دریاچه چورت شاهکاری در خلقت Chort Lake

0
3547
دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس

گردآوری: رضا اسماعیلی

چورت Chort Lake را باید دید.. در این متن سعی بر آن داریم که دریاچه چورت را به طور کامل و بصورت مجازی به شما معرفی کنیم ..

یکی از جلوه های مثال زدنی کشورمان، ایران، طبیعت زیبای آن است که در هر تکه از این سرزمین به رنگی خاص درآمده و چشم اندازهای شگفت انگیزی را خلق کرده است. در گوشه ای به شکل یک کویر بی آب و علف اما تماشایی جلوه کرده، در جایی دیگر جنگلی انبوه را به نمایش گذاشته، در دیاری دیگر به شکل کوهستان درآورده و قد علم کرده و ….

این جاذبه های طبیعی در هر شهر و استانی از کشورمان حضور دارند و با زیبایی هایشان وسوسه ی دل کندن از خانه و کاشانه و راهی شدن به سوی مقصدی تازه را به جان علاقه مندان می اندازند. ما نیز می خواهیم راهی گوشه ای بکر از این طبیعت شویم و دل به آرامش بی پایان آن بسپاریم. راهی جاده می شویم و راه استان مازندران را در پیش می گیریم که طبیعتش شهره ی خاص و عام است؛ طبیعتی آمیخته با امواج دریای خزر و جنگل های انبوه با درختان سر به فلک کشیده که دل هر بیننده ای را می ربایند.

راهمان را به سوی مرکز این استان ادامه می دهیم و کمی آن طرف تر از شهر ساری سراغ دریاچه چورت را می گیریم که در قلب یک جنگل بکر و زیبا و با دنیایی پر از آرامش در انتظار ماست.

شما هم کوله بار طبیعت گردی خود را جمع کنید و با ما در این سفر همراه شوید تا این جواهر درخشان طبیعت ایران زمین را بشناسید.

دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس

چرا سفر به دریاچه چورتChort Lake؟

  • دریاچه چورت مقصدی بکر در طبیعت استان مازندران است که زیبایی چشم نوازی دارد.
  • این دریاچه در قلب یک جنگل انبوه واقع شده و همین امر بر جذابیت آن برای طبیعت گردان می افزاید.
  • مسیر دسترسی به دریاچه یکی از مسیرهای مورد علاقه ی آفرودرهاست و بسیاری برای تجربه ی این تفریح هیجان انگیز به سراغ این مسیر می روند.
  • چورت یکی از معدود دریاچه هایی است که به صورت طبیعی به وجود آمده و در نتیجه ی احداث سد خاکی ایجاد نشده است.
  • ترکیب فضای مه‌آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنها نیم تنه‌ی آن‌ها از آب بیرون زده است، چیزی نیست که در هر جایی بتوانید آن را ببینید و طبیعت اروپا را برایتان تداعی می کند.
دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس
دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس

در مسیر دریاچه چورت Chort Lake…

فرقی نمی کند که از کجای این سرزمین راهی دریاچه چورت شوید، در هر صورت مسیر، بخشی از جاذبه های سفر شما خواهد بود. در این مسیر از میان درختان سر به فلک کشیده عبور می کنید و در میانه های راه به روستایی به نام چورت می رسید که جلوه ای خیال انگیزی را به دور از دود و دم شهر و دغدغه های آن پیش رویتان قرار می دهد؛ چیزی شبیه به یک تابلوی نقاشی که خانه ای روستایی را با گلدان های رنگارنگ در خود دارد و در پس زمینه ی آن کوه های سبزی به چشم می خورند. آسمان آبی تر از هر زمان دیگری است و دیگر رنگ های خاکستری شهر در آن دیده نمی شود. 

دل کندن از این روستا و مردمان مهربانش سخت است و شاید برای همین باشد که برخی یک شب را در آن اقامت می کنند و در روز بعد راهی دریاچه می شوند. پس از این روستا جاده ای خاکی و البته ناهموار تنها راه رسیدن به چورت است. حالا گردشگران دو راه را در پیش رو دارند: برخی به پاهایشان تکیه می کنند و دلشان می خواهد ۲ ساعتی را راه بروند و از نزدیک زیبایی های این مسیر جنگلی را لمس کنند. برخی دیگر نیز به دنبال هیجانند و تصمیم می گیرند با خودروهای آفرود خودشان را به این جواهر طبیعت مازندران برسانند. در پایان راه آنچه پیش رویتان قرار می گیرد، تصویری فراموش نشدنی از طبیعت ایران است که تا همیشه در گوشه ی ذهنتان جا خوش می کند…

ترکیب فضای مه‌آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنها نیم تنه‌ی آن‌ها از آب بیرون زده است، صحنه ای است که در کمتر جایی به چشمتان می خورد و شما را به یاد طبیعت اروپا می اندازد.

 
دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس
دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس

آشنایی با دریاچه چورت | شاهکار یک زلزله

در گوشه ای از طبیعت استان مازندران و در ارتفاع ۱۰۳۴ متری از سطح آب های آزاد، جلوه ای تماشایی از طبیعت ایران عزیزمان جا خوش کرده که با نام دریاچه چورت یا دریاچه میانشه شناخته می شود و عنوان خواهرخوانده ی دریای خزر را به خود اختصاص داده است.

این دریاچه حدود ۲.۵ هکتار وسعت دارد و به سبب نزدیکی به روستایی به نام چورت، به این نام خوانده می شود. آنچه که باعث شده تا چورت، دریاچه ای متفاوت باشد، فقط قرار گیری در میان انبوه درختان نیست بلکه نحوه ی شکل گیری آن است که بر جذابیتش می افزاید. در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی بود که زمین لرزه ای در این منطقه رخ داد و رانش زمین، باعث گردید که مسیر چشمه ی کنار دریاچه، بسته شود و در نهایت دریاچه ای زیبا در شکاف دره‌ای با شیب زیاد شکل بگیرد. چورت یکی از معدود دریاچه هایی است که به صورت طبیعی به وجود آمده و در نتیجه ی احداث سد خاکی ایجاد نشده است.

عمق و ابعاد دریاچه در طول سال و با توجه به میزان بارش های فصلی دائما تغییر می کند. اما شکل هندسی آن به صورت بیضی است و بیشترین طول و عرض آن به ترتیب ۳۸۰ و ۱۴۰ متر می باشد.  

این دریاچه از سال ۱۳۸۹ به یکی از جاذبه های اصلی منطقه تبدیل شده و گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.

دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس
دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس
 

دیدنی ها و تفریحات دریاچه چورت

در سفر به چورت می توانید از لحظه لحظه ی خود لذت ببرید و برای دیدنی ها و تفریحات زیر، برنامه ریزی نمایید:

۱- درختان میان دریاچه

در زمان هایی که میزان آب دریاچه کاهش می یابد، تنه های درختان در میان آن پدیدار می شوند و منظره ای شگفت انگیز را ایجاد می کنند. این درختان، همان گیاهانی هستند که پیش از به وجود آمدن دریاچه در این قسمت وجود داشتند و به یکباره به زیر آب رفته اند. تصویر این درختان در میان آب یکی از دلایل شهرت دریاچه چورت است و بسیاری برای دیدن آن راهی سفر می شوند.

دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس

۲- ماهیگیری

اگر از طرفداران ماهیگیری هستید و وسایل و ابزار لازم برای این کار را دارید، در سفرتان به چورت وقتی را هم به این فعالیت اختصاص دهید. ماهیگیری در سکوت و آرامش دریاچه بر شیرینی سفرتان می افزاید و آن را تبدیل به خاطره ای فراموش نشدنی می کند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که ماهیان این دریاچه از کجا آمده اند. برای این سوال دو پاسخ وجود دارد:

برخی از محلی ها بر این باورند که یکی از مهم ترین راه های انتقال این ماهی ها از طریق پرندگان است. آنها می گویند که به دلیل باقی ماندن تخم بسیاری از ماهی ها در میان پرهای پرندگان، با سفر آنها به سایر مناطق، تخم ها نیز با آنها انتقال می یابند.

برخی دیگر نیز معتقدند که وجود این ماهی ها در دریاچه در نتیجه ی رهاسازی آنها توسط افراد می باشد و ربطی به عوامل طبیعی ندارد.

دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس
 

۳- منظره ای غرق در مه

یکی از جاذبه های چشمگیر دریاچه چورت را زمانی خواهید دید که بخت با شما یار باشد و مه همه جا را بپوشاند. رقص مه بر روی آب دریاچه در کنار تنه هایی که از میان آب در آمده اند، تصویری سحر انگیزی را در گوشه ی ذهنتان ثبت می کند. منظره ی مه آلود دریاچه چورت، چیزی نیست که بتوانید به این راحتی ها از کنار آن بگذرید و نادیده اش بگیرید.

۴- قایق سواری

شناور شدن بر روی آب دریاچه و تماشای مناظری متفاوت یکی دیگر از تفریحات مورد علاقه ی گردشگران در دریاچه چورت است اما از آنجا که امکانات قایق سواری در این دریاچه وجود ندارد، مردم قایق های بادی خود را به آب می اندازند تا بتوانند تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزنند.

دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس

۵- آفرود

مسیر منتهی به دریاچه، جاده ای خاکی است که از میان جنگل و انبوه درختان می گذرد. زیبایی های این مسیر بهانه ای شده تا آفرودرها را به این منطقه بکشاند. این مسیر یکی از مقاصد مورد علاقه ی افرادی است که به دنبال هیجان و خلق تجربه های تازه از آفرود هستند.

دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس
دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس
 
 

۶- پیاده روی در قلب جنگل

پیاده روی در مسیر منتهی به دریاچه نیز یکی از انتخاب هایی است که پیش روی افراد قرار دارد و می تواند ساعاتی خوش را برایشان رقم بزند. پیمودن این مسیر با پای پیاده باعث می شود که زیبایی های آن را از نزدیک لمس کنید و گوشه گوشه ی این طبیعت بکر را کشف نمایید. در این مسیر مناظری متفاوت را خواهید دید و هنرنمایی طبیعت را نظاره خواهید کرد.

دریاچه در میان یک دره قرار گرفته و اطراف آن با درختانی کهن احاطه شده است. می توانید به قلب این جنگل بزنید و در آن به گشت و گذار بپردازید.

دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس
 

۷- پیک نیک و عکاسی

مسیر رسیدن به چورت سختی های خاص خودش را دارد پس هر کس که قدم به حوالی این دریاچه می گذارد ساعاتی را در کنار آن می گذراند و با برپا کردن پیک نیک دوستانه یا خانوادگی، خاطره ای خوش را برای خود و همسفرانش خلق می کند.

در اینجا سوژه های عکاسی فراوانند و هر یک می توانند به تصویری ماندگار در آلبوم عکس هایتان تبدیل شوند. پس دست به دوربین شوید و یادگاری هایی ماندگار ارزشمند را با خود به خانه ببرید.

دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس
 

۸- شنا ممنوع!

شاید با دیدن دریاچه زیبای چورت هوس کنید که تنی به آب بزنید و به تفریح بپردازید اما باید به یاد داشته باشید که به سبب باقی ماندن بوته ها و گیاهان در کف دریاچه این کار بسیار خطرناک است و عواقب بدی به دنبال دارد. پس با تماشای دریاچه از زیبایی های آن و جنگل اطرافش لذت ببرید و فکر شنا کردن را از سرتان بیرون کنید.

دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس
 

کجا بمونیم؟

یکی از اهداف سفر طبیعت گردان به دریاچه چورت، کمپینگ در کنار آن و گذراندن شب در زیر آسمان پرستاره است. اگر با این نوع اقامت آشنایی دارید و وسایل مورد نیاز آن در دسترستان است، حتما آن را در کنار دریاچه چورت تجربه نمایید.

اگر خواهان نوع دیگری از اقامت هستید می توانید بر روی خانه های محلی، ویلاها، هتل ها و مهمان سراهای شهرها و روستاهای اطراف نیز حساب باز کنید.

دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس

دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس

 

بهترین فصل سفر

بهترین زمان برای سفر به چورت بهار و پاییز است. البته این دریاچه در هر فصلی زیبایی های خاص خودش را دارد.

بهار: با آغاز جوانه زدن درختان و نو شدن طبیعت، هوای مطبوعی بر این منطقه حاکم می شود و گردشگران را راهی چورت می کند.

تابستان: پوشش سبز جنگل و انعکاس آن در آب دریاچه یکی از مناظری است که در تابستان می توانید آن را ببینید البته به شرط آنکه تحمل گرما و رطوبت هوا را داشته باشید.

پاییز: وجود انبوه درختان باعث می شود تا در پاییز دریاچه تماشایی تر از هر وقت دیگری جلوه کند البته به شرط آنکه باران جاده را خراب نکند.

زمستان: چورت در زمستان هم زیباست اما سختی دسترسی به آن از طریق جاده خاکی باعث می شود تا طرفداران زیادی نداشته باشد.

راه دسترسی

آدرس:  استان مازندران، حدفاصل ساری و کیاسر، ۱۰ کیلومتری روستای چورت

راه دسترسی: برای دسترسی به دریاچه دو مسیر پر تردد وجود دارد که می توانید از یکی از آنها استفاده کنید:

 از طریق سمنان: با طی مسیر ۲۵ کیلومتر به سمت شمال شهر سمنان، خودتان را به شهمیرزاد برسانید و از آنجا جاده ساری را در پیش بگیرید. پس از طی حدود ۱۵۰ کیلومتر و گذشتن از فولاد محله و کیاسر و بلافاصله بعد از پشت سر گذاشتن پلی که از روی رودخانه می گذرد، ورودی جاده روستای چورت را خواهید دید. وارد جاده شوید و حدود ۱۵ کیلومتر را طی کنید تا به روستای چورت برسید و از آنجا با پیمودن ۱۰ کیلومتر دریاچه را ببینید. 

از طریق ساری: پس از رسیدن به ساری، مسیر جنوب شرقی ساری را در پیش بگیرید و خود را به بلوار کشاورز برسانید. این بلوار را آنقدر ادامه دهید که از ساری خارج شوید. پس از خروج از ساری و طی مسافتی در حدود ۴۲ کیلومتر به یک دوراهی می رسید و تابلوی چورت را خواهید دید.  پس از طی جاده آسفالته به طور ۱۵ کیلومتر به روستای چورت می رسید و از آنجا ۱۰ کیلومتر جاده خاکی تا دریاچه در پیش دارید.

همچنین می توانید از ساری به سمت نکا بروید و وارد جاده سیاهکلرود- مازندران شوید. پس از رسیدن به دو راهی امامزاده ابراهیم وارد جاده روستای سوچلما شوید و مسیرتان را تا روستا ادامه دهید. سپس وارد جاده خاکی شوید و خودتان را به دریاچه برسانید.

وضعیت مسیر خاکی دریاچه چورت

حدود یک کیلومتر ابتدای مسیر خاکی دارای شیب زیادی است و حرکت را برای ماشین های معمولی دشوار می کند. این سربالایی به گونه ای است که هر چه بالاتر روید نمای روستا و قله دماوند که حداقل ۱۳۰ کیلومتر فاصله هوایی با اینجا دارد را به وضوح می بینید. پس از عبور از این شیب، جاده شیب معمولی پیدا می کند و زیرسازی خوب آن باعث می شود که به راحتی آن را طی کنید. پس از طی حدود ۱۰ کیلومتر به ورودی چورت می رسید که تا لب دریاچه حدودا ۶۰۰ متر با شیب تند فاصله دارد. اگر با وسیله نقلیه هستید بهتر است این مسافت را پیاده بپیمایید چرا که بالا آمدن از این راه کمی مشکل است.

مسیر از دل جنگل می گذرد و در چند نقطه با سیم خاردار برای جلوگیری از ورود احشام بسته شده است. اگر بخواهید با پای پیاده این مسیر را بپیمایید دیگر در بالای سربالایی اول وارد جاده خاکی نمی شوید بلکه آن را قطع کرده و در سوی مقابل از حصار سیم خاردار عبور می کنید و قدم به مسیر پاکوب می گذارید تا وارد یک مسیر سراشیبی شوید و در انتها به دریاچه برسید.

 نکات مهم

برای پیمودن مسیر خاکی دریاچه بهتر است از خودروهای آفرود استفاده کنید تا با مشکل مواجه نشوید. 

اگر مسیر روستا تا دریاچه را پیاده بپیمایید حدود ۲ ساعت طول می کشد و با وسیله نقلیه حدود ۲۰ دقیقه در راه خواهید بود.

اگر خودروی آفرود ندارید، می توانید از روستای چورت، از رانندگان نیسان بخواهید تا با پرداخت هزینه شما را به دریاچه برسانند و برای بازگشت نیز با آنها هماهنگ کنید. 

گیاهانی که در حوالی چورت خواهید دید

با ورود به مسیر خاکی چورت بوی پونه و آویشن به مشامتان می رسد و متوجه وجود این دو گیاه در منطقه می شوید. از جمله درختانی نیز که در این منطقه وجود دارند می توان به ولیک و ازگیل اشاره نمود که محلی ها به آن کِنِس می گویند و در روزهای پایانی مهر با محصول خوشمزه خود از شما پذیرایی خواهند کرد. درختانی نیز توسط اهالی پرورش داده می شوند که گردو یکی از آنهاست.

دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس

توصیه های مهم:

نکته ی مهم درباره چورت این است که در حوالی آن موبایل شما آنتن نمی دهد پس پیش از سفر حتما هماهنگی های لازم را انجام دهید

طبیعت سخاوتمندانه هر آنچه را که دارد در اختیار ما گذاشته تا لذت ببریم پس با آن مهربان باشید و با جمع آوری زباله هایتان این موهبت را برای آیندگان نیز حفظ کنید. فقط به یاد داشته باشید که بهتر است زباله هایتان را به شهر ببرید چرا که در روستا چاره ای جز سوزاندن زباله ها و رها کردن آنها در طبیعت وجود ندارد و همین امر باعث زشتی چهره چورت خواهد شد.

در مسیر و کنار دریاچه امکانات خاصی وجود ندارد پس مایحتاج خود را از شهر یا روستاهای میان راه تهیه کنید.

اگر برای اولین بار است که به چورت سفر می کنید حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید و یا پیش از سفر با اصول کار با جی پی اس و نقشه کاملا آشنا شوید.


  • دریاچه چورت مازندران | گزارش تصویری 

دریاچه چورت Chort Lake کوه پلاس

طبیعت چهار فصل ایران برای هر نوع سلیقه ای جلوه ای خاص دارد و می تواند هر کسی را عاشق و شیفته ی خودش کند. چورت یکی از شاهکارهای قلم موی آفرینش در طبیعت کشورمان است که دل هر بیننده ای را می رباید.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

3 × 4 =