عبور از گره در فرودها

0
5823
عبور از گره کوه کوه پلاس

عبور از گره در فرودها

گاها در برنامه های دره نوردی و یا غار نوردی و یا حتی در برنامه های سنگنوردی (به ندرت) پیش می آید که برای فرود رفتن در یک مسیر طناب شما کوتاه بوده و نیازمند آن هستید که به طناب اصلی یک تکه طناب دیگر اضافه کنید، این کار باعث می شود که در هنگام فرود بر روی طناب، گره ای که ایجاد کردهاید  از ابزار شما عبور نکند و باعث قفل شدن شما بشود و یا حتی برای صعود بر روی این طناب نیز مطمئنا با مشکل مواجه خواهید شد، در این مبحث به طور مختصر توضیحی در رابطه با عبور ابزار از گره آموزش داده می شود

عبور از گره

معمولا در مسیر های ناشناخته در دره نوردی که فرد فرود رونده از انتهای مسیر مطلع نیست و به صورت مجهول طناب ریزی میکند ممکن است به مشکل کوتاهی طناب برخورد کند که در این مواقع حتما با اضافه کردن طناب این مشکل حل خواهد شد و حال تکنیک عبور از این گره که برای اضافه کردن طناب ایجاد شده است را توضیح خواهیم داد.

عبور از گرده در هنگام فرود:

۱- قبل ازاینکه گره میانی طناب به ابزار شما برسد باید ابزار قفل شونده بالا که معمولا از طنابچه های پروسیک و یا ویتی پروسیک استفاده می شود را باید قفل کرد که وزن شخص کاملا بر روی این طنابچه سوار بشود (حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتی متری گره)

  1. تقریباً ده سانتیمتر پیش از رسیدن به گره انتهای طناب، گره اصطکاکی والدوتین را رها کنید تا وزن بر روی آن منتقل شود.
  2. در مرحله بعد برای ایجاد نقطه های امن بیشتر بهتر است که در فاصله ای حدود یک متری زیر گره دو سر طناب یک گره ایجاد کرده و با استفاده ار یک کارابین به هارنس خود متصل کنید.
  3. حالا مجاز هستید که ابزار فرود خود را آزاد کرده و در زیر گره دو سر طناب ابزار را دوباره متصل کنید.
  4. در هنگام اتصال ابزار فرود حتما باید به اندازه ای حدود ۱۵ سانتی متر فضا در زیر گره برای اتصال ویتی پروسیک فضای آزاد بگذارید.و حالا ابزار حمایت را قفل کنید.
  5. در این مرحله میتوانید بر روی گره اصطکاکی که بالاتر از گره دو سر طناب زده اید به آرامی فرود بیایید بطوری که وزن شما بر روی ابزار فرود قفل شده منتقل شود. (باید دقت کنید که حتما ابزار شما قفل شده است)
  6. گره اصطکاکی خود را آزاد کنید و در زیر گره دو سر طناب و بالاتر از ابزار فرود دوباره نصب کنید.
  7. اتصال طنابی که با فاصله یک متری از زیر گره دوسرطناب به هارنس زده بودید را آزاد کنید.
  8. ابزار فرود را آزاد کرده و ادامه فرود را انجام بدهید.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

ده + بیست =