کوییک درای دره نوردی

0
3787
کوییک دره نوردی کوه پلاس

کوییک درا در رشته های سنگنوردی، دیواره نوردی و دره نوردی مورد استفاده قرار میگیرد، در این مبحث به توضیح کامل کوییک درا دره نوردی می پردازیم.

کوییک درای دره نوردی The Canyon Quickdraw

کوییک درای دره نوردی The Canyon Quickdraw

بخش اول : کوییک درای دره نوردی آزمایش T

کمی بیشتر از یک سال پیش، من راجع به ایده ای در مورد ابزاری نو برای دره نوردی با یکی از دوستانم به نام راس فریزر به بحث و تبادل نظر پرداختم.با الهام از هجمه ی تجهیزات مخصوص دره نوردی نظیر OKA و AV Mazerin ،به این فکر کردم که کدام یک از ابزارهای هارنس من به طور خاص برای دره نوردی طراحی نشده است؟ کدام یک از تجهیزات را کمتر از همه به کار می برم؟کدام یک از آن ها تا بحال بطور درست تغییر و تحول نیافته اند؟در نهایت به کوییک درا  رسیدم

برخی می گویند که کوییک درا در دره نوردی منسوخ شده و دیگر نیازی به استفاده از آن نیست،و راه های دیگری هم به جای استفاده از کوییک درا وجود دارد .ولی از آن جایی که من در ابتدا از کارابین پیچ های HMS   کوچک بر روی اسلینگ نایلونی ۱۷ سانتی استفاده میکردم، با این ایده موافق نبودم.

کوییک درا در برخی مواقع بسیار مفید است،مثلا در حالتی که چیزی تحت بار است و می خواهیم آن را آزاد کنیم، مانند هشت آزاد شونده(releasable figure-8 block)، برای اتصال آن به کارگاه و ایمن کردن سیستم بسیار مفید است و یا میتوان از آن برای ایجاد فضای کاری بیشتر در سیستم های بالاکشی (hauling systems)استفاده کرد. همچنین وقتی کارابین های شما تمام شوند، می توان یک کارابین از کوییک درا درآورده و استفاده کرد.

به عقیده من  اتصال دو بولت مجزا که در یک راستا هستند، مفیدترین کاربرد این وسیله است. آنچه ذکر شد، فقط یک قسمت کوچکی از کاربردهای این ابزار است. از آن جایی که من همیشه به دنبال یافتن ابزاری کارآمدتر هستم، میخواستم بدانم که آیا می توان کوییک درای دره نوردی را ارتقا داد؟

 

 

جدول مزایا، معایب و کاربردهای متداول کوییک درای دره نوردی

 

مزایا (+) معایب (-)

کاربردهای متداول کوییک درای دره نوردی

(+)از حوادث ایجاد شده در اثر فرود رفتن افراد بر روی طناب کشش، جلوگیری می کند.(+)برای ایمن کردن بلاک در مقابل آزاد شدن احتمالی استفاده می شود.

(+)از افتادن هشت فرود جلوگیری می کند.

اتصال بلاک آزاد شونده به کارگاه
(+)به سرعت بین دو بولت افزونگی ایجاد می کند.(-)نیروی وارده را بین بولت ها تقسیم نمی کند. اتصال بولت هایی که در یک خط قرار دارند (مثلا بولت هایی که به صورت عمودی در یک خط قرار گرفته اند)
(+) فضای اضافی برای طناب ریزی ایجاد می کند.(+) برای افزایش طول خود حمایت فرد در کارگاه نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

(+) در تبدیل فرود به بالاکشی بسیار مفید است، زیرا کوییک درا را می توان بر روی طناب بعد از بلاک(block)/مانتر میول اورهند(MMO) متصل کرد.

برای ایجاد فضا (فاصله)

تبدیل کارابین های ساده به کارابین پیچ دار در کوییک دراها کار خیلی خوبی بوده است. باید به کسی که برای بار اول این کار را انجام داد آفرین گفت. آنچه تاکنون تغییری نکرده، اسلینگ کوییک درا است که اساسا شامل یک اسلینگ ۱۰-۲۵ سانتی متری است که در هر انتهای آن سوراخی برای کارابین وجود دارد. هنگامی که با راس در این مورد صحبت می کردیم، این سوال برای ما پیش آمد که آیا اضافه نمودن مکانی برای یک کارابین دیگر، مفید خواهد بود یا خیر؟

اگر مکانی برای یک کارابین دیگر وجود داشت، کجا قرار می گرفت و چگونه از آن استفاده می شد؟  به این نتیجه رسیدیم که استفاده از یک حفره ی اضافی برای افزودن خط دوم فرود، حمایت از بالا و یا وصل کردن هندلاین(handline) به آن هنگامی که کوییک درا برای متصل نمودن کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد ،مفید خواهد بود. ما چندین ایده ی طراحی را مطرح کردیم و دو عدد از آن ها را که شامل طرح T شکل و طرح v شکل بود را کشیدیم.این طرح ها یک بازوی دیگر به اسلینگ کوییک درا اضافه می کنند. هر دو طرح ارائه شده به شکل حلقه ی دوخته شده ای که به صورت کامل مورد ارزیابی قرار گرفته ~۲۲kN)) طراحی شدند؛این حلقه به صورتی تا می خورد که یک بازوی اضافه به وجود بیاید.

 

مقایسه میان طراحی T شکل و طراحی v شکل

من با افراد شرکت (Aspiring safety products) در کریست چرچ ،نیوزیلند تماس گرفتم تا نظر آن ها را بدانم و این که آیا آن ها می توانند برای ما چندین نمونه ی اولیه تولید کنند یا خیر. پس از اندکی مشورت با لیندزی مین، او پیشنهاد کرد که به دلیل تطبیق پذیری بیشتر به سراغ طرح T  شکل برویم. به لحاظ مهندسی ،لیندزی اظهار داشت که بازو با ۳  عدد سر دوزی در هر طرف آن دوخته خواهد شد.

 

ویژگی ها و مشخصات طراحی v شکل – اصلی

هر سر دوزی در یک اسلینگ دوخته شده با اعمال ۴ kN نیرو  تقریبا از بین خواهد رفت،بنابراین با اعمال ۱۲ kN نیرو (آستانه ی بقا) سر دوزی های بازو از بین خواهند رفت ،کوک های آن باز شده تا زمانی که به حلقه ی ۲۲ kN   که استحکام کامل اسلینگ است برسد. تمامی این مطالب به چه معنی است؟طراحی بازوی اضافه دارای پتانسیل جذب نیرو است. این مسئله می تواند در ایمن کردن هندلاین ها در کارگاه ها مفید واقع شود ؛همان جایی که بار دینامیکی که به وسیله ی نیروهای برداری تقویت شده و عامل نگرانی می باشد.

 

ویژگی های و مشخصات طراحی v شکل – اصلی

پس از چند هفته نمونه های اولیه کاری با پست به دست ما رسید. ما مثل بچه هایی که در کریسمس بسته های کادو را باز می کنند بودیم. طرز کار لیندسی درجه یک و بسیار فراتر از تصور ما بود. با توجه به اینکه این اولین نمونه بود، می دانستیم که ممکن است در جاهایی اشتباهاتی داشته باشیم و برای این تقاضای ۲۰ سانتی متری خود نیز بیش از حد متعصب بودیم.در هر صورت آماده بودیم که آن را مورد آزمایش قرار دهیم.

 

شمایی از نمونه ی اولیه

نمی توانم بگویم که این یک پیروزی بلادرنگ بود. برای اضافه کردن خط دومی برای فرود و یا حمایت از بالا مفید بود. بازوی جدید در این دو تکنیک باعث می شد که طناب ریزی ها از کارابین اصلی فاصله بگیرند و سیستم منظم تر و تمیز تر باشد. چندین مرتبه برای متصل کردن هندلاین به کارگاه از آن استفاده کردم ولی راجع به انعطاف پذیری آن نمی توان اظهار نظر کرد.به این مطلب باید اضافه کنیم که ساخت نمونه ی اولیه بصورت کامل صورت نگرفت و بازو نسبت به مرکز دچار انحراف بود.این مسئله مستلزم این است که برای چگونگی استفاده از آن، کمی فکر کنیم.

در نهایت تصمیم گرفتم نظر دوستم،لورن پوبلان که تکنسین اصلی و مدیر عامل ICO pro می باشد را در خصوص کوییک درای T شکل جویا شوم. بازخورد او در روشن نمودن تعدادی از مشکلات مبهم بسیار مفید واقع شد. یکی از اصلی ترین دلایل استفاده ی ما از کوییک درا در دره ها ایمن نمودن هشت فرود آزاد شونده یا اتصال آن به کارگاه است. این امر از آزاد شدن ناگهانی هشت فرود جلوگیری کرده و در صورتیکه یکی از افراد تیم بر روی رشته طناب اشتباه فرود رود، از سقوط وی جلوگیری می کند.

همچنین از سقوط هشت فرود هنگامی که در حال آماده کردن کارگاه هستید، جلوگیری می کند. لارن پرسید که اگر از کوییک درا هم برای ایمن نمودن هشت فرود آزاد شونده و هم برای اتصال هندلاین به کارگاه استفاده شود، در این صورت چه اتفاقی می افتد؟ هنگامی که هندلاین تحت تنش باشد، باعث می شود که کوییک درا از کارگاه دور شود و احتمالا باعث می شود که جدا کردن بازوی دیگر کوییک درا از هشت فرود  بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن گردد. این مسئله خصوصا زمانی مشکل ساز خواهد بود که باید یک نفر را که در هنگام فرود گیر کرده آزاد کنید.

با توجه و دقت بیشتر دریافتم که موقعیتی مشابه در مورد گره مانتر میول اورهند MMO نیز رخ می دهد. فرض کنید که کوییک درا برای اتصال دو بولت هم راستای جدا از هم استفاده شده است.کارابین کوییک درا که به بولت پایینی متصل شده، برای طناب ریزی MMO  نیز استفاده شده است. و نهایتا بازوی اضافی کوییک درای T برای اتصال هندلاین استفاده شده است. بازهم مشکلی مشابه با هشت آزاد شونده داریم. هنگامی که به هندلاین تنش وارد می شود ،کوییک درا از کارگاه دور می شود.این امر می تواند کارابین کوییک درا به همراه MMO  را به سمت بالا کشیده و MMO  پشت مایلون/حلقه فرود جمع شده و در این حالت، آزاد سازی  MMO غیر ممکن خواهد بود.

به طور خلاصه:

کوییک درای T به نظر آن قدر که من و راس در ابتدا فکر می کردیم، مفید نیست. هنوز هم نمی دانیم که کوییک درا چقدر به دنیای دره نوردی کمک می کند، اما پاسخ به احتمال زیاد “بسیار اندک” بوده و ممکن است این ایده تنها ایده ای دیگر  باشد که شور و اشتیاقی برای انجام دادن آن وجود ندارد.

طی گفت و گوهایم با لورن ،او از من پرسید که آیا من می توانم  راهی برای استفاده از یک کوییک درا جهت ایجاد یک نقطه ی مرکزی بین دو کارگاه مجزا پیدا کنم؟‌ کوییک درای T  شکل هرگز نتوانست این مشکل را به طور قطع حل و فصل کند.بولت ها و راستای فرود بایستی در موقعیت مناسب و صحیح خود باشند تا این اتفاق عملی گردد، به نظر من  کمتر از ۱%  جایگذاری بولت  ها اجازه ی این کار را می دهند.هرچند سوال لورن من را به فکر فرو برد و شاید نوعی کوییک درا وجود داشته باشد که بتواند این کار را انجام دهد…

ترجمه: ایمان معین

ترجمه و ویرایش:‌تینا اندایش

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

20 + سه =