عبور از مسیر های عرضی یا تراورس (Traverse)

0
6860
گذر عرضی تراورس کوه پلاس
در این مبحث مطالبی کوتاه در مورد تراورس Traverse یا مسیرهای عرضی  که در رشته های مختلف کوهنوردی استفاده  دارد ارائه می شود ، قابل ذکر است که این مطالب را باید به صورت تئوری آموزش دیده و در عمل هم آن را تمرین کرده باشید..
با ما همراه باشید در مجله اینترنتی koohplus.com

عبور عرضی و یا تراورس به تکنیکی گفته می شود که به جای صعود و یا فرود در مسیر عمودی قسمتی از مسیر اصلی صعود و یا فرود را تغییر داده و برای بهتر انجام شدن کار در عرض  حرکت مکنیم …

در کوهنوردی: 

از کاربردهای این تکنیک در کوهنوردی باید گفت که در قسمتی از  مسیر ها (مخصوصا در خط الراس پیمایی) که مجبور هستیم قله ای را صعود و دوباره فرود بیاییم می توانیم آنرا به صورت تراورس بریده و مسیر خود را کوتاه کنیم و……. همچنین برای عبور از مسیرهای سنگی در کوهها که افراد تیم توانایی صعود به آن را نداشته باشند، اصطالاحا آن را تراورس کرده و از قسمت دیگری اقدام به صعود می نمایند..

تراورس کوه پلاس

در سنگنوردی:

 

گذر عرضی و یا تراورس در سنگنوردی و دیواره نوردی بسیار کاربرد دارد و در بعضی از دیواره ها برای دسترسی به ابتدای مسیرها و یا در طول مسیر برای دسترسی به قسمتهای قابل صعود در دیواره مجبور به تراورس هستیم که با توجه به محل از تکنیک های خاص دیواره نوردی و با حمایت از طرف حمایت چی،استفاده می شود. قابل ذکر است که در این نوع صعود فاصله میانی ها نباید خیلی زیاد باشد هر چند که شخص صعود کننده از لحاظ تکنیک صعود بسیار قابل باشد.

تراورس کوه پلاس

در دره نوردی

کارگاههای ایجاد شده در بالای آبشارها ممکن است محلی نا امن برای افراد باشد که باید از فاصله ای دورتر طنابی را بعنوان حمایت ثابت گذاری کرد که تمامی افراد برای رسیدن به محل کارگاه این قسمت را تراورس کرده و به نقطه اطمینان برسند. ترجیحا در تمامی کارگاههای دره نوردی با توجه به سر بودن لبه آبشارها بهتر است از این تکنیک استفاده شود

گاهی برای ایجاد یک کارگاه مطمئن مجبور خواهید بود که از لبه آبشار با فاصله ای دورتر این کار را انجام دهید که در این قسمت حتما باید از طناب برای ایجاد یک گذر عرضی بعنوان طناب حمایت استفاده کنید که با توجه به طول مسیر تراورس تعداد میانی های ایجاد شده متفاوت خواهد بود.

این تکنیک برای عبور از جریان های قوی آب در بالای آبشارها بسیار کمک کننده است

برای ایجاد یک مسیر عرضی (تراورس) حتما باید در نقطه شروع و نقطه پایان مسیر، کارگاه مطمئن ایجاد کنید و با توجه به نوع مسیر که بر روی طناب وزن شخص خواهد بود (مسیر های معلق) و یا اینکه وزن شخص بر روی سنگها و یا شکافها قرار گرفته تعداد میانی های آن را به فاصله های مشخص ایجاد میکنید.

برای عبور از مسیر های تراورس حتما باید با دو نقطه اتکا (هر دو خودحمایت کوتاه و بلند روی طناب باشد) بر روی طناب حرکت را انجام دهید.

طناب های حمایت تراورس می تواند آزاد شوند و یا فیکس باشد و توسط نفر آخر که از با تجربه ترین افراد تیم خواهد بود جمع شود.

 

 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

چهارده + بیست =