عایق بندی کیسه خواب

1
3796

همه آنچه درباره کیسه خواب باید بدانید: عایق بندی

کیسه خواب ها از مهمترین تجهیزات مورد نیاز برای یک برنامه شب مانی می باشند. یک کیسه خواب راحت و گرم می تواند خواب خوبی برای شما فراهم آورد و یا به عکس، و یک خواب خوب بر عملکرد روز بعد شما حین کوهنوردی تاثیر به سزایی می گذارد. همچنین کیسه خواب ها بهترین گزینه برای گرم نگه داشتن بدن شما هستند؛ آنها از نظر نسبت گرما به وزن بهترین نوع پوشش به حساب می آیند. برای یک برنامه با وزن بار کم، انتخاب کیسه خواب مناسب دومین نکته مهم ( اولین نکته مهم انتخاب چادر سبک می باشد ) به حساب می آید. در این سری مقالات درباره نوع عایق بندی، جنس پارچه و بخش های مختلف یک کیسه خواب بحث خواهیم کرد.

همه آنچه درباره کیسه خواب باید بدانید: عایق بندی

انواع عایق بندی
بهترین کیسه خواب ها عموما با پر یا الیاف پر شده اند.
کیسه خواب های الیاف بیشتر برای سفرهایی مناسب هستند که شرایط آب و هوایی مرطوب بوده و احتمال خیس شدن کیسه خواب می رود، و همچنین محدودیت هایی در خشک کردن آن وجود دارد. کیسه خواب های الیاف عموما وزن سنگین تر، امکان فشرده سازی کمتر و راحتی کمتر نسبت به کیسه خواب های پر هستند.
کیسه خواب های پر در عین کم وزن بودن گرمای بسیار خوبی ایجاد می کنند، قابلیت فشرده سازی بیشتری دارند، راحت ترند و دوام بیشتری از کیسه خواب های الیاف دارند. البته پاشنه آشیل این کیسه خواب ها رطوبت است. کیسه خاب های پر برای محیط هایی که احتمال خیس شدن کیسه خواب می رود مناسب نیستند. با این حال کیسه خواب های پر در بیشتر شرایط و بیشتر مکان ها، گزینه های مناسب تری برای سفرهای چند روزه هستند، جایی که وزن و حجم برای شخص در درجه بالای اهمیت قرار داشته باشد.پر
عایق پر از ذرات کوچک پر زیر پرهای زینتی پرندگان برداشته می شود. اگرچه از پر تمام پرنده های اقلیم سردسیر می توان استفاده کرد اما تجربه ثابت کرده است که پر غاز بالاترین عملکرد و بهترین کیفیت را داراست. کیفیت پر با شاخص درجه  پف کردگی (fill power) اندازه گیری می شود: تعداد اینچ مربع اشغال شده بوسیله یک اونس پر. یک کیسه خواب پر با درجه پف کردگی ۹۰۰ سبک تر، قابل فشرده سازی بیشتر و با دوام تر از یک کیسه خواب هم رده خود از لحاظ گرما ولی با درجه  پف کردگی کمتر، مثلا ۶۵۰ است. مقدار پری که لازم است تا یک حجم مشخص را اشغال کند، در درجه پف کردگی بیشتر کمتر است از درجه پف کردگی کمتر!
اخلاقیات؟
پر از روش های گوناگونی به دست می آید. بعضی پرنده ها به خاطر پر و گوشتشان شکار می شوند در حالی که بعضی دیگر فقط به خاطر پرشان. بعضی پرندگان، به خصوص غازها، پر های سینه شان به صورت زنده کنده می شود در صورتی که بعضی دیگر مثل اردک ها، پرهایشان را در لانه هایشان به کار می برند که این امر، فرآیند به دست آوردن پر را بدون درد می سازد. بعضی کارخانه ها به همین دلیل به سراغ تولید تجهیزات پر نرفته اند و بعضی دیگر نیز تضمین کرده اند که پر مورد نیاز تجهیزات خود را به شیوه ای غیر دردناک و با کمترین آسیب به حیوانات به دست می آورند.
پر های ضدآب؟
پر های ضد آب (hydrophobic) امروزه به بازار معرفی شده اند که گفته می شود با پوششی که روی پر ها ایجاد شده، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت از خود نشان می دهند. این البته ایده فوق العاده ایست و در آینده می توان به این تکنولوژی امید فراوانی داشت. اما در تست های انجام شده توسط آزمایش کنندگان ما، نتایجی که به دست آمده نشان از آن دارد که عملکرد پر ضد آب در برخورد با رطوبت به هیچ وجه قابل مقایسه با الیاف نبوده و در حال حاضر تفاوت چندانی با پر های معمولی ندارند.عایق الیاف
عایق الیاف، تقلیدی از الیاف پر است. الیاف پلاستیکی با مواد گرمایش دهنده در هم آمیخته می شوند و فضای داخل کیسه خواب را پر می نمایند تا به عنوان عایق به کار بیایند. الیاف قابلیت فشرده سازی کمتر، دوام کمتر و وزن بیشتری نسبت به مدل های پر هستند. ولی خاصیت ضد آب بیشتر، گرمتر در شرایط مرطوب، قیمت پایین تر و مراقبت آسان تر در طولانی مدت از امتیازات آنها به حساب می آید.
تستر های ما کیسه خواب های الیاف را برای شرایط مرطوب با احتمال متوسط تا بالای خیس شدن کیسه تست کرده اند. کیسه خواب های الیاف برای برنامه های کوهنوردی که در شرایط های متفاوت آب و هوایی انجام می شود بسیار خوب و کاربردی است. تنها کیسه خواب مناسب برای دیواره نوردی های چند روزه و شرایطی است که اگر کیسه خواب خیس شود شما خواهید مرد! کیسه خواب های الیاف همچنین به در افرادی میخورد که در مراقبت از محصولات خود تنبل هستند. این کیسه خواب ها قابل شستشو در ماشین لباسشویی بوده و پس از شستشو به راحتی خشک می شوند. باید به خاطر داشته باشید که فشرده سازی طولانی مدت، باعث کاهش مدت زمان نگهداری گرما در کیسه خواب های الیاف نسبت به کیسه های پر می شود.

یک دیدگاه

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

هفت − 1 =