پارک کروکودیل نوپک قشم، اولین پارک کروکودیل در خاور میانه

0
3862

تهیه کننده: رضا اسماعیلی

معرفی اولین پارک کروکودیل در خاور میانه:

همیشه انتخاب های زیادی برای سفر وجود دارند و هر کس بر اساس علاقه خود تصمیم می گیرد که هر بار کوله بارش را برای کدام مقصد آماده کند. ایران عزیزمان نیز مقاصد جذابی را در خود جای داده است که هر یک ویژگی ها و حال و هوای خاصی دارند و سفر به هر کدام از آنها دنیایی از تجربه های تازه را پیش روی‌تان قرار می دهد. دوست دارید به دامان طبیعت بروید یا در جستجوی اماکن تاریخی هستید؟ شاید هم هوس تفریحات آبی به سرتان زده و به دنبال ساحلی گرم برای آفتاب گرفتن و تماشای امواج دریا هستید. در هر صورت می توانید بار سفرتان را آماده کنید و راهی یکی از مقاصد داخلی شوید.

امروز در این مطلب سفری ویژه برایتان در نظر گرفته ایم و می خواهیم سری به یکی از جزایر تماشایی کشورمان بزنیم. جایی در میان آب های نیلگون خلیج فارس که جاذبه های زیادی را خود دارد و می تواند به لحظه های شما رنگی تازه ببخشد. راهی جنوب ایران هستیم و مسیر جزیره قشم را در پیش می گیریم. جزیره ای که از نظر جاذبه های طبیعی شاهکاری بی بدیل به شمار می رود و حیرت جهانیان را برانگیخته است. نمونه های بی مثالی همچون جنگل حرا و تنگه چاهکوه در این جزیره قرار دارند و آن را تبدیل به مقصدی پرطرفدار برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده اند. در این جزیره به سراغ جاذبه ای نوظهور می رویم که شاید کمتر کسی نامش را شنیده باشد. پارک کروکودیل نوپک را برایتان برگزیده ایم و می خواهیم گشتی در آن را تجربه کنیم. همراهمان باشید و این سفر جذاب را از دست ندهید…

پارک کروکودیل قشم کوه پلاس

چرا پارک کروکودیل نوپک قشم؟


  • تنها مرکز در ایران و خاورمیانه است که به تکثیر و پرورش کروکودیل ها به صورت مصنوعی می پردازد.
  •  اولین و تنها پارک کروکودیل خاورمیانه است.
  • بیش از ۱۰۰ کروکودیل در این مرکز زندگی می کنند.
  • بزرگترین کروکودیل ایران در این مجموعه نگهداری می شود.
  • به جز کروکودیل ها در این مرکز فرصت بازدید از پرندگان و پستانداران دیگر را هم دارید.
  • در پارک کروکودیل قشم می توانید با کروکودیل ها عکس یادگاری بگیرید.
پارک کروکودیل قشم کوه پلاس

آشنایی با پارک کروکودیل نوپک قشم

در سفر به قشم بسیاری از افراد به سراغ طبیعت می روند و گشتی در جنگل حرا، دره ستارگان یا تنگه چاهکوه می زنند؛ اما اگر به دنبال تجربه ای تازه در این جزیره هستید حتما راه‌تان را به سمت بزرگراه خلیج فارس کج کنید و سری به پارک کروکودیل نوپک بزنید. این مجموعه اولین و تنها پارک کروکودیل خاورمیانه به شمار می رود و به تکثیر و پرورش این جانداران نیز می پردازد. از این پارک به عنوان طرحی نوآورانه و کارآفرین در ایران یاد می شود و از سوی گردشگران نیز مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به شما می گوییم که در این مجموعه چه خبر است و چه تجربیاتی در انتظار شما قرار دارند…

بد نیست بدانید که این پارک مهمانان سرشناس بسیاری را به خود دیده است که از میان آنها می توان به سفیر ایتالیا اشاره کرد. این مجموعه مجوز سازمان‌های محیط زیست، شیلات و دامپزشکی ایران را دارد و تحت قوانین کنوانسیون بین‌المللی حفظ حیوانات (سایتیس) فعالیت می کند. این کنوانسیون یکی از مهم ترین کنوانسیون های بین المللی محیط زیست به شمار می رود که هدفش حفظ تنوع زیستی جانوران و گیاهان است.

پارک کروکودیل قشم کوه پلاس

تاریخچه ساخت و احداث پارک نوپک قشم

در سال ۱۳۸۵ بود که ایده پرورش کروکودیل توسط سرکار خانم روستایی، کارشناس جانور شناسی و ارشد اکوتوریسم مطرح شد و به دنبال آن مطالعه و امکان سنجی و اخذ موافقت اصولی صورت گرفت. حدود یک سال بعد ایشان به اتفاق همسر خود آقای سالاروند کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه و متخصص پرورش کروکودیل به قشم مهاجرت و شرکت نوآوران پویا کیمیا قشم را ثبت کردند.

دوندگی ها ادامه داشت تا اینکه پس از پیگیری های اداری مستمر با سازمان های شیلات، محیط زیست و دامپزشکی در سال ۱۳۸۷ اولین پروانه تاسیس مزرعه پرورش کروکودیل در کشور برای شرکت نوپک صادر شد و در سال ۱۳۸۹ مزرعه کروکویل نوپک در جزیره هنگام شروع به کار کرد. در ابتدا ۲۱ هزار متر مربع زمین و اعتبار چهار میلیارد ریال به این کار اختصاص یافت. ۸ سر کروکودیل بالغ از کشورهای جنوب شرق آسیا به ایران منتقل شدند و این کار با تمامی تشریفات قرنطینه ای و حمل و نقل صورت گرفت.

این در حالی بود که عملیات احداث پارک کروکودیل در جزیره قشم پیگیری می شد و در دست اقدام بود. سرانجام در سال ۱۳۹۰ پارک کروکودیل نوپک با ۲۰ کروکودیل به عنوان بخش گردشگری طرح در قشم راه اندازی شد. پژوهش ها و مطالعات ادامه داشت و در نهایت در سال ۱۳۹۲ مجموعه به هدف خود که تولید و تکثیر کروکودیل ها بود، رسید. چندی بعد طرح توسعه پارک کروکودیل نوپک قشم در سال ۱۳۹۵ مورد بهره برداری قرار گرفت و حالا نوپک تنها مرکز تکثیر مصنوعی کروکودیل ها در خاورمیانه به شمار می رود و یکی از دیدنی های منحصر به فرد جزیره است.

بد نیست بدانید که نام “نوپک” از شعار آن ناشی می شود:

نو: نوآوری

پ:پویایی

ک: کوشش

نحوه پرورش کروکودیل ها در نوپک

کروکودیل‌ها موجوداتی تخم گذار هستند و تخم آنها پس از سه ماه به بچه تبدیل می شوند. در مجموعه پرورش کروکودیل طی سال اول برای رسیدن به زادآوری، به طور مداوم دما، رطوبت، آب استخرها و غذادهی و تاثیر عوامل محیطی بر رشد این حیوان سنجیده می شد. اولین مشکلی که خودش را نشان داد مربوط به دمای خاک بود که در برخی ماه های سال به شدت بالا می رود و مشکلاتی جدی برای زادآوری کروکودیل ایجاد می کند. برای حل این مشکل همه تخم ها به وسیله دستگاه «انکوباتور» و در فضای مصنوعی تکثیر می شوند تا دما قابل کنترل باشد و کروکودیل ها به سن بلوغ برسند.

این شعار همواره مورد توجه مسوولان این مجموعه بوده و تلاش ها برای توسعه و گسترش این طرح همچنان ادامه دارد.

پارک کروکودیل قشم کوه پلاس

کروکودیل های نوپک

پیش از آنکه به سراغ کروکودیل های نوپک برویم، بد نیست کمی با این جانداران آشنا شویم. کروکودیل خزنده‌ای به جا مانده از عصر دایناسورهاست که ۴ دست و پا دارد و قدرت فک و دندان‌هایش کم نظیر است. این جانور به راحتی می تواند در آب شنا کند؛ اما در خشکی زندگی می کند و تخم گذاری را در آب انجام نمی دهد. چشم کروکودیل دارای ۳ پلک است: اولی از بالا به پایین، دومی از پایین به بالا و سومی از جلو به عقب. پلک سوم مثل عینک شنا موجب شفاف دیدن زیر آب می شوند.

این جاندار، شکارچی صبور و فرصت طلبی است که با آرامش خود شکار را غافلگیر می کند و با یک جهش سریع در یک لحظه کار خود را انجام می دهد. کروکودیل ها ۶۸ دندان دارند که هر سال می ریزند و دندان های جدید جای آنها را می گیرند.

کروکودیل با تمساح فرق دارد

بسیاری فکر می کنند که کروکودیل همان تمساح است در حالی که چنین نیست. این جانداران تفاوت هایی با یکدیگر دارند که از جمله آنها می توان به شکل ظاهری آنها اشاره کرد: کروکودیل ها پوزه ای به شکل V دارند؛ اما تمساح ها دارای پوزه ای پهن و U شکل هستند. البته تفاوت های بسیار دیگری میان این حیوانات وجود دارد اما از این بحث خارج است.

می رویم به سراغ کروکودیل های نوپک و قفس های آنها را یک به یک از نظر می گذرانیم. کروکودیل های این مجموعه از نوع کروکودیل پروسوس موسوم به آب شور هستند و از آنها به عنوان بزرگترین گونه کروکودیل در جهان یاد می شود. در ابتدای ورود با کروکودیل های کوچکتر آشنا می شوید و هر چه پیش می روید انواع بزرگتر را می بینید تا اینکه به بزرگترین کروکودیل ایران می رسید. در اینجا به ترتیب به سن کروودیل ها در مسیر بازدید می پردازیم و ویژگی های آنها را بیان می کنیم:

*کروکودیل یک ساله 

در اولین قفس، کروکودیل های یک ساله را می بینید. جاندار در این سن می تواند انگشت دست را قطع و یا تکه ای از گوشت بدن را جدا کند.

پارک کروکودیل کوه پلاس

*کروکودیل ۲ ساله

در ادامه بازدید، نوبت به قفس کروکودیل های دو ساله می رسد که جثه بزرگتری دارند و از نظر به دست آوردن شکار، تواناترند.

پارک کروکودیل کوه پلاس

*کروکودیل های ۵ ساله

حالا نوبت کروکودیل های ۵ ساله است که عرض اندام کنند و البته کمی شما را به وحشت بیاندازند. جالب است بدانید خون کروکودیل دارای کاربرد پزشکی است و پوست و گوشت آن به کشورهای دیگر صادر می شود.

پارک کروکودیل کوه پلاس

*کروکودیل های ۱۲ تا ۲۰ ساله

در ادامه کروکودیل های ۱۲ تا ۲۰ ساله را خواهید دید. بد نیست بدانید کروکودیل ها دست و پاهای کوتاهی دارند و همین امر باعث می شود که دونده خوبی نباشند؛ اما نمی توان قدرت جهش آنها را نادیده گرفت. این جاندار می تواند در صدم ثانیه به طعمه ای که در ۳ متری اش قرار دارد برسد.

پارک کروکودیل کوه پلاس

*بزرگترین کروکودیل ایران – ۲۶ ساله

در نهایت مسن ترین کروکودیل ایران را مشاهده می کنید که ۲۶ ساله و نر است و ۳۵۰ کیلوگرم وزن و ۴ متر طول دارد. کروکودیل ها بین ۷۰ تا ۸۰ سال عمر می کنند؛ پس این جاندار هنوز راه درازی در پیش دارد.

جالب است بدانید کروکودیل، بزرگترین خزنده در میان حیوانات است و بزرگترین کروکودیل دنیا لولانگ نام دارد. نام لولانگ در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده و طول آن به ۶٫۱۷ و وزن آن به ۱۰۷۵ کیلوگرم می رسد.

بزرگترین کروکودیل ایران پارک کروکودیل قشم کوه پلاس

*دیدنی های مربوط به کروکودیل ها

در این مجموعه علاوه بر پرورش کروکودیل‌ها، پژوهش هایی نیز در خصوص زندگی آنها صورت می گیرد. بازدیدکنندگان می‌توانند با نحوه زیست کروکودیل‌ها، تخم‌گذاری و تولد بچه آنها نیز آشنا شوند و اطلاعاتی در خصوص این جاندار را از طریق راهنمایان مجرب و بنرها و پوسترها دریافت کنند.

به همین دلیل در بخش هایی از این پارک چیزهای دیگری را از دنیای کروکودیل ها می بینید. یک کروکودیل تاکسیدرمی به همراه تخم آن در این مجموعه دیده می شود. در ادامه یک صندوق حمل کروکودیل را نیز می بینید و البته گوشت این جاندار را که در کشورهای دیگر به مصرف می رسد، نیز مشاهده می کنید.

  •  آدرس : استان هرمزگان، جزیره قشم، بزرگراه خلیج فارس
  •  ساعت دسترسی : ۰۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰
  •  تلفن : ۰۷۶۳۵۲۴۶۲۷۹
  •  هزینه : ۹۰۰۰ تومان
  •  مدت پیشنهادی بازدید : ۱ تا ۲ ساعت
  •  تعداد گونه ها : بیش از ۲۰ نوع
  •  گونه های خاص : کروکودیل
  •  سال افتتاح : ۱۳۹۰

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

16 + 16 =