نگهداری از کفش سنگنوردی

0
1261

در این مبحث می خواهیم به چند نکته در مورد نگهداری و مراقبت از کفش های سنگنوردی بپردازیم

نکات ساده به شما آموزش می دهد که در هر برنامه از *حداکثر اصطکاک کتانی* و راحتی داخل آن بهره‌مند شوید و در عین حال عمر کتانی خود را افزایش دهید.

۱. بعد از هر بار استفاده و پس از درآوردن کتانی، در ابتدای امر صبر کنید که رطوبت داخل کتانی کاملا خشک شود؛ زیرا که رطوبت برای کفش بسیار مضر است برای این کار می‌توانید مدت کوتاهی در مقابل آفتاب قرار دهید، به این‌ترتیب از بوی بد داخل کتانی و رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

دقت داشته باشید که کتانی خود را برای مدت طولانی در مقابل نور خورشید قرار ندهید چون موجب پوسیدگی چرم و لاستیک‌ها و باز شدن چسپ و پِرِس‌ها می‌شود.
۲. بعد از خشک شدن. درون کفش را کاملا پر کنید برای این کار می توانید از ورق های روزنامه استفاده کنید که بعترین گزینه است. تا کتانی شکل و فُرمِ پای شما را حفظ کند و هنگام حمل درون کوله‌پشتی زیر فشار و بین وسایل لِه و فشرده نشود. بیش از حد و با فشار زیاد کاغذ درون کتانی قرار ندهید چون ممکن است به تدریج باعث افزایش سایز آن از ناحیه چرم و رویه شود.
۳. با استفاده از بُرس (فرچه) مویین نرم (بُرسی که از جنس موی طبیعی است) کتانی خود را کاملا تمیز کنید و تمامی گرد و خاک و احتمالا آشغالهای چسبیده به کفش را جدا کنید ؛ به خصوص کف و اطراف لاستیکی را آن‌قدر بُرس بکشید که مجددا مشکی و کاملا تمیز شود. از بُرس‌ (فرچه) با موی پلاستیکی استفاده نکنید چون علاوه بر آسیب به چرم رویه، کارایی خوبی هم در تمیز کردن کامل گرد و خاک از کف کتانی ندارد.
۴. سپس با یک پارچه مرطوب فقط قسمت‌های لاستیکی اطراف و کف کتانی را کاملا تمیز کنید که هیچ خاکی باقی‌نماند و موجب پوسیدگی کتانی نشود.
۵. تا جایی که می‌شود کتانی خود را با رعایت موارد فوق تمیز نگه دارید تا مجبور به شستن آن با آب و شوینده نشوید. برخورد آب و شوینده با کتانی موجب خشک شدن چرم رویه و از دست رفتن راحتی و لطافت چرم داخل و رویه می‌شود.
اگر مجبور به شستن کتانی هستید از شوینده‌های گیاهی و آب با املاح کم و با دمای معمولی استفاده کنید.
۶. کتانی خود را در محلی خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه‌داری کنید.
• رعایت موارد فوق به خصوص پس از سنگنوردی در طبیعت از اهمیت بیشتری برخوردار است.
• کتانی خود را به دیگران قرض ندهید چون شکل و فُرمِ پای شما را از دست می‌دهد و راحتی قبل را نخواهد داشت؛ همچنین چون کتانی بدون جوراب پوشیده می‌شود و به دلیل تعرق پا در آن، به لحاظ بهداشتی نیز دچار مشکل خواهید شد.

با رعایت این نکات ساده هم عمر کتانی شما بیشتر می‌شود و هم در صعود بعدی از حداکثر اصطکاک کتانی و راحتی آن بهره‌مند خواهید شد.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

2 × سه =