ویژگیهای محل استراحت در کوهنوردی

0
3954
<p>Sunset at our 12,900 foot camp on a high ridge near Mt. Sneffels - June.</p>

در هریک تا دو ساعت پیمایش ، عمدتا نیاز به دقایقی استراحت داریم تا قوای خود را تجدید کنیم و برای ادامه برنامه آماده شویم مکان استراحت باید دارای ویژگیهای زیر باشد :

۱- محل استراحت باید محلی ایمن باشد و دور از ریزش سنگ ،برف و یخ ، بهمن و باد باشد .

۲- محل را طوری انتخاب کنید که در شیب و در مسیر عبور و مرور کوهنوردان و یا محل عبور حیوانات قرار نداشته باشد .

۳- حتی المقدور از استراحت در روی یالها و خط الراسها خودداری نمائید ، زیرا در آن مناطق باد با شدت بیشتری می وزد و در حالیکه بدن شما گرم است و در اثر پیمایش عمل تعریق در آن انجام شده ، می تواند منجر به گرفتگی عضلات و در پاره‏ای مواقع سرماخوردگی در ناحیه های مرطوب بدن گردد .

۴-برای محل استراحت مکانی را انتخاب کنید که جای کافی برای همه افراد گروه داشته باشد .

۵- محل استراحت را جایی انتخاب کنید که چشم انداز خوبی نسبت به منطقه داشته باشد و بتوانید از مناظر زیبای کوهستان لذت ببرید که این امر از نظر روحی تاثیر خوبی در روند کار شما خواهد داشت .

۶- در زمان استراحت از مواد قندی و مایعات استفاده کنید ( آب میوه ، کمپوت ، کلوچه ، خرما ، انجیر خشک ، کشمش ، آب ، میوه های تازه و . . . ) و محیط را پاکیزه نگه دارید .

۷- زمان های استراحت را خیلی طولانی تعیین نکنید ( مگر در مواقع و شرایط خاص )و سعی کنید در موقع استراحت یک لباس یا روپوش مناسب بپوشید تا بدن شما به یکباره سرد نشود .

۸-در زمان استراحت سعی کنید کوله پشتی خود را درجایی قرار دهید که پشت آن رو به آفتاب قرار گیرد تا رطوبت حاصل از تعریق بدن شما در آن قسمت توسط گرمای خورشید از بین برود .

۹- در مواقع استراحت زمانی که درکوله پشتی را باز می کنید حتما بعد از برداشتن و یا قرار دادن لوازم در کوله ، درب کوله خود را ببندید تا جانوران موذی داخل کوله شما نروند و مشکلاتی را برای شما فراهم نکنند .

۱۰- چنانچه می خواهید از منطقه عکاسی و یا فیلمبرداری کنید این کار را در زمان استراحت انجام دهید تا در موقع اجرای برنامه زمان را از دست ندهید .

۱۱- زمان استراحت فرصتی است برای اینکه اگر کوله شما اشکالی دارد آن را بر طرف کنید و بند کفشها را بررسی و مرتب کنید شیشه عینک را تمیز و دیگر کارهایتان را انجام دهید .

سعی کنید قبل از تاریکی هوا برنامه را به پایان برسانید .

هنگام پایین آمدن از کوه همانند بالا رفتن به استراحت و مصرف موادغذایی قندی و نشاسته و مایعات نیاز دارید . زمانی را برای آن در نظر بگیرید

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

8 − 3 =