ابزارها و تجهیزات دره نوردی (قسمت اول) کلاه

0
4084
کلاه دره نوردی کوه پلاس
GOLDEN, CO - MARCH 23: Ben Coryell explains how to belay to Kristyn Gothard during a climbing trip in Clear Creek Canyon on March 23, 2017, in Golden, Colorado. Golden Mountain Guides offers rock and ice climbing lessons as well as related courses and clinics. (Photo by Seth McConnell/The Denver Post)

ابزارها و تجهیزات تخصصی دره نوردی (قسمت اول)

دره نوردی شاخه ای جدید و دوست داشتنی از رشته کوهنوردی، که چند سالی است در میان کوهنوردان و سنگنوردان بوجود آمده و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است، و با توجه به اینکه این رشته بصورت تخصصی باید دنبال شود هنوز عزیزانی هستند که متاسفانه از وسایل سنگنوردی برای این رشته استفاده می کنند..

ما در این قسمت با توجه به تجربیات اساتید این رشته تجهیزات و ابزارهای دره نوردی را به شما معرفی می کنیم و شما را با این تجهیزات بیشتر آشنا می سازیم.

امید اینکه در هر برنامه از تجهیزات تخصصی همان برنامه استفاده کنیم و آمار حوادث را به حداقل برسانیم

کلاه ایمنی یا کلاه کاسکت Helmet

یکی از مهمترین وسایل ایمنی در دره نوردی  می باشد که در مدل ها و مارک های متنوع تولید و  در بازار عرضه می گردد.

در این مورد شما به یک کلاه سبک نیاز دارید  که تهویه خوبی هم داشته باشد، شاید بهترین گزینه برای شما کلاه های پلاستیکی باشد، زیرا آنها بسیار با دوام هستند.

تنظیم پذیر بودن این کلاهها بسیار مهم است و معمولا کلاههای پلاستیکی که در بازار موجود هستند از این مزیت برخوردارند.

انواع کلاه های ایمنی:

سه دسته اصلی تولید کلاهها که در بازار موجودند و بر اساس پوشش خارجی آنها تقسیم بندی می شوند:

فایبرگلاس

پلاستیک و نایلون

کربن (پلی کربنیت)

وظیفه ی تمامی کلاه ها محافظت از سر شماست ولی هر یک از اینها این کار را به روش خاص خود انجام می دهند.

کلاه های فایبرگلاس و کربن انرژی سنگی را که می افتد جذب می کنند در حالی که کلاه های پلاستیکی و نایلونی این انرژی را به سیستم افسار (دهنه) کلاه منتقل می کنند. به همین دلیل کلاه هایی از جنس فایبر گلاس و کربن به سر چسبیده ترند.

فایبرگلاس:

این کلاه ها از یک لایه نازک فایبرگلاس با آستر فوم ساخته شده اند. این کلاه ها پایداری بالایی دارند و راحت اند ولی تهویه آنها معمولا خیلی خوب نیست. در گذشته کلاه هایی از این جنس معمولا سنگینتر از سایر کلاه ها بودند اما امروزه این طور نیست.

پلاستیک و نایلون:

کلاه های پلاستیکی بسیار متداول هستند . آنها اغلب راحتی و تهویه خوبی دارند . پایداری آنها بستگی کامل به سیستم افسار (دهنه) داخلی کلاه دارد. وزن آنها بسته به طراحیشان بسیار قابل تغییر است.

کربن:

سبکترین و قویترین پوسته از میان سایر پوسته هاست و بیشتر از جنس پلی کربنیت می باشد. مانند کلاه های فایبر گلاس انهایی که از کربن ساخته شده اند معمولا خیلی نزدیک سر می چسبند و این بدان معنا است که راحتی و پایداری بالایی دارند.

طراحی:

امروزه بسیاری از مدل های کلاه، صاف و ایرودینامیک بوده و اغلب تهویه خوبی دارند ، وزن کم و تنظیم پذیری از دیگر ویژگی های آنها است.

فراموش نکنید..

هد بند داخلی کلاه تنظیم پذیر باشد تا کلاه بهتر به سر بچسبد.

جهت جا دادن هدلامپ، کلاه دارای گیره های داخلی توکار باشد.

سیستم نگهداری ( تسمه های چانه) که کلاه شما را روی سرتان نگه می دارد و به خوبی در جلو و عقب قابل تنظیم باشد.

مهم است تا کلاه شما هدلامپی را به طور ایمن در خود نگه دارد . بسیاری از کلاه ها ریسمانی کش سان جهت محکم کردن هدلامپ دارند که در شرایط آب و هوایی گرم خوب است اما در شرایط سرد ریسمان خاصیت کشسانی خود را از دست می دهند. پس دنبال کلاهی باشید که از قفل های پلاستیکی یا چنگک های فلزی برای این موضوع بهره می جوید.

زیرا در دره نوردی با آب و سرما برخورد میکنید.

سیستم بالشتکی اطراف کلاه فشار یکنواختی در تمامی اطراف سر اعمال می کند و با حرکت پوست پیشانی به همان اندازه کلاه می چرخد از چپ به راست و از جلو به عقب.

تنظیم دهانه کلاه:

تسمه های جلو و پشت که شکل Y دارند در زیر و جلوی گوش قرار گیرند.

کلاه نباید هنگامی که بند زیر چانه بسته می شود لق بزند.

سگک تسمه چانه به طور محکم دور گلو باشد . سگک را متصل کنید مطابق دستور العملی که برای کلاه شما آماده شده است و تسمه را بکشید به طوری که به راحتی دور گلوی شما قرار گیرد. این کار، عملکرد کلاه شما را دراصابت های شدید تضمین می کند.

دقت کنید:

  • اگر کلاه به درستی تنظیم نشده باشد ، ممکن است کارکردی نداشته باشد.
  • کلاه را سرازیر و در پشت سرتان نگذارید  ، کلاه شل نباشد. چرا که ممکن است بیافتد و از طرفی نیز از پیشانی شما مراقبت نمی کند.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

7 + دوازده =