ابزارها و تجهیزات دره نوردی (قسمت دوم) ابزار فرود

0
5940
ابزار فرود دره نوردی پیرانا کوه پلاس

ابزارفرود

ابزارهای فرود دره نوردی چند ویژگی خاص دارند که آنها را از دیگر ابزار های فرود متمایز میکند اول اینکه که بدون آزاد سازی آن از هارنس خود آن را به  طناب متصل نمایند.

دوم چندین شکل اصطکاک داشته باشند تا در شرایط مختلف بتوان اصطکاک آن را کم و یا زیاد کرد .

سوم اینکه فرسایش کمتری داشته باشند چون با خیس شدن طناب استهلاک ابزار به شدت زیاد میشود.

در دنیا شرکتهای سازنده ابزار فرود با طراحی های مختلفی ارائه میکنند که در ایران  چند نمونه از آن مورد استفاده دره نوردان قرار میگیرد، مانند هیدرو بوت – پیرانا – اوکا- ای تی اس – هانی بال – توتم و ……در این مبحث پیرانا تولید شرکت پتزل که یکی از اولین تجهیزات در این زمینه می باشد که در ایران مورد استفاده قرار گرفته است به شما بیشتر معرفی می کنیم ..

ابزار فرود پیرانا کوه پلاس

پیرانا (PIRANA ) برگرفته از نام یک نوع ماهی با همین نام است و از نظر شکل ظاهری نیز به این ماهی شباهت دارد. پیرانا یک نوع

ابزار فرود ساخت شرکت پتزل است که بلحاظ ساختاری مبتنی بر طرح کلی هشت فرود است و مشخصاً برای عملیات فرود در

برنامه های “دره نوردی ” طراحی و ساخته شده است. قابلیت تنظیم کردن میزان اصطکاک مورد نیاز حسبِ وضعیت طناب و یا وضعیت فرد دره نورد با حداقل سختی ، سرعت بالا در انداختن طناب به داخل پیرانا و یا خارج کردن طناب از آن ، از ویژگی های این ابزار فرود است. در دره نوردی کلاس C ، پیرانا برای فرود از آبشار ها بهترین عملکرد را دارد زیرا در تاب خوردن و در هم پیچیدگی طناب بیشترین مقاومت را دارد.چنانچه شما عضوی از یک تیم امداد و نجات باشید، برای فرودهای دونفره سریعترین و راحت ترین امکان را برای قفل کردن طناب به شما می دهد.

مشخصات :

– محصول : شرکت پتزل فرانسه

– وزن :    ۹۰  گرم

– طناب کار :   قطر   ۹  تا ۱۳ میلیمتر ( استاتیک ، نیمه استاتیک ، دینامیک )

قسمتهای مختلف پیرانا :

– BIG Hole  ( سوراخ بزرگ )

– Mouth Hook   ( دهان ماهی )

– Large Fin  ( بالۀ بزرگ )

– Small Fin  ( بالۀ کوچک )

– Tain Fin Hook  ( قلّاب دُم باله )

طراحی پیرانا بگونه ای است که بسادگی به یک کارابین متصل می شود و بدلیل نوع اتصال آن به کارابین ، امکان افتادن آن از دست، خیلی کم است. و این خاص بودن طراحی بدین مفهوم است که کارابین های خاصی مناسب وصل کردن به پیرانا هستند: کارابین های دهانه باز مانندِ کارابین پیچ گلابی پتزل، کارابین پیچ ویلیام پتزل  متصل کردن کارابین های فوق به سوراخ مخصوص اتصال کارابین در پیرانا ، ابتداء کمی شاید کمی مشکل بنظر برسد اما با اندکی روغنکاری و یا سماجت در جا انداختن آن، بالاخره کارابین در جای خود قرار می گیرد

در فرود با پیرانا، بدلیل وجود باله های کوچک و بزرگ و قلاب آن و نیز دهان ماهی، برای فرود رونده این امکان وجود دارد که میزان اصطکاک مورد نیاز خود ( و در نتیجه سرعت و ترمز فرود را ) تنظیم نماید. تنظیم اصطکاک در پنج وضعیت اصلی که آنها را  وضعیت می نامیم بدست می آید که در تصاویر ذیل نشان داده می شود:

ابزار فرود پیرانا کوه پلاس

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

پنج × پنج =