مقیاس کیفیت و حجم گرفتن پر در پوشاک کوهنوردی(میزان پف کردگی پر)

0
6258
کیفیت پر کوه پلاس
- Photo by Lukasz Warzecha

 در این مبحث مطلبی در مورد نوع پر که در کیسه خواب و پوشاک کوهنوردی استفاده می شود ارائه می شود،

با ما همراه باشید در مجله آموزشی تخصصی کوهنوردی koohplus.com

پر:

پر بعنوان سبکترین عایق در پوشاک کوهنوردی و کیسه خواب استفاده می شود که قابلیت تراکم پذیری بالایی را هم دارا است، اما هر نوع پر که مورد استفاده شرکتها قرار دارد تراکم بالای خوبی ندارند، در نتیجه بهتر است که با شناخت کافی از این نوع پر نسبت به استفاده از این تجهیزات اقدام کنید.

بررسی کیفیت پر و میزان پف کردگی

پر کرک چگونه است:
در زیر پرهای اصلی اردک یا غاز یک نوع پر وجود دارد که  به آن پر کرک گفته می شود که در کیسه خوابهای و یا لباسها از آن استفاده می شود، مرغابی ها در زیر پرهای ضدآب که بر روی بدنشان وجود دارد خوشه هایی از پرهای کرک دارند که در سرما از بدنشان محافظت می کند در مقابل رطوبت هم مقاوم هستند، بر خلاف پرهای درشت که از یک محور اصلی و تشکیل شده و پرهای درشت در کنار این محور اتصال دارند، پرهای کرک یک ساقه تاج مانند نرم به همراه رشته های فیبری خیلی نرمتر و پف کرده دارند.
پرهای کرک با کیفیت بالا از وزن بسیار کمی برخورداند که اگر چشمانتان بسته نگه دارید و توده ای از آنرا در دست بگیرید به هیچ عنوان احساس نمی کنید که وزنی را در دست نگه داشته اید و تا زمانی که دست شما گرم نشده باشد متوجه نخواهید شد.
باید گفت که پرهای کرک که دارای کیفیت پایینی هستند و معمولا در بالش ها و لحافهای مورد استفاده در منزل یافت می شوند با درصد معلومی از پرهای درشت ترکیب شده و به همین نسبت هم قیمت پایین تری را دارند.
اما در پوشاک کوهنوردی و کیسه خواب ها از کرک ها استفاده می شود و پرهای درشت در آنها بسیار کم است.
میزان پف کردگی Fill Power؟؟
پرهای کرک در طبقه بندی های مختلف از لحاظ کیفت هستند، این درجه بند بستگی به نوع و سن پرنده ها دارد، باید گفت که پر کرک مرغابی نسبت به پر کرک غاز از کیفیت پایین تری برخوردار است، با یک استثنا که پر مرغابی های اقیانوس شمالی با توجه به سبک و محل زندگی در درجه خیلی بالایی قرار دارند.
به طور کلی باید گفت که هر چه سن پرندگان بالاتر باشد دارای پرهایی با خوشه های بلندتر هستند و در نتیجه پر کرک با کیفیت خیلی بالایی را تولید می کنند. به طور مثال پر کرک غاز مجارستانی عموما به عنوان بهترین منبع پر کرک نرم شناخته شده است، کیفت پر کرک با Fill Power    درجه پف کردگی مقایسه می شود.
 در واقع عایق بندی به شیوه نگهداری بیشترین ذرات هوا و با کمترین استفاده از الیاف ها یا پر است و fill power یک درجه بندی جهت ارزیابی میزان استفاده از پر برای هوای بیشتر است.
fill power حجم یک اینچ مکعب (۲٫۵ سانت مکعب) فضاست که یک اونس (حدود ۲۸ گرم) از پر می تواند فضا را کامل کند، بنابراین اگر به طور مثال fill power  یک لباس ۶۰۰ است باید گفت که یک اونس از پر آن می تواند فضای ۶۰۰ اینج مکعب را کاملا پر کند. و یا یک اونس از پر ۸۰۰ می تواند ۸۰۰ اینج مکعب را پر کند که حدودا ۳۳ درصد بیشتر نسبت به نمونه ۶۰۰ کارایی دارد. این نوع ارزیابی و تشخیص میزان fill power فقط در آزمایشگاههای تخصصی و با استانداردهای ویزه انجام می شود تا نتایج آن مورد استناد باشد، برای پوشاک پر در ورزشهای آزاد بهتر است میزان fill power  از ۵۰۰ یا ۵۵۰ شروع شده و تا حدود ۹۰۰ باشد و پوشاک پر با درجه بالاتر از ۷۵۰ بهترین نوع برای ورزشهای حرفه ای در زمستان هستند.
چه نوع پوشاک و کیسه خوابی باید تهیه کنیم:
عملکرد و کیفیت نقش مهمی در کیسه خواب دارند، به طور مثال کیسه خواب با درجه ۷۵۰ حداقل ۱۵% سبکتر از کیسه خواب با درجه ۶۵۰ در یک وزن مشخص دارد، ضمن اینکه کیسه  خواب با درجه ۷۵۰ به مراتب حجم کمتری را نیز دارا می باشد، این نسبت را می توان به میزان استفاده هر شخص بعنوان یک استاندارد قبول کرد. در نظر داشته باشید که کیسه خوابهای پر با کیفیت های بالاتر علاوه بر اینکه وزن و حجم کمتری دارند گرمتر نیز هستند و دوام بیشتری را دارند..
نوشته رضا اسماعیلی
www.koohplus.com

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

شش + پانزده =