شناخت انواع جنس فریم عینک

0
4828
انوع فریم عینک کوه پلاس

شناخت انواع جنس فریم‌های عینک مخصوصا در عینک های ورزشی یکی از ملاکهای انتخاب یک عینک مناسب است، در این مبحث به معرفی بعضی از این فریم ها پرداخته ایم

انواع جنس فریم‌های عینک

جنس‌های مختلف فریم عینک تا حد زیادی گزینه‌های شما را برای یک چهره جدید گسترش می‌دهد. به هنگام خرید عینک طبی و یا آفتابی، از توصیه‌های پزشک بینایی‌سنج خود در مورد انواع رنگ‌ها، دوام، سبکی، مارک‌های محبوب، جنس‌های ضدحساسیت، منحصربه‌فرد بودن و قیمت عینک‌ها استفاده نمایید. در واقع، پیدا کردن عینک با کیفیت، در عین حال که از اهمیت بالایی برخوردار است، به سادگی می‌تواند در انتخاب جنس مناسب نمود پیدا کند. چرا که هر جنس فریم مقاومت مخصوص به خود را دارد.

فریم پلاستیکی

اگر شما به رنگ‌های رنگین‌کمانی علاقه دارید، پس جنس زیلونایت (zylonite، یا استات سلولز) همان جنس مناسب شماست. زیلونایت یک گزینه بسیار مقرون به صرفه و خلاقانه برای عینک است که به طرز قابل توجهی سبک وزن است. امروزه فریم‌های زیلونایت، دارای لایه‌های رنگی مختلف بوده و از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. به دنبال رنگ‌های روشن در قسمت‌های داخلی فریم باشید، چرا که می‌تواند فریم عینک‌تان را از محدوده دیدتان به هنگام به‌چشم‌زدن عینک ناپدید کند. از سوی دیگر، یک فریم تماما مشکی، هم از دید داخلی و هم از دید بیرونی کاملا در دید و قابل تشخیص است.

zyl

فریم از جنس زیلونایت

همچنین برخی از تولیدکنندگان از سلولز استات پروپیونات، که یک پلاستیک مبتنی بر نایلون و ضد حساسیت است، استفاده می‌کنند. این جنس سبک وزن بوده و شفافیت بیشتری داشته و براق‌تر از دیگر جنس‌های پلاستیکی است. اگر ملاک اصلی شما برای یک فریم، سبک‌وزنی است، پس به طور قطع فریم پروپیونات را در نظر بگیرید.

01-thermoplastic-cellulose-propionate_thumb

فریم از جنس سلولز استات پروپیونات

عینک‌های ساخته‌شده از نایلون در اواخر دهه ۱۹۴۰ میلادی معرفی شدند. به خاطر شکنندگی و مشکلات دیگر، تولید‌کنندگان عینک به نایلون ترکیب شده (پلی‌آمید، ترکیب پلی‌آمید و گلی‌آمید) روی آوردند. فریم‌هایی از جنس نایلون‌های ترکیبی امروزی، هم از مقاومت بالایی برخوردار بوده و هم سبک‌وزن هستند. همچنین، نایلون یک ماده با ارزش برای فریم‌های ورزشی و کارگاهی است. به خصوص نایلون‌هایی که از جنس‌های گلی‌آمید، گریل‌آمید و یا تورگ‌آمید ساخته شده‌، بسیار مقاوم در برابر سردی و گرمی بوده و بسیار انعطاف‌پذیر و در عین حال مقاوم هستند.همچنین نایلون به راحتی به اشکال مختلف در می‌آید، که این امر دست تولیدکنندگان عینک را در طراحی عینک بسیار باز کرده‌است.

nylon-eyeframes

فریم از جنس نایلون

ممکن است عجیب به نظر برسد، ولی امروزه پلاستیک‌های ساخته شده از روغن کرچک (در واقع، روغن دانه‌ی کرچک) در ساخت برخی از عینک‌ها استفاده می‌شوند. این ماده به عنوان یک ملین، ماده صابونی و روان‌کننده‌ی ماشین‌آلات استفاده می‌شده‌است. ولی این ماده راه خود را در قطعات پلاستیکی خودرو، در کنار دیگر پلاستیک‌های مبتنی بر مواد غیرنفتی باز کرده‌است. چرا که این ماده از قیمت پایین‌تری نسبت دیگر جنس‌ها برخوردار بوده و سهولت رشد گیاه کرچک، در مناطقی که سایر گیاهان نمی‌توانند به راحتی رشد کنند، از مزایای برجسته آن است.

فریم‌های پلاستیکی مشکلاتی نیز دارند. این فریم‌ها نسبت به فریم‌های فلزی شکننده‌تر هستند، به راحتی می‌سوزند (ولی به راحتی شعله‌ور نمی‌شوند) و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به مرور زمان، مقاومت خود را از دست می‌دهند. رنگ این فریم‌ها به مرور زمان محو می‌شود، ولی این امر در مورد مواد پلاستیکی مدرن و جدید صحت ندارد.

فریم فلزی

مونل (monel)، مخلوطی از هر یک از طیف‌های گسترده‌ی‌ فلزات، معمول‌ترین ماده‌ی مورد استفاده در تولید فریم‌های عینک است. انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا در برابر خوردگی از نقاط قوت این ماده محسوب می‌شود. هر چند اکثر فریم‌های مونل ضدحساسیت هستند، اما افراد با پوست حساس ممکن است درصورتی که فریم به طور مستقیم روی چهره‌ی آنها قرار گیرد، تحریک شوند. ولی این امر در صورتی که از نوع درست آبکاری، مانند پالادیوم یا دیگر گزینه‌های عاری از نیکل استفاده شود، قابل پیش‌گیری است.

monel_optical_frame

فریم از جنس مونل

تیتانیم و بتا تیتانیوم نیز مواد محبوب برای فریم‌های عینک هستند. تیتانیوم یک فلز نقره‌ای خاکستری سبک، بادوام، قوی‌ و مقاوم در برابر خوردگی است. این ماده از فضاپیماها گرفته تا تجهیزات پزشکی مانند دریچه‌های قلبی کاربرد دارد. عینک تیتانیومی در انواع رنگ‌ها به منظور ایجاد چهره‌ای واضح و مدرنیته تولید می‌شود. همچنین این عینک‌ها ضد حساسیت هستند.

Titanium-glasses-frames

فریم از جنس تیتانیوم

برخی از فریم‌های تیتانیومی از آلیاژ‌ی ساخته شده‌اند که ترکیبی از تیتانیوم و دیگر فلزات مانند نیکل یا مس است. به طور کلی، فریم‌های آلیاژی تیتانیوم هزینه‌ای ۱۰۰ درصد کمتر از فریم‌های تیتانیومی دارند. بریلیوم، یک فلز فولادی خاکستری، جایگزین با هزینه کمتر برای عینک تیتانیومی است. مقاوم بودن این جنس در برابر خوردگی و لکه‌دار شدن، آن را به یک گزینه عالی برای افرادی که دارای اسیدیته پوست بالا هستند و یا افرادی که زمان قابل توجهی را داخل و یا اطراف آب‌های شور می‌گذرانند تبدیل کرده‌است. بریلیوم همچنین سبک وزن، بسیار قوی، بسیار انعطاف پذیر بوده و در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها در دسترس است.

Beryllium

فریم از جنس بریلیوم

قاب‌های فولاد ضدزنگ از دیگر جایگزین‌های تیتانیوم به شمار می‌روند. کیفیت فولاد‌های ضدزنگ شامل مواردی چون وزن سبک و سمی‌بودن کم و مقاومت بالا نیز می‌شوند؛ بسیاری از عینک‌های ضد زنگ نیز به دلیل عاری بودن از نیکل، ضدحساسیت هستند. فولاد‌های ضدزنگ به راحتی و با قیمت بسیار مناسب در دسترس هستند. این جنس آلیاژی از کروم و فولاد بوده و همچنین ممکن است حاوی عناصر دیگر نیز باشد. ضدزنگ‌ترین فولادها شامل ۱۰ تا ۳۰ درصد کروم هستند، که مقاومت بسیار خوبی را در برابر خوردگی و حرارت بالا فراهم می‌کند.

Stainless_Steel_Eyeglasses_Frame

فریم از جنس فولاد ضدزنگ

فلکسون (Flexon) یک آلیاژ مبتنی بر آلیاژ تیتانیوم است. این ماده محبوب و منحصربه‌فرد، توسط تولیدکننده عینک معروف Marchon ساخته شد، و با نام “فلز حافظه‌دار” نیز مشهور است. فریم‌های ساخته‌شده از فلکسون حتی پس از پیچاندن و خم کردن به حالت اولیه خود برمی‌گردند. فریم‌های فلکسونی سبک‌وزن، ضد حساسیت و مقاوم در برابر خوردگی هستند. مقامات شرکت Marchon فریمی حدود ۲۵ درصد سبک تر از دیگر مواد استاندارد معرفی کردند، که به شما احساسی بسیار سبک تر بر روی صورتتان می‌بخشد.

flexon

فریم از جنس فلکسون

فریم‌های ساخته شده از آلومینیوم بسیار سبک وزن و بسیار مقاوم در برابر خوردگی هستند. آلومینیوم در درجه‌ی اول مورد توجه طراحان خبره‌ی عینک قرار گرفته‌است، چرا که نگاهی منحصربه‌فرد در دید اول ایجاد می‌نماید. آلومینیوم فراوان‌ترین و رایج‌ترین ماده مورداستفاده‌ی فلزات غیرآهنی (فلزاتی غیر از آهن و فولاد) در جهان است. آلومینیوم خالص در واقع بسیار نرم و ضعیف است، ولی آلومینیوم تجاری که حاوی مقدار بسیار کمی از سیلیکون و آهن است، بسیار سخت و مقاوم می‌باشد.

Aluminum_optical_frame_aluminium_eyewear_frame

فریم‌هایی از جنس آلومینیوم

مواد فانتزی و غیر معمول

آیا به دنبال یک سبک متمایز هستید؟ دوست‌دارید که برای آن پول خرج کنید؟ فریم‌های عینک یا سبک‌های مختلف ساخته شده از این مواد را امتحان کنید. نقره‌ی جامد و یا نقره استرلینگ به طور معمول به عنوان یک ماده‌ی اولیه استفاده نمی‌شود، چرا که نمی‌توان فریم‌های مناسب و راحتی را با آن ساخت. برخی اوقات نقره به عنوان یک عنصر ردیابی در فریم‌های آلیاژ فلزی استفاده شده و در اغلب موارد یک حس جواهر مانند به فریم‌های پلاستیکی می‌دهد. برخی از شرکت‌ها عینک‌های از جنس طلا می‌سازند، معمولاً از آبکاری طلا استفاده می‌کنند به جای اینکه کل عینک را از طلا بسازند. همانند نقره، طلا نیز می‌تواند به عنوان یک جواهر بر روی عینک‌های پلاستیکی استفاده شود.

فریم‌های چوبی، استخوانی و شاخ بوفالویی معمولا دست‌ساز بوده و یکی از منحصر به فرد‌ترین مواد هستند. چوب و استخوان، هرچند سخت‌تر، کمتر قابل تنظیم و بسیار گرانتر از سایر مواد فریم هستند، ولی به دلیل زیبایی منحصربه‌فردشان بسیار جذاب هستند.

Wood-Glasses

فریم از جنس چوب

فریم از جنس شاخ بوفالو یک دید ظریف و گرم به دما بدن شما می‌بخشد. این فریم‌ها نسبت به تمامی فریم‌هایی که تاکنون امتحان کرده‌اید، کاملا متفاوت به نظر می‌رسند.

buffalohornframes901_cl

فریم از جنس شاخ بوفالو

سنگ‌ها و کریستال‌های نیمه‌قیمتی و یا قیمتی، گاهی اوقات به عنوان تزئینات فریم‌ها استفاده می‌شوند. انتخاب‌های محبوب کریستال، عقیق، فیروزه و سنگ‌های سواروسکی هستند؛ ولی حتی الماس نیز می‌تواند به عنوان یک حس لوکس بودن مورد استفاده قرار گیرد. چنین طراحی‌هایی معمولاً در مجالس رسمی و یا به عنوان تزئین یک لباس به خصوص استفاده می‌شوند. بدلیجات یک جایگزین ارزانتر بوده و اغلب برای خلق چهر‌ه‌ای زرق و برق دار و یا یک‌دست استفاده می‌شوند، به خصوص در فریم‌های چشم گربه‌ای!

چرم معمولا جنسی با دوام و قابل استفاده در مقایسه با دیگر جنس‌های فریم نیست. ولی این جنس چهره‌ای جذاب و به روز ایجاد می‌کند. به تازگی، مخمل به عنوان پوششی برای  یک عینک آفتابی بخصوص مورد استفاده قرار گرفته است. پر به عنوان دکوراسیون در فریم‌ها استفاده شده است، اما به تازگی یک شرکت آن را برای ایجاد یک الگوی رنگی در پلاستیک‌هایی که بعدا برای ساخت عینک استفاده می‌شوند، به کار گرفته است.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

6 + 20 =