدت بیشتری می‌گیرد. شاید یکی از شایع‌ترین مشکلات ورزش‌هایی چون کوهنوردی یا پیاده‌روی‌های طولانی همین مشکل عرق‌سوز شدن باشد.

اما خبر خوب این است که با کمی اطلاعات داشتن راجع به این موضوع، می‌توان جلوی این مشکل را گرفت یا حداقل درد ناشی از آن را به حداقل رساند.

در این مقاله هر آن چیزی که راجع به عرق‌سوز شدن، از دلیل به وجود آمدن آن تا راهکارهایی برای جلوگیری از آن و درمان مختصر و موقتی آن را در حین کوهنوردی، برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

عرق‌سوز شدن چیست؟

عرق سوز شدن چیست

عرق‌سوز شدن نتیجه‌ی تماس پوست با لباس، تعریق و ساییدگی کوله‌پشتی سنگین با شانه‌ها و کمر است. نوعی مصدومیت مختصر و دردناک که از ساییدگی و اصطکاک ناشی می‌شود. این مشکل زمانی بروز می‌کند که پوست شما در تماس با پوشاک یا تجهیزات خیس و عرق‌آلود ساییده شود.

نتیجه‌ی آن قرمزی، خارش و التهاب است. اگر این موضوع زمان بیشتری ادامه پیدا کند، زخم عمیق‌تر شده و نهایتا به خونریزی منجر خواهد شد. این مشکل معمولا در اندامی از بدن نمایان می‌شود که همواره در تحرک هستند. بین ران‌ها و زیربغل را در نظر بگیرید.

این نقاط از بدن خواهی نخواهی همواره در معرض عرق‌سوز شدن قرار دارند و دلیل آن هم سایش پوست با پوست است. حال با هم نگاهی به راهکارهای مقابله با آن می‌اندازیم.

لباس و تجهیزات مناسب بپوشید

لباس مناسب بپوشید

یکی از مهم‌ترین راهکارها همین است که لباستان به تن شما گشاد یا تنگ نباشد. لباس‌های گشاد با چروک شدن یا تاخوردگی باعث بروز این مشکل می‌شوند. بندهای کوله‌پشتی اگر بیش‌ از حد بلند باشند شانه‌های شما را دچار ساییدگی می‌کنند.

همین نکته در مورد کفش یا پوتین‌های کوهنوردی شما نیز صدق می‌کند. اگر شما در حین ورزشتان متوجه این ساییدگی شدید، می‌توانید با گذاشتن تکه‌ای پنبه یا فوم مخصوص از آن جلوگیری کنید. نکته‌ی دیگر کندن تگ لباس در پشت گردن است که برخی اوقات کمک بزرگی می‌کند.

کتان نپوشید

کتان نپوشید

اما دلیل این توصیه چیست؟ دلیل آن بسیار ساده است! زمانی که کتان خیس شود، مدت بیشتری طول می‌کشد تا خشک شود. این جنس آب و عرق را جذب کرده و به پوست شما می‌چسبد.

به هیچ وجه از لباس‌ها، مخصوصا لباس زیرهایی که از جنس کتان است استفاده نکنید. پس با این حساب، بهترین پارچه برای لباس کوهنوردی کدام است؟

لباس‌های پشمی بهترین گزینه هستند. دلیل آن هم این است که آب و عرق زیادی را به خود جذب می‌کنند و سریع هم خشک می‌شوند.

پیراهنتان را در شلوارتان نگذارید!

لباستان را بیرون از شلوار نگه دارید

این نکته مخصوص کسانی است که در تابستان به کوهنوردی می‌روند. این کار باعث می‌شود تا بین شلوار و لباس شما هوا در جریان باشد و موجب خشک شدن آب و عرق ناشی از ورزش شود.

پوشاک تمیز بپوشید

پوشاک تمیز بپوشید

جدا از حیاتی بودن داشتن پوستی تمیز، این موضوع در مورد لباس‌هایتان نیز صادق است. شاید با خود بگویید این دیگر چه جور توصیه‌ای است. اما مردم بسیاری این موضوع را به آن صورت که باید جدی نمی‌گیرند.

از پماد یا پودر استفاده کنید تا پوستتان خشک بماند

از پودر استفاده کنید

شما می‌توانید از این محصولات در حین کوهنوردی استفاده کنید. انتخاب محصول به سلیقه‌ی شما برمی‌گردد. این که از پماد یا کرم‌های روان کننده استفاده کنید تا اصطکاک پوستتان کم شود یا از پودر بچه برای خشک نگه داشتن پوستتان استفاده کنید، انتخابش با شما است.

آب بنوشید

حتما با خودتان می‌گویید اگر بیشتر آب بنوشیم، بیشتر تعریق می‌کنیم!

این موضوع کاملا درست است. اما هیچ تحرکی بدون تعریق نیست. وقتی بیشتر آب می‌نوشید، تجمع نمک در عرقتان کمتر می‌شود و حداقل سوزش کمتری را تجربه خواهید کرد.

حال چطور به صورت موقتی آن را درمان کنیم؟

حتی اگر تمام توصیه‌های بالا را به کار بگیرید، باز هم ممکن است بدشانسی بیاورید و سوزش و خارش به سراغ پوست شما بیاید. پوست ساییده شده باید درمان شود حتی اگر این درمان خیلی مختصر و ساده باشد. پس نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید.

قدم اول: قسمت مجروح پوستتان را شسته و خشک کنید

پوست خود را بشویید

به محض این که ورزشتان تمام شد، منطقه‌ی ساییده شده را با آب ولرم و صابون آنتی باکتریال بشویید. سپس با قرار دادن حوله بر روی آن منطقه پوستتان را خشک کنید. هرگز حوله را روی منطقه‌ی ملتهب نکشید.

قدم دوم: قبل از خواب، به پوست خود کرم یا لوسیون بزنید

قبل از خواب کرم یا لوسیون بزنید

مالیدن مقدار زیادی لوسیون و کرم باعث می‌شود تا زمانی که شما خوابید، پوستتان سریع‌تر خودش را بازسازی کند. می‌توانید از کرم زینک اکسید، روغن نارگیل یا وازلین برای این منظور استفاده کنید.

قدم سوم: کمی استراحت

کمی استراحت

پوست ساییده برای بازسازی خودش به زمان نیاز دارد. پس قبل از اینکه دوباره شال و کلاه کرده و به دل کوه بزنید، بگذارید تا پوستتان به وضعیت معمول خود برگردد. اگر پوست شما به طور کامل درمان نشده باشد، وضعیتش بدتر شده و احتمال زیادی وجود دارد که دچار عفونت شود.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

17 − سه =