ابزار و تجهیزات دره نوردی (قسمت چهارم) کیت بقا

0
7378
کیت بقا کوه پلاس

کیت بقا

کیت بقا کوه پلاس

محتویات این کیت معمولا شامل موارد زیر است، البته که هر شخص می تواند با توجه به نوع برنامه هایی که اجرا می کند و نسبت به منطقه محل لوازم و تجهیزات آن را اضافه یا کسر نماید.. تمامی این وسایل را در یک کیف مناسب قرار دهید:

– تجهیزات ارسال پیام های اضطراری کمک  ( سوت، آینه )

– تجهیزات  و لوازم مواقع ضروری ( چاقوی چندکاره، کبریت ضد آب، فندک، قطب نما، شمع )

– تجهیزات برپایی سرپناه ( نایلون های بزرگ، پتوی نجات، کیسه بیواک )

– غذا و آب ( چای، نمک و شکر بسته بندی شده )

– تجهیزات ضروری پزشکی ( کیف های کوچک کمکهای اولیه )

– دیگر تجهیزات چند منظوره ( کاغذ و قلم، سنجاق قفلی، گیره کاغذ، نایلون بزرگ، طناب نازک، مقداری مفتول فلزی نازک )

در شرایط اضطراری

در شرایط اضطراری سه گام اساسی بقا در دره را انجام دهید. در صورتی که هوا سرد  نباشد و خیس نباشید، احتمال زنده ماندن شما هم بیشتر است. در این شرایط علاوه بر پوشاک، وسایل کیف بقا و دیگر تجهیزات، توانایی روحی و ارادۀ شما برای زنده ماندن نقش مهمی دارند.

ایجاد یا پیدا کردن یک جانپناه طبیعی یکی از مهم ترین اقدامات است. در شرایط اضطراری باید تا بهتر شدن یا روشن شدن هوا در جانپناه باشید. جانپناه در هوای بالای صفر می تواند یک حفرۀ سنگی، زیر درختان، یک نایلون بزرگ یا پتوی نجات که تمام سطح بدن را پوشش داده باشد، همچنین می توانید با کمک چاقوی تیز، مفتول فلزی، نایلون های بزرگ و نخ و سوزن و شاخه های درختان و … جانپناه مناسبی درست کنید.

بعد از ایجاد جانپناه، سعی کنید بدن خود را گرم و خشک نگه دارید، لباس گرم بپوشید، از کلاه و دستکش استفاده کنید. برف روی لباس و کفش را پاک کنید، با استفاده از کبریت، شمع یا الکل جامد و … آتش روشن کنید. در صورت مصدوم شدن و نیاز به فوریت های پزشکی اگر وسایل کمک های اولیه همراه ندارید، با ابتکار عمل می توانید از لباس های خود به عنوان باند، از چوب های اطراف کوله پشتی یا باتوم برای آتل، و با چوب یا باتوم برانکارد درست کنید.

انرژی خود را در شرایطی که مسیر را گم کرده اید، در هوای نامناسب، زمان تاریکی و زمانی که خسته هستید هدر ندهید! بهترین تصمیم، اقدام درست برای ایجاد جانپناه است!

در شرایط بسیار سرد و نامناسب باید بدن خود را درجا حرکت دهید، نباید بخوابید. تحت هر شرایطی خودتان را گرم و خشک نگه دارید.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

5 × دو =