معرفی منطقه نمونه گردشگری درکش خراسان شمالی

0
4086
روستای درکش خراسان شمالی

اگر اهل روستاگردی و کشف جاذبه‌های ناشناخته کشور هستید، درکش یکی از همان مقاصدی است که باید در برنامه سفر خود جای دهید. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی و در عمق دره‌ای استقرار یافته که از سطح دریا ۱۰۴۰ متر ارتفاع دارد و توسط کوه‌های بلند در بر گرفته‌شده است.

روستای درکش

برای دیدن درکش باید به ۳۰ کیلومتری شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان و ۷۰ کیلومتری بجنورد مرکز استان خراسان شمالی سفر کنید. این روستا در موقعیتی قرار گرفته که قسمت جنوبی آن به دره کنداب و کوه‌های بلند آلاداغ با ارتفاع ۲۴۵۵ متر محدود می‌شود. روستای درکش در دره واقع شده و رودخانه درکش (زوهاور) از میانه آن می‌گذرد و در جنوب روستا کوه آلاداغ با ارتفاع ۲۴۵۵ متر و دره کنداب قرار دارد. این روستا حدود ۲۰۰ خانوار جمعیت دارد که زبان محلی آن‌ها کردی کرمانجی است و به خاطر قرار گرفتن در طول دره، به دره کش یا درکش معروف شده است. در تابستان، این روستای زیبا  خنکای خاصی دارد که برای فرار از گرمای تابستان پیشنهاد می‌شود. وجود باغ‌های میوه، انواع گیاهان دارویی و شفابخش، گونه‌های مختلفی از حیات‌وحش، تپه‌های باستانی و چشم‌اندازهایبکر و دلپذیر، جلوه‌ای خاص و بی مانند به این تفرجگاه بخشیده که هر سالهمیزبان شمار زیادی از دوستداران طبیعت است.

روستای درکش

روستای درکش با طبیعتی جنگلی و کوهستانی، با چشمه‌سارها و آبشارهای مصفا در حاشیه غنی‌ترین و تنها ذخیره‌گاه جنگل‌های بلوط شرق کشور است و وجود باغ‌های میوه، انواع گیاهان دارویی و شفابخش، گونه‌های مختلفی از حیات وحش، تپه‌های باستانی و چشم اندازهای بکر و دلپذیر، جلوه‌ای خاص و بی مانند به این تفرجگاه بخشیده است.

روستای درکش

وجود آثار تاریخی با ارزش چون «قزلر قلعه» و سردابه های زیبا و همچنین ارتفاعات و کوه‌های مرتفع و نیز سرچشمه‌های پر آب و درختان جنگلی مناطقی چون آبشار کنگره زو، چشمه جنگلی ییلاق، چشمه گلزار و سرچشمه سردار، دره سرسبز کندریزو، دره حلقه با چشمه‌ها و آبشارها وجنگل‌های انبوه، مناطق ییلاقی بسیار زیبا و سرسبز با پوشش جنگلی در نواحی گولک، نرگسلو، کش گربه و تیغ بل از مهمترین دیدنی‌های این روستا به شمار می‌رود.

روستای درکش

از زیباترین جاذبه‌های طبیعی روستای درکش می‌توان به مراتع وسیع و سرسبز اطراف روستا، حواشی رودخانه زومار و دره کندآب در جنوب آن اشاره کرد. این روستا طبیعتی زیبا همراه با چشمه‌های آب شیرین فراوان دارد و در میان آن رودخانه‌ای به نام درکش یا زوهار جاری است. آبشارهای درکش هم جذابیت این روستا را دو چندان کرده‌اند. درکش علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، از نظر تاریخی هم روستای ارزشمندی استبرجتاریخی سبزعلی خان قراچورلو و تپه‌های متعدد باستانی که در اطراف روستا به چشم می‌خورد، از سابقه کهن تاریخی این روستا حکایت دارند.

روستای درکش

روستای درکش با گیاهات دارویی و کم نظیرش تبدیل به یک داروخانه طبیعی شده است. این طور بگوییم که گیاه شناسان در این روستا ۳۸۰گونه گیاه دارویی شناخته‌اند که ۷۹ گونه از آنها بسیار ارزشمند هستند. درکش جایی است که تنها جنگل بلوط منطقه شرق کشور در آن جای گرفته و جنگل‌های اطراف این روستا یکی از زیستگاه‌های مرال (گوزن قرمز) است.

روستای درکش

شغل بیشتر مردم درکش، زراعت است. آنها شیعه جعفری هستند و به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند و به جز کشاورزی، به باغداری و دامداری هم مشغولند. با این حال، بیشتر محصولاتی زراعی آن‌ها گندم، جو، یونجه، ذرت و چغندر قند و محصولات عمده باغی‌شان انگور، گرود، هلو و سیب است. ورزش بومی این روستا کشتی باچوخه است و اگر در بهار گذارتان به درکش بیفتد ممکن است شانس آن را داشته باشید که مراسم باچوخه را در این روستا ببینید.

روستای درکش

در سفر به درکش همچنین از نان سنتی این روستا که فتیر مسکه نام دارد حتماً بخورید. این نان در رستوران‌ها طبخ نمی‌شود اما اهالی مهربان روستا می‌توانند به درخواست شما آن را برایتان تهیه کنند. البته این فتیر بیشتر یک غذای تابستانی است و برای تهیه آن، خمیر آرد گندم را با روغن و زرد چوبه مخلوط کرده و روی ساج می‌پزند. سپس لا به لای آن را کره می‌گذراند. مجتمع تفریحی «ببرخان» واقع در روستای درکش تنها مجتمع تفریحی این روستا است که از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است، کنار کوه‌های مه گرفته و رودخانه‌ای که از پایین این مجتمع می‌گذردو درختان بلند که همه جا را فرا گرفته و بوی طبیعت و غذاهای خوشمزه. شما می‌توانید برای رزرو مکان و غذا با شماره ۶۰ ۳۵ ۵۸۵ ۰۹۱۵ (آقای عوض نیا) تماس حاصل فرمایید.

روستای درکش

در این روستا انواع حیوانات و پرندگان شکاری در ارتفاعات و جنگل‌های منطقه مانند قوچ، میش، گرگ، پلنگ، خرس، خوک و پرندگانی چون عقاب، شاهین، کرکس و کبک زیست می‌کنند.جنگل‌های این منطقه یکی از زیستگاه‌های مرال (گوزن قرمز) است. مرال ها (گوزن قرمز) جثه بزرگ و قوی دارند. طول سر و تنه این حیوان را ۱۶ تا ۲۵۰ سانتی‌متر، دم آن ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر، ارتفاع این حیوان از زمین ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر و وزن آن ۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم است. این حیوان شاخ‌های بلند با شاخک‌های منظمی دارد که این عامل زیبایی آن را دوچندان کرده است. همه سالهدر اواخر اسفند تا اوایل فرودین شاخ‌های این حیوان می‌افتد و شاخ‌های جدیدی ایجاد می‌شود که این شاخ‌ها در ابتدا مخملی شکل و به‌تدریجتا زمان جفت گیری استخوانی می‌شوند. مرال ها، موهای کوتاه به رنگ خاکستری تیره دارند که این رنگ در فصل تابستان و در زمان جفتگیری به زیباترین شکل (قهوه‌ای تیره) مبدل می‌شوند. زمان جفت گیری مرال ها (گوزن قهوه‌ای) از اواسط شهریور تا اواسط مهرماه است. اینحیوانات شبگرد بوده و به صورت اجتماعی زندگی می‌کنند

مسیر دسترسی به روستای درکش

برای دیدن درکش باید به ۳۰ کیلومتری شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان و ۷۰ کیلومتری بجنورد مرکز استان خراسان شمالی سفر کنید. برای سفر به درکش از بجنورد به سمت آشخانه حرکت کنید و همین که روستای کلاته زمان صوفی را پشت سر گذاشتید، نرسیده به جوزک،جاده‌ای فرعی شما را به روستا می‌رساند.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

12 + یک =