آسیب شناسی ورزشی در کوهنوردی (مفاصل زانو)

0
3644

آسیب شناسی ورزشی در ورزش کوهنوردی:
عوامل اصلی تخریب کننده مفصل زانو در ورزش کوهنوردی عوامل مختلفی است.

بی شک ورزش کوهنوردی با تمامی لذت ها و زیبایی های آن همیشه طرفداران بی شماری داشته و خواهد داشت ولی رعایت نکردن برخی اصول اولیه در دراز مدت سبب تخریب مفصل زانو شده و باعث درد فراوان در مفصل زانو خواهد شد..
پیشگیری بهترین راه درمان هر دردی میباشد:

١- کاملترین و بهترین راه تقویت مفصل زانو بدنسازی عضلات چهار سر زانو و همسترینگ میباشد.
با تقویت این عضلات فشار زیادی از روی مفصل زانو برداشته شده و بی شک دچار مشکل زانو درد نخواهیم شد.

٢-صعود های سرعتی و در ادامه فرودهای با سرعت بالا در محیط کوهستان شاید در ابتدا شما رو دچار مشکل نکند ولی در دراز مدت مفصل زانو را تخریب کرده و میتواند هر کوهنوردی را زمین گیر کند.

٣- حمل کوله های سنگین یکی دیگر از عوامل تخریب کننده مفصل زانو و همچنین سبب کمردرد خواهد شد. لازم به ذکر است که بیشترین وزنی که هر کوهنورد مجاز به حمل آن میباشد باید حداکثر ١/۴وزن خودش باشد.

۴-استفاده از کفش مناسب کوهنوردی هر فصل با رعایت استاندارهای جهانی یکی دیگر از عوامل پیشگیری کننده از تخریب مفصل زانو میباشد.

۵- استفاده از باتوم کوهنوردی در هر صعود و فرودی در محیط کوهستان بی شک یکی دیگر از مهمترین عوامل پیشگیری کننده از تخریب مفصل زانو استفاده صحیح و درست از باتوم کوهنوردی میباشد.

در هنگام فرود بیشترین ضربه و فشار را مفصل زانو با ۵برابر وزن هر شخص تحمل میکند. یعنی اگر به عنوان مثال وزن شما در حدود ٨٠کیلو و کوله پشتی شما٢٠کیلوگرم باشد؛ در هنگام فرود مفصل زانوی شما فشاری در حدود ۵٠٠کیلوگرم را تحمل میکند؛ ولی با استفاده صحیح از باتوم کوهنوردی علاوه بر حفظ تعادل و نظم در هنگام فرود ٣٠درصد از فشار وارده بر مفصل زانو را بر میدارد.

۶- خوردن مایعات فراوان در هنگام کوهنوردی علی الخصوص خوردن آب سبب هیدراته شدن بدن شده و از آسیب های وارده به مفصل زانو در دراز مدت میکاهد.

٧- کاهش وزن یکی دیگر از عواملی است که علاوه بر حفظ سلامتی بدن هر شخصی سبب پیشگیری از تخریب مفصل زانو خواهد شد.

٨- ریکاوری مناسب پس از هر برنامه کوهنوردی….بهترین و مناسب ترین راه ریکاوری مفصل زانو پس از هر برنامه سنگین کوهنوردی ؛شنا کردن و راه رفتن در آب استخر میباشد.

٩- خوردن قرصهای گلوکوزامین و غضروف ساز فقط و فقط جنبه تجاری و تبلیغاتی داشته و شاید در کوتاه مدت سبب کاهش درد در مفصل زانو شوند ولی در دارز مدت اثری نخواهند داشت.

با رعایت یه رژیم سرشار از غذاهای دریایی و سبزیجات فراوان و همچنین استفاده از تجارب دکترهای تغذیه به سلامت بیشتر مفصل زانو و بدن خود کمک خواهیم کرد.

شاید خواندن این نوشته ها وقت زیادی از شما نگیرد ولی مطمئن باشید که رعایت کردن هر کدام از اصول بالا کلید کاهش دردهای مفصل زانو در دراز مدت خواهد شد و شما به عنوان یک کوهنورد بدون هیچ مشکلی ورزش خواهید کرد.
از وبلاگ انجمن پزشکی کوهستان ایران

انجمن پزشکی کوهستان ایران

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

2 × 1 =