مهراب کوه (نورآباد استان لرستان)

0
7788
مهراب کوه لرستان
مهراب کوه لرستان

مهراب کوه با ارتفاع ۲۴۰۰ متر در ۵۴ کیلومتری شهر نورآباد مرکز شهرستان دلفان استان لرستان واقع شده است. این کوه باستانی یکی از شاهکارهای نقاش بزرگ طبیعت است که تا حالا برای حتی اهالی استان لرستان و دلفان ناشناخته مانده است.

از جاذبه های گردشگری طبیعت زیبای شهرستان دلفان می توان به دامنه های سرسبز کوه های سر به فلک کشیده گرین، چغادزدان، سرکشتی و بزکن، رودخانه های خروشان گیزه رود، رضاویس و بادآور، دشت های سرسبز خاوه و چواری، سراب های نیاز، دولیسگان، قمش، کل خانی، تیمور و پیردوستی و جنگل های سرسبز جنوب و جنوب غرب دلفان اشاره کرد.

مهراب کوه با وجود غارهای تنگ قلا، داله لان، غار باغ سیری جان و ده ها غار کوچک و بزرگ دیگر از ایران باستان جایگاهی برای اختفای گنجینه سلاطین و محلی برای دامداران رهگذری بوده و همواره حافظ جان و مال مردم دره مهرگان بوده است.

صخره های سر به فلک کشیده مهراب کوه، چون اسیران به زنجیر کشیده ای است، که به امر سلطانی قهار به نظام ایستاده اند. این کوه، چون صورت فلکی دو پیکر، از دو نیمه مهراب کوچک و مهراب بزرگ شکل گرفته است، که هر کدام پوشیده شده است از درختان کهنسال سبز قبایی چون گردو، سماق، زالزالک، آلو، انگور، انجیر، سیب و گلابی وحشی باغ سیری جان و …

دل صخره های سر به فلک کشیده آن که در زبان لری تاپو نامیده می شود، محل نگهداری آذوقه مردمان این منطقه و کوچندگانی بوده، که قدمت آن به هزاره های پیشین و مردم غارنشین می رسد.

همچنین بلندترین آبشار شهرستان دلفان نیز در دامنه کوه مهراب واقع شده است. این آبشار که در زبان این دیار به آن داله لانه (آشیانه عقاب ها) می گویند با ارتفاع یکصد متر زیبایی این کوه را دو چندان کرده است.

از جاذبه های این کوه می توان به چند مورد اشاره کرد:

  •  وجود درختانی از قبیل درخت گردو، گلابی وحشی، انگور، گیلاس وحشی، سیب، زالزالک، آلو
  •  وجود حیات وحش غنی که به دلیل بی توجهی مسئولین و شکار بیش از حد مردمان بومی، به مرور به منطقه ای خالی از حیوانات وحشی تبدیل می شود. در حال حاضر حیواناتی از قبیل گرگ، کفتار، پلنگ، بز کوهی، گراز، خرس، گربه ی وحشی و … در منطقه یافت می شوند. مهراب کوه دارای پرندگانی همچون عقاب، بلبل، جغد، باز، کبک، بلدرچین، کبوتر وحشی و مانند این هاست.
  • صعب العبور بودن این کوه که باعث شده به جزء افراد بومی هیچ کس نتواند به راحتی در این منطقه به کوهپیمایی بپردازد.
  • وجود آبشارهای فراوان در این کوه که به زیبایی های هرچه تمام آن افزوده است.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

بیست + 3 =