نحوه چیدمان کوله پشتی در برنامه های کوهنوردی

0
13213
چیدمان کوله پشتی کوه پلاس
Hiker woman with backpack and mountain equipment,looking at view in Valais region,Matterhorn,Switzerland,Europe

نحوه چیدمان کوله پشتی در برنامه های کوهنوردی

چیدمان کوله :

چیدن وسایل در کوله پشتی، روش و شیوه خاصی دارد که عدم رعایت آن موجب بدبار شدن کوله، فشار زیاد به بدن، جلوگیری از تحرک و راه رفتن صحیح و نیز گرفتن وقت زیادی جهت خارج کردن وسیله مورد نیاز از کوله است.اگر وسایل بدجوری در کوله پشتی گذاشته شوند، ممکن است که صدماتی به وسایل و خود کوله پشتی وارد نمایید.

در برنامه های کوهنوردی ،ابتدا باید مشخص کنید که برنامه شما یک روزه است یا چند روزه؟اگر برنامه یک روزه دارید، کوله شما باید متناسب با فعالیت یک روزه شما باشد، یعنی یک کوله متوسط .

قبل از اینکه وسایل خود را درون کوله پشتی جای دهید، ابتدا آنها را تهیه و در روی یک سطح قرار دهید.هیچ چیزی رادر داخل بطری های شیشه ای حمل نکنید. چیزهایی مثل مربا، عسل و خوردنیهای مشابه را در ظروف پلاستیکی حمل کنید.ظروف شیشه ای هم سنگین هستند و هم احتمال شکسته شدن آنها بر اثر ضربه خوردن درون کوله وجود دارد که در این صورت فاجعه خواهد بود!

اصول کوله چینی کوه پلاس

چنانچه به یک برنامه زمستانی و یا بهاره می روید که احتمال خیس شدن وسایل وجود دارد، سعی کنید که کیسه های پلاستیکی برای آنها تهیه و اجناس خود را درون آنها قرار دهید. توجه داشته باشید که کت، شلوار یا کیسه خواب پَر در صورت خیس شدن سه روز طول میکشد که خشک شوند. داشتن کاور کوله در رنگهای مختلف در برنامه ها و فصول مختلف الزامی است.

اگر کوله چینی به طریقه مناسب صورت نگیرد ، مرکز ثقل بدن دچار اختلال می شود.در این وضعیت فرد تحت تاثیر نیرو به عقب و جلوخم شده و بنابراین مرکز ثقل دیگر روی بدن شخص متمرکز نیست و شخص ازحالت تعادل و ایستایی خارج می شود.در چنین شرایطی بدن سعی می کند به حالتی پایدار برسد تا از افتادن جلوگیری کند و این امر در شرایطی که کوله بر پشت حمل می شود یعنی تحمیل فشاربیشتر بر ستون فقرات وکمر که نتیجه آن آسیب دیدگی در این ناحیه ها می باشد.

بنابراین هرگاه بخواهیم برای حمل چیزی بر پشت ویا برداشتن چیزی از سطح زمین اقدام کنیم و تعادل خود را از دست ندهیم باید مرکز ثقل را نزدیک بدن قراردهیم. این کاریست که بدن به صورت خودکار همیشه در تمام حالتهای راه رفتن ،پریدن ، دویدن ، شیرجه زدن و… انجام می دهد.

مواردی که در هنگام چیدن کوله پشتی باید مد نظر داشت :

۱- توزیع مساوی وزن بین راست و چپ کوله.

۲- دسترسی سریع به وسایل درون کوله و دانستن محل هر کدام از وسایل.

۳- در راهپیمایی ساده ، برای استقرار بهتر، اقلام سنگین کمی بالاتراز کمر قرارداده شود.

۴- در راهپیمایی سنگین، برای تعادل بیشتر سنگینی کوله نزدیک به کمر قرار گیرد.

۵- بسته بندی وسایل داخلی کوله کمک بزرگی برای پیدا کردن سریع آنهاست .بهتر است برخی اقلام مرتبط در کیسه هایی با رنگهای متفاوت قراردهیم . مثل: کمکهای اولیه ، غذا ، تنقلات و …

۶- از حجم داخلی ظروفی مثل لیوان و قابلمه می توان برای جا دادن موارد ظریف و حساس استفاده کرد.

۷- غذای خود را زیر کپسول خوراک پزی در کوله  قرار ندهید.

۸- از تمام فضای داخلی کوله استفاده کنید ، وقتی که کوله را حمل می کنید نباید اقلام داخل آن حرکتی داشته باشند.

۹- از تسمه های کوله جهت تنظیم فضای داخلی کوله برای چیدن بهتر اقلام داخل کوله استفاده کنید.

۱۰- از تسمه های روی دسته کوله جهت نزدیک کردن کوله به بدن استفاده شود.

۱۱- کوله پشتی باید توسط کسی که آن را حمل می کند بسته شود. کـولـه پشتی موقعی خوب بسته شده که ضمن حرکت اگر چیزی بخواهید، فوراً روی آن دست بگذارید.

۱۲- قبل از حرکت و بعد از چینش وسایل در منزل ، کوله را بر پشت خود قرار داده  و نحوه قرارگیری کوله را بر پشت خود بیازمایید تا اشکالات احتمالی برطرف شود.

۱۳- سعی شود وسایل و پوشاکی را که در مواقع ضروری و کلاً در طول روز به آن نیاز نیست در بخش زیرین کـولـه چیده شود و بهتر است برای جلوگیری از خیس شدن وسایل، مخصوصاً کیسه خــواب وپوشاک، آنها داخل کیسه های پلاستیکی قرار داده شوند. پس از آن وسایل سنگین تر خود شامل کنسروها و … را در راستای ستون فقرات از قسمت بالای لگن نزدیک به بدن در قسمت بالای کوله قراردهید.

۱۴- مواد غذایی مورد نیاز در طول روز مثل قمقمه، آب، تنقلات، غذای بین راه، کمکهای اولیه، بادگیر،کلاه، دستکش، چراغ قوه، چاقو، لیوان، طناب انفرادی، یک عدد کارابین را در جیبهای بغل و درب کوله جای دهید.

 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

نه + 12 =