ابزار و تجهیزات دره نوردی (قسمت سوم) وت سوت

0
6096

وت سوت
از ابزار و تجهیزات مهم در دره نوردی و فعالیت های آبی ، وت سوت ها هستند.. وت سوتها لباسهای محافظی هستند که در به حداقل رساندن اثر حرارتی که بدن در معرض آن قرار گرفته‌است کمک می‌کنند علت آن قابلیت هدایت بیشتر آب در حرارت بالا است (حدود ۲۰ بار بیشتر از هوا) به منظور فراهم کردن پوشش حرارتی لازم وت سوت باید از عبور آب به درون خود تا سر حد امکان جلوگیری کنند. وت سوتها عموماً از نیوپرن با ضخامتهای گوناگون ساخته می‌شوند. که سه میلیمتر و پنج میلیمتر آن در دره کاربرد دارد و بهتر است از وت سوت کامل استفاده شود چون علاوه بر حفظ بهتر گرما این سوتها از جراحات سطحی بدن جلوگیری می‌نمایند

وت سوت کوه پلاس

انواع پوشاک در دره نوردی

اسکین سوت

از جنس لاکرا و یا نایلون ساخته شده و عمده ترین وظیفه آن محافظت بدن در برابر خراشیدگی ، آفتاب سوختگی و یا گزش توسط بعضی آبزیان میباشد و عموما در مناطق گرمسیری و یا تابستان از آن استفاده می شود

وت سوت

از نئوپرن (لایه ای اسفنجی مانند) ساخته شده و تا حدی در برابر ضربه مقاوم است، نئوپرن سبک بوده و به همین خاطر موجب افزایش حالت شناوری شده و در ضخامت های مختلف از یک میلیمتر تا هفت میلی متر و در مدلهای مختلف تولید می شود، وظیفه اصلی وت سوت ها محافظت بدن در برابر سرمازدگی است و معمولا برای فعالیت در درجه حرارت های ۱۰ الی ۲۶ درجه سانتی گرداد مورد استفاده قرار میگیرد، روش کار وت سوت ها به این صورت است که با ورود آب به داخل بافت آن، محبوس شده سپس حرارت بدن آب محصور شده را گرم می کند و با بدن هم دما  میکند، و بدن ترتیب این آب گرم شده مانند یک لایه عایق عمل میکن این گرم نگه داشتن متناسب با ضخامت وت سوت، جذب بودن با بدن و مدت زمان حضور در آب دائمی نبوده و بالاخره احساس سرما خواهید کرد.

وت سوت کوه پلاس نئوپرن

سمی درای سوت

این پوشش نیز مانند وت سوتها از جنس نئوپرن است ولی با ضخامت های بالا ، مزیت این پوشش نسبت به وت سوت ها این است که قسممت های ورودی آب مانند گردن و مج دست و پا  و زیپ ها کاملا آب بندی شده و آب وارد شده در ابتدا توانایی خارج شدن و تبادل دمای بیشتر را با محیط خارج نداد و از این رو بدن را در آب های سرد گرم نگه می دارد.

درای سوت

همانطور که از نام آن مشخص است آب توانایی ورود به داخل لباس را ندارد و از طرفی این لباس از دو لایه مجزا ساخته می شود تا بتوان هوا و گازهایی مانند آرگون را نیز به داخل هدایت کرد. باید گفت که سرعت انتقال گرما در هوا کمتر از آب است و به این دلیل دو عامل یادشده در ساخت این پوشش بدن را کاملا گرم نگه می دارد. درای سوت عموما برای فعالیت در آب های سرد تر از ده درجه سانتی گرداد مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد اصلی آن برای فعالیت در یخ و یا محیط های آلوده است. این نوع پوشش معمولا از دو جنس نئوپر و یا لایه هایی دیگر مانند انواع خاصی از برزنت و یا لاستیک کشسان دوخته می شود. حفاظت و آزادی در حرکت دو نکته مهم در انتخاب لباسهای دره نوردی هستند ، لباسهایی که خیلی جذب و یا حتی خیلی گشاد هستند می توانند باعث محدودیت و یا آسیب در فعالیت های دره نوردی شوند.

قابل توجه:

این نوع لباسها در انواع مختلف برای بانوان و آقایان طراحی و دوخته می شوند. بهتر است بنا به جنسیت و اندازه شخصی خود آنرا انتخاب کنید.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

11 + دو =