سال شمار تاریخ کوه نوردی ایران

0
5356
تاریخچه کوهنوردی بانوان ایران کوه پلاس

در طول تاریخ زنان همیشه نقش بسزایی را در تمامی زمینه ها ایفا کرده اند. چه بسا این نقش در ورزش و بالاخص کوهنوردی حرفه ای در ایران نیز پررنگ و قابل نمود بوده. در این مطلب به چکیده ای از تاریخچه فعالیت بانوان در طول سالهای گذشته به صورت تیتر ارائه می شود ..

در سال ۱۳۱۵ چند کوه نورد آلمانی با شگفتی عکسی از خانم ملوک تیموری در قله توچال را برداشته و برای انتشار در جراید به برلین می فرستند. این سال را می توان سرآغاز کوه نوردی نوین برای زنان شمرد.

تاریخچه کوهنوردی بانوان ایران کوه پلاس

– سال ۱۳۱۸ لیدا مارکاریان بانوی کوه نورد ارمنی موفق به صعود قله الوند گردید.
– سال ۱۳۲۵ ملوک تیموری در جمع ده نفری مردان به قله دماوند رسید.
– سال ۱۳۲۷ صعود روح انگیز حکیمی برفراز قله ۶۵۰۰متری پوکادله هیما لیا
– سال ۱۳۲۷ مصادف با اقدام جسورانه اقدس بهارمست در بازدید از غار شاپور
– سال ۱۳۲۸ یک کاروان مرکب از عصمت قاضی- فخری کوهکن- نصرت کوهکن به همراه ۷ نفر از آقایان به قله تخت سلیمان در منطقه علم کوه صعود کردند.

تاریخچه کوهنوردی بانوان ایران کوه پلاس
– سال ۱۳۲۹ خانم ها عصمت قاضی، فخری، کوهکن، نصرت کوهکن به همراه ۲نفر از کوه نوردان مرد از طریق تخت فریدون به قله دماوند صعود کردند و همین افراد بدون فاصله از پیروزی چند روز پیش به شاخک علم کوه صعود نمودند.
– سال ۱۳۳۶ نرگس حکیمی به عنوان نخستین بانوی کوه نرود کشور موفق به اخذ گواهینامه شد.

تاریخچه کوهنوردی بانوان ایران کوه پلاس
– سال ۱۳۴۲ نخستین شب مانی بانوان بربلندترین قله ایران قله دماوند توسط دو بانوی قدرتمند کشوری مهری زرافشان و نلی یقاییان به ثبت رسید.
– سال ۱۳۴۴ خانم نلی یقاییان با فتح قله منبلان بام اروپا افتخار آفرید و مهری زر افشان صعود زمستانی قله تمام یخ زده بام ایران دماوند را برای جامعه زنان به ارمغان آورد.

تاریخچه کوهنوردی بانوان ایران کوه پلاس
– سال ۱۳۵۳ فاطمه میریان عضو کانون کوه نوردان تهران به اتفاق سه مرد به اثر سقوط بهمن در ارتفاعات غار یخ مراد بدرود زندگی گفت. فاطمه میریان اولین بانوی شهید ورزش کوه نوردی ایران به شمار می ورد.
– سال ۱۳۵۶ تیم یازده نفری بانون قله هاکوپا، نوری گوا، گورنکه در ژاپن را صعود کردند.
– سال۱۳۶۳ بانوان خرمکی، زهره سلامت ، اختر شاندیز همراه با مردان از مسیر همدانی ها صعود از دیواره بیستون و صعود به گرده آلمانها را به نمایش گذاشتند.
– سال ۱۳۶۴ صعود به قلل علم کوه و پیمایش یازده قله در خط اراس سیاه قوک به کرما کوه انجام شد.
– سال ۱۳۶۵ صعود به قله دماوند از جبهه شمالی و شمال شرقی، و صعود زمستانی به قله خلنو توسط بانوان آرش
– سال ۱۳۶۶ صعود دیواره بیستون از مسیر منصور و عقاب ها دیگر مسیرها و اولین صعود مستقل فنی بر روی دیواره پل خواب، مسیر روجا توسط همان گروه انجام شد.
– سال ۱۳۶۷ صعود دیواره علم کوه از مسیر فرانسوی ها (شش ساعته) مسیر لهستانیها(پنج ساعته) و اولین صعود مستقل روی گرده آلمانها به مدت سه ساعت و نیم به همت خانم ها سهیلا یزدآبادی، سهیلا میرزایی و فریده یزد آبادی انجام شد.
– سال ۱۳۶۹ نوبت به کار نمونه و بزرگ بانوان کوه نورد شاهو در کردستان رسید. که اقدام به تاسیس انجمن حمایت از بانوان کوه نورد کردند. انجمنی که هدف آن حمایت از دیگر فعالیت های اجتماعی بانوان، ایجاد علاقه و جذب بانون به کوه نوردی و تامین امکانات ورزشی و آموزشی برای بانوان است. همچنین در این سال صعود گرده آلمانها به صورت تک نفره و بدون استفاده از ابزار در یک ساعت نیم و صعود دیواره علم کوه از مسیر هاری رست توسط سهیلا میرزایی، انجام شد.

و داستان موفقیت های بانوان همچنان ادامه دارد…

تاریخچه کوهنوردی بانوان ایران کوه پلاس

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

4 × یک =