گشایش مسیر بر دره یخار دماوند زمستان۱۳۹۳

0
6053
مسیر صعود سال93 دره یخار
مسیر صعود سال93 دره یخار

تیمی متشکل از اعضای باشگاه کوهنوردی تهران و کوهنوردان استان زنجان جهت اجرای اولین صعود زمستانی دره یخار دماوند کارخود را  بعد از ظهر ۹۳/۹/۲۹  با حرکت به سوی شهرستان گزنه آغاز کردند. بر طبق اطلاعیه منتشر شده این صعود در زمستان و در مدت تقریبی ۸ روز انجام شده است. برنامه شناسایی نهایی و بارگذاری نیز در آذر ماه  همان سال توسط تیم مذکور صورت گرفته است. این صعود به صورت مستقل وبا حمایت باشگاه کوهنوردی تهران، هیئت کوهنوردی استان زنجان، انجمن کوهنوردان ایران، انجمن کوهنوردان زنجان، شرکت گایا، وب سایت یخچالهای ایران و موسسه تصویری آنامِد صورت گرفته است.

صعود زمستانی دره یخار1393
صعود زمستانی دره یخار۱۳۹۳

 تیم ۹ نفره کوه نوردان باشگاه کوه نوردی تهران و کوه نوردان استان زنجان  روز شنبه ۹۳/۹/۲۹  بعد از ظهر حرکت خودرا ازتهران آغاز نموده ودر شهر رینه استقراریافتند . به دلیل بارش مداوم  روز یکشنبه را به استراحت و آمادگی پرداختند و صبح  دوشنبه ۹۳/۱۰/۰۱  با توجه به وضعیت جوی آفتابی برنامه ی خود را ادامه دادند.

طی  تماس برقرارشده با تیم دره ی یخار دماوند در ساعت ۱۷  دوشنبه ۹۳/۱۰/۱ ، اعضای گروه ، صعود خود را از ارتفاع ۱۸۰۰ متری در منطقه ی گزنک آغاز نموده و با توجه به بارش برف در روز قبل و برفکوبی ، موفق به صعود تا ارتفاع ۲۸۳۳ متری واقع در ابتدای دره ی یخار گردیده و اولین کمپ خود را دربالای پهن چشمه ارتفاع ۲۸۳۳ متری برپا نموده اند . سرعت وزش باد  حدود ۲۵ کیلومتر و هواصاف گزارش شده بود.

طی تماس برقرارشده ازسوی تیم کوه نوری دره ی یخار دماوند ، با وجود هوای مساعد و وزش باد حدود ۳۰ کیلومتر صعود از کمپ اول به سمت ارتفاعات بالاتر ادامه یافته . طبق اطلاعات واصله با توجه به ریزش بهمن و کوبیده شدن برف ها و سفت شدن زیرپا، گام برداری ساده تر و با برفکوبی کمتری همراه بوده است . ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۹۳/۱۰/۲ کمپ دوم در محلی به نام دوراهی اول دره ی یخار در ارتفاع حدود۴۰۰۰ متری برپا و اعضای تیم در حال استراحت بوده. برودت هوا در کمپ دوم در شب سه شنبه ۹۳/۱۰/۲ به منفی ۱۵ درجه رسیده است. شایان ذکر است پس ازاسقرار و برپایی کمپ دوم ،اعضا جهت انتقال بارگذاری انجام شده ی قبلی به محل کمپ فعلی اقدام ودرصورت شرایط مساعد جوی فردا به صعود ادامه خواهند داد.

طی آخرین تماس برقرارشده درساعت ۱۷ چهارشنبه ۹۳/۱۰/۳  با تیم دره ی یخار، باوجود شرایط جوی نامساعد و بارش برف ،اعضای تیم از کمپ دو به سمت ارتفاعات بالاترحرکت نموده و تا دهلیز مرحوم عباس جعفری درارتفاع حدود ۴۲۰۰ متری صعود وکمپ سوم را برپا نموده اند.به دلیل محدودیت فضا در برقراری کمپ دراین ارتفاع تیم به دوگروه تقسیم وشش نفر به کمپ دو بازگشته وسه نفر جهت صعود نهایی درکمپ سوم مستقر گردیده اند. همچنین نفراتی که به کمپ دوم بازگشتند فردا به سمت کمپ اول فرود خواهند آمد.ارتباط ازطریق بیسیم بین دوتیم برقراربوده..

طی ارتباط برقرارشده با تیم در چهارشنبه ۹۳/۱۰/۴ تیم صعود کار خود را ازساعت ۶ صبح آغاز کرده و اقدام به صعود ازارتفاع ۴۲۰۰متری به بالا نموده اند. بعد از عبور عرضی از دهلیز مرکزی وقبل از دهلیز مرحوم عباس جعفری وارد دهلیز مابین این دو شده و به صعود خود ادامه می دهند. باسرعتی خوب از دهلیزهایی با شیب حدود ۵۰ درجه گذر کرده و به ارتفاع ۵۰۰۰ متری صعود می کنند .به دلیل وزش شدید باد ، کمی ارتفاع کم کرده و تصمیم بر بیواک و شب مانی دراین ارتفاع می گیرند تاروز بعد به صعود خود ادامه دهند. تیم پشتیبانی نیز درکمپ دوم ازپایین مسیر را بررسی وبه اطلاع تیم صعود می رسانند. سرعت باد  بیش از ۴۰ کیلومترگزارش شده است.

طی آخرین تماس برقرارشده با تیم یخار درساعت ۱۸ جمعه ۹۳/۱۰/۵ تمامی اعضای تیم پس از جمع آوری کمپ های برقرارشده در دره یخار به گزنه رسیده و استقراریافته اند .تیم یخار در مسیر صعود چهار کمپ در ارتفاع های ۳۰۰۰ ، ۳۶۰۰ ، ۴۲۰۰ و ۴۹۰۰ برپا نموده بودند.دراین صعود گشایش مسیری جدید در دره ی یخار نیز شکل گرفته است.

لازم به توضیح است که این صعود به منظور گشایش مسیری جدید در دره یخار دماوند صورت پذیرفته و در این مرحله صعود به قله انجام نشده است و در ارتفاع ۴۹۰۰ آخرین کمپ زده شده است.در زمستان سال نود وچهار تعدادی از اعضا همین گروه مجددا تلاش کاملی را انجام داده و گشایش مسیر را تکمیل و از مسیر جدید یخچال های ایران به قله دماوند صعود می کنند که در فرصتی مناسب گزارش کامل آن برنامه هم ارائه می شود.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

4 × 1 =