کرم ضد آفتاب

0
1740
کرم ضد آفتاب رضا اسماعیلی کوه پلاس

چه آسمان بالای سرمان آبی و آفتابی باشد، چه خاکستری، پرتو های خورشید مانند قطره های باران به سمت ما روانه می شوند و علاوه بر گرما و نوری که می خواهیم، حاوی اشعه های ماورابنفش که باعث آفتاب سوختگی، پیری زودرس و سرطان پوست می شوند هم هست. اگر قصد دارید بعد از زدن کرم ضد آفتاب محصولی به پوستتان اضافه کنید، باید احتیاط کنید. این مقاله به شما نکات لازم برای انتخاب یک کرم ضد آفتاب مناسب را گوشزد می کند؛ نکاتی از قبیل:

  • رتبه بندی کرم
  • مواد تشکیل دهنده
  • دستورالعمل های لازم
  • چگونگی محافظت کامل در برابر اشعه فرابنفش

نکته: لباس هایی با پارچه های UPF بهترین و موثرترین گزینه برای محافظت پوست در برابر آفتاب هست و برای قسمت های باقی مانده ی پوست که با لباس پوشیده نشده اند، کرم ضد آفتاب توصیه می شود.

رتبه بندی کرم ضد آفتاب

برچسب هایی که روی کرم های ضد آفتاب زده شده شامل اطلاعات کلیدی ای هستند که به شما کمک می کنند تا اثر بخشی آنها را ارزیابی کنید. همه ی برچسب ها باید فاکتور محافظت از خورشید (SPF) را ذکر کنند، عددی که نشان دهنده ی توانایی کرم در محافظت از اشعه های آسیب رسان است. علاوه بر این، بعضی از کرم های ضد آفتاب ممکن است آزمایش هایی را پشت سر بگذارند که این موارد هم روی این برچسب ها ذکر می شود: پوشش گسترده در برابر اشعه های مختلف، ضد آب بودن برای مدت معینی و…

رتبه بندی SPF به چه معناست؟

کرم ضد آفتاب

همانطور که اشاره شد SPF عددی است که نشان می دهد کرم ضد آفتاب مذکور تا چه میزان توانایی محافظت در برابر اشعه های مضر و آسیب رسان از جمله UVB که باعث آفتاب سوختگی و سرطان های پوست می شود، را دارد. این مقیاس، یک مقیاس ساده و شهودی نیست:

  • SPF15: محافظت ۹۳% در برابر اشعه UVB
  • SPF30: محافظت ۹۷% در برابر اشعه UVB
  • SPF50: محافظت ۹۸% در برابر اشعه UVB
  • SPF100:محافظت ۹۹% در برابر اشعه  UVB

نکاتی برای بهتر به خاطر سپردن رتبه بندی

به دستورالعمل های زیر برای بخاطر سپردن رتبه بندی ها توجه داشته باشید؛

  • SPF15 حداقل رتبه ای است که متخصصین پوست برای هرگونه در معرض آفتاب قرار گرفتن توصیه می کنند.
  • SPF50 به بالا بی تاثیر است. هیچ کرم ضد آفتابی نمی تواند ۱۰۰% محافظت در برابر اشعه ها را ایجاد کند. SPF100 تنها ۱% بیشتر از SPF50 توانایی محافظت در برابر آسیب ها را دارد.
  • رتبه بندی SPF به شما نمی گوید چه مدت زمانی برای تمدید دوباره کرم ضد آفتاب مناسب است: گرچه که هنگام آزمایش های لازم روی کرم زمان تمدیدش هم مورد آزمایش قرار می گیرد اما سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) بدون توجه به رتبه ی SPF زمان لازم برای تمدید را دو ساعت در نظر گرفته است.

منظور از طیف گسترده چیست؟

اشعه ی ماورابنفش شامل اشعه هایی با طول موج های متفاوت است. علاوه بر اشعه UVB  که در بالا به آن اشاره شد، شما باید در برابر اشعه ی UVA که باعث پیری زودرس و سرطان پوست می شود هم از پوست خود محافظت کنید. به جای استفاده از مقیاس عددی برای اندازه گرفتن و امتیاز بندی، از اصطلاح طیف گسترده برای اشعه ی ماورابنفش استفاده می شود.

کرم ضد آفتابی که روی آن برچسب طیف گسترده خورده باشد، در برابر هر دو اشعه ی UVB و UVA مقاوم است:  سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) اعلام کرده است محصولاتی که توانایی محافظت در برابر اشعه ی UVA  را دارند، در برابر اشعه ی UVB  نیز مقاوم هستند.

ضد آب و ضد عرق بودن کرم ضد آفتاب

برچسب ضد آب به این معنی است که محصول مورد نظر طوری طراحی شده است که به خوبی می تواند در برابر آب یا عرق کردن مقاوم بماند. اما چون هیچ کرمی به طور کامل این قابلیت را ندارد، FDA استفاده از برچسب ضد آب روی کرم های ضد آفتاب را ممنوع کرده است. از نظر میزان مقاومت در برابر آب کرم های ضد آفتاب معمولا به دو دسته تقسیم می شوند:

  • محصولاتی که ۴۰ دقیقه در برابر آب مقاومند.
  • محصولاتی که ۸۰ دقیقه در برابر آب مقاومند.

و هم چنین توجه داشته باشید که استفاده از حوله ضد آفتاب را از بین می برد. پس بعد از استفاده از حوله، کرم خود را تمدید کنید.

مواد تشکیل دهنده

کرم ضد آفتاب

FDA لیست موادی که مجاز به استفاده در کرم های ضد آفتاب هستند را منتشر کرده است که منتقدان زیادی روی آن اتفاق نظر دارند.

اکسی بنزون

این ماده ی شیمیایی توانایی آسیب زدن به صخره های مرجانی در سراسر جهان را دارد از این بسیاری از کشور ها و هم چنین ایالت هاوایی استفاده از این ماده در کرم را ممنوع کرده اند. اکسی بنزون در برابر اشعه ی UVB بسیار موثر است و به طور گسترده در کرم های ضد آفتاب مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر کشور ها از جمله ایالات متحده آمریکا درصد اکسی بنزون را در کرم ضد آفتاب محدود می کنند.

اکتینو اکسات

استفاده از این ماده ی شیمیایی نیز در هاوایی به دلیل آسیب رساندن به اکوسیستم در کرم های ضد آفتاب ممنوع است.

(نکته: به بعضی از کرم های ضد آفتاب لقب “دوست دار جزیره” اتلاق می شود. این دسته از کرمها زیر نظر FDA تنظیم نمی شوند بلکه زیر نظر یک شرکت استاندارد تنظیم می شوند. این اصطلاح برای کرم های ضد آفتابی که حاوی اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات نیستند مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال عوامل زیادی وجود دارند که به مرجان ها و اکوسیستم آسیب می زنند و هنوز عامل اصلی این جریان مشخص نیست.)

اسید پارا آمینو بنزوئیک(PABA)

باعث آلرژی و حساسیت به نور در بعضی افراد می شود. محصولاتی که PABA در آنها وجود ندارد، برچسب PABA-FREE روی آنها زده شده است.

پارابن

مواد نگهدارنده نظیر(متیل پارابن) که در برخی از محصولات مراقبت از پوست از جمله کرم ضد آفتاب استفاده می شوند، برای محیط زیست و هم چنین زندگی مرجان ها آسیب رسان و مضر هستند. بنابراین بسیاری از شرکت ها از استفاده ی این محصول صرفنظر می کنند و برچسب PARABEN-FREE را روی محصولات خود می زنند.

مواد معطر

واقعیت این است که لزومی به استفاده از این محصولات نیست. این مواد می توانند که چشمان شما را اذیت کنند و موجب بروز آلرژی ها شوند. بنابراین استفاده از این محصولات برای کودکان و هم چنین بزرگسالانی که فعالیت های سنگین که منجر به عرق کردنشان می شود و یا شنا می کنند، ممنوع است.

ذرات نانو

فرآیند تولید این ذرات فوق العاده کوچک، نسبتا جدید است و هنوز خصوصیات آن کاملا مشخص نشده است. به عنوان مثال، به راحتی می توانند از غشاهای سلولی عبور کنند که این ویژگی می تواند برای بعضی اهداف مورد استفاده قرار بگیرد. هیچ خطر و آسیبی از وجود این ذرات در کرم های ضد آفتاب ذکر نشده است اما ممکن است کرم هایی را ببینید که روی آنها برچسب NANO-FREE خورده باشد. هیچ تعریف مشخصی از سمت FDA برای این محصولات ارائه نشده است اما بعضی کشور ها مانند استرالیا و آمریکا تعریفی از این برچسب ارائه داده اند.

زینک اکساید و تیتانیوم اکساید

مواد معدنی ای که در کرم های ضد آفتاب استفاده می شود، قابلیت مقاومت در برابر اشعه های UVB  و UVA را دارند. برخلاف دسته ای از کرم ها که پایه ی آنها مواد شیمیایی است، محصولاتی که در آنها از این مواد معدنی استفاده شده است، خود را دوست دار طبیعت معرفی می کنند. همچنین در بعضی از این محصولات از ذرات نانو نیز استفاده می شود که باعث نرم شدن بیشتر نیز می شود.

دستور العمل هایی برای استفاده صحیح کرم ضد آفتاب

از آنجایی که افراد خیلی کم از کرم ضد آفتاب استفاده می کنند و تقریبا هیچکس طرز استفاده ی صحیح آن را نمی داند، نکات زیر را با دقت بخوانید و پس از آن شما جزء معدود افرادی می شوید که طرز صحیح استفاده از این نوع کرم را می دانید.

طرز استفاده ی صحیح از کرم ضد آفتاب از انتخاب کردن بین انواع کرمها مناسب مهم تر است:

یک کرم ضد آفتاب با SPF50 ماندگاری کمتری از یک کرم با SPF30 یا SPF15 که به طور صحیح مورد استفاده قرار گرفته است را دارد.

۱۵ دقیقه قبل از اینکه به طور مستقیم در معرض آفتاب قرار بگیرید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید: در مورد همه ی کرم های ضد آفتاب این موضوع را رعایت کنید.

از کرم ضد آفتاب بیشتر از اندازه ای که مد نظرتان است استفاده کنید: همیشه مخصوصا وقتی که تی شرت و شلوارک پوشیده اید، همه جای پوست خود را به اندازه ی یک اونس (یک لیوان کوچک) به کرم ضد آفتاب آغشته کنید.

دست کم هر دو ساعت یکبار کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید: این مورد هم درباره ی همه ی کرم های ضد آفتاب صدق می کند و اکثر افراد این موضوع را فراموش می کنند.

حتما در کیف و کوله پشتی خود کرم ضد آفتاب داشته باشید: در یک پیاده روی چهار ساعته در یک روز آفتابی دو نفر باید یک چهارم از کرم ضد آفتاب خود را استفاده کنند. اما بیشتر افراد این کار را انجام نمی دهند.

هر روز از یک کرم ضد آفتاب با SPF15 یا بالاتر استفاده کنید: توصیه ی بنیاد سرطان پوست است؛ این بنیاد برای فعالیت های خارج از منزل SPF30  را نیز توصیه کرده است.

کرم ضد آفتاب و نوزادان: مقدار بسیار کمی برای نوزادان در معرض نور آفتاب استفاده کنید؛ زیرا پوست آنها خیلی سریع می تواند مواد شیمیایی را جذب کند.

اسپری های ضد آفتاب: FDA استفاده از اسپری های ضد آفتاب را برای بچه ها به دلیل احتمال به وجود آمدن مشکلات تنفسی توصیه نمی کند. اما برای پوست های نازک و حساس گزینه ی مناسبی است؛ گرچه که استفاده از کلاه هنوز در اولویت است.

تاریخ انقضای کرم های ضد آفتاب: یک قانون نانوشته و رایج بین مردم می گوید که تا سه سال می شود از یک اینها استفاده کرد؛ اما بهترین تاریخ همان تاریخ درج شده روی محصول است. تا حد امکان کرم ضد آفتاب خود را در جای خشک و خنک قرار دهید.

نکاتی برای محافظت در برابر فرابنفش

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش از چندین وجه قابل بررسی است.

– لباس با پارچه ای از جنس UPF

– کرم ضد آفتاب را به عنوان یک روتین پوستی استفاده کنید.

– از عینک آفتابی  استفاده کنید که ۱۰۰ درصد اشعه ماوراء بنفش را خنثی می کند.

-تا حد امکان از در معرض آفتاب قرار گرفتن دوری کنید.

-مقدار زمان قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ، به ویژه در ساعات اوج نور روز  تقریباً از ۹ صبح تا ۳ بعدازظهر را کنترل کنید.

-به یاد داشته باشید که نور خورشید غیرمستقیم هنوز هم می تواند به پوست شما آسیب برساند  بنابراین در روزهای ابری نیز از خود محافظت کنید.

عواملی که باعث آسیب بیشتر در برابر اشعه ها میشوند.

موج کوه

عواملی هستند که نیاز به هوشیاری بیشتری در کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش شما دارند ، از جمله استفاده مناسب از کرم ضد آفتاب. خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش با افزایش هر یک از فاکتورهای زیر بسیار افزایش می یابد:

پوست روشن

اگر پوست تیره ای دارید ، فرض نکنید می توانید از ضد آفتاب استفاده نکنید ، زیرا پوست شما هنوز هم می تواند آسیب به اشعه ماوراء بنفش داشته باشد ، اگرچه تشخیص آن به آسانی نخواهد بود.

کودکان

بچه ها پوستی نازک تر و حساس تری دارند. آسیب در سنین پایین نیز می تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی تر بعد از زندگی را افزایش دهد..

شما داروهای خاصی مصرف می کنید

حساسیت به خورشید توسط داروهایی مانند درمان آکنه ، آنتی هیستامین ها ، آنتی بیوتیک ها ، ضد التهابات و مکمل های گیاهی افزایش می یابد. تمام داروهای حساس به نور خورشید را دوباره بررسی کنید.

تابستان است

نور در تابستان از تابستان شدیدتر است.

 ظهر در خارج از خانه خواهید بود

نور آفتاب در ظهر مستقیم تر از صبح و عصر است.

به ارتفاعات می روید.

هرچه بالاتر بروید ، نور خورشید شدیدتر می شود.

در منطقه گرمسیری یا قطبی قرار خواهید گرفت.

تابش نور خورشید در سایر عرضهای جغرافیایی کمتر است.

در مناطق برفی قرار خواهید گرفت

شما همچنین می توانید صرفاً با نور منعکس شده دچار سوختگی شوید ، بنابراین حتی اگر در سایه کامل و در آب یا برف (یا در نزدیکی) قرار دارید باید ضد آفتاب باشید.

شما ضد آفتاب را در مناطق آسیب پذیر اعمال می کنید.

بینی ، گوش و پشت دست و گردن نسبت به سایر مناطق بدن شما در معرض آفتاب بیشتر قرار دارند.

برگرفته از سایت موج کوه

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

شش + 17 =