چشمه مرتضی علی از عجایب شهر طبس

0
3025
چشمه مرتضی علی کوه پلاس

اگر به هر دلیلی گذرتان به شهر طبس افتاد، حتما باید به دیدن این پدیده نادر بروید، جایی که چشمه آب سرد و گرم در کنار هم از دل کوه میجوشد.

در این سفر شما را همراهی میکنیم تا به دیدن این دره  و چشمه بروید،

 

چشمه آب‌گرم مرتضی علی طبس؛ پدیده‌ای‌ نادر از شگفتی کویر

چشمه آب‌گرم مرتضی علی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان کویری طبس در خراسان جنوبی است. این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر طبس واقع شده است.
چشمه مرتضی علی کوه پلاس

چشمه آب‌گرم مرتضی علی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان کویری طبس در استان خراسان جنوبی است. این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر طبس واقع شده‌ است.

چشمه مرتضی علی کوه پلاس

چشمه آب‌گرم مرتضی علی از جاذبه‌های گردشگری کشورمان به‌حساب می‌آید، وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم کنار هم در دل کویر ایران زمین انسان را به تفکری عمیق وامی‌دارد.

چشمه مرتضی علی کوه پلاس

پس از گذر کردن از شهر طبس به سمت روستایی به نام خرو که در میان کوهها و با باغهای زیبا قرر دارد، و حدود ۲۷ کیلومتر فاصله دارد، برای رسیدن به این چشمه حدود ۵ کیلومتر مسیر را باید به‌صورت پیاده طی کرد که عمدتاً از آب عبور می‌کنند. این چشمه مبدأ آبی اغلب مزارع و تأمین آب باغات طبس می‌باشد که از طریق نهرآبی به این شهر منتقل می‌شود.

در طول مسیر چشمه آب‌گرم مرتضی علی، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف خودنمایی می‌کند و روی این دیواره‌ها حفره‌هایی است که به‌نظر می‌رسد با نظم خاصی بنا شده‌اند.

چشمه مرتضی علی کوه پلاس

پس از حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی به منطقه‌ای می‌رسیم که چشمه‌های متعدد آب به‌ویژه چند چشمه آب گرم و سرد قرار دارد و بزرگ‌ترین آنها از درون حفره‌ای نشئت می‌گیرد که به حمام مرتضی علی معروف شده‌ است.

چشمه مرتضی علی کوه پلاس

چشمه آب‌گرم مرتضی علی طبس از مناطق طبیعی است که با داشتن چشمه‌های آب درمانی به‌لحاظ توریست درمانی مورد توجه ویژه‌ است. گردشگران داخلی و خارجی از این مناطق که طبیعت زیبایی نیز دارد، استقبال می‌کنند.

چشمه مرتضی علی کوه پلاس

آب‌گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می‌کند که گاهی به ۱۰ درجه هم می‌رسد.

غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود ۳۰۰ متری بستر رودخانه هم پیش بروند، در حالی‌که به‌طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند.

چشمه مرتضی علی کوه پلاس

به این ترتیب در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد و می‌توان یک پا را در طرف گرم رودخانه فرو برد و پای دیگر را در طرف سرد رودخانه. پدیده‌ نادری که شاید در هیچ نقطه دیگر کشور فرصت تجربه آن را نداشته باشید.

چشمه مرتضی علی کوه پلاس

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

11 − یک =