معرفی منطقه الموت دریاچه اوان 

0
4960
دریاچه اوان الموت کوه پلاس
 

 منطقه الموت را در اواخر خرداد ببینید

از دریاچه اوان تا قلعه الموت با گوشواره های گیلاس

حوالی سالهای کودکی  فصل رسیدن گیلاس  شور خاصی در وجودمان زبانه می کشید. شادی خاصی برای گوشواره درست کردن با گیلاس و عکس گرفتن با همان دوربین های قدیمی و کوچکی که در این دنیای سراسر دیجیتال و بی عاطفه جای خالی آن حس می شود. اما برای من هنوز آن روزها تمام نشده است و در اواخر خرداد که فصل رسیدن گیلاس در منطقه الموت است  اصفهان را ترک کرده و دشت های سرسبز آن را برای بازی گوشواره های گیلاس با دختر کوچکم به تماشا خواهم نشست.

منطقه الموت در هشتاد کیلومتری قزوین قرار گرفته و دیدنی های زیادی دارد. برای دستیابی به آن بعد از قزوین به سمت معلم کلایه حرکت می کنیم و ابتدا پیچ های تند و گردنه های سر راه رجائی دشت را طی می نمائیم تا به دوراهی می رسیم که سمت راست به منطقه الموت و معلم کلایه می رسد بعد از کمی طی مسیر باز جاده به دو راهی تقسیم می شود مستقیم به قلعه الموت و سمت چپ به دریاچه اوان در پای کوه خشتچال می رسد و اگر شب از اصفهان حرکت کرده باشید صبحانه کنار دریاچه از اهم امور است.

دریاچه اوان با مساحتی کمتر از شش هکتار دارای آب شیرین است . طول آن در طولانی ترین ترین قسمت ۳۲۵ متر وعرض آن ۲۷۵ متر  است . عمق آن نیز از یک تا بیست متر است .آب دریاچه از طریق چشمه های کف دریاچه ونزولات آسمانی تامین می شود و جوشش دایمی آن باعث صافی و زلالی آب دریاچه است . از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی ساخته شده که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک وآیین است. اینجا در پاییز مامن پرندگان مهاجر مانند قو ، غاز، مرغابی است. دریاچه زیبای اوان  در حلقه چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد واقع شده است. تلفظ درست نام دریاچه ovan است. به معنی محل گرد آمدن آب. البته در درون آب گیاهان غوطه ور زیادی وجود دارد ولی در بیرون آن نیز غیر از گونه های درختی دست کاشت مانند بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو، گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین بیان و گونه های مختلف دیگر هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند.

ظهر که می شود و گرمای هوا بیشتر می شود بهتر است به سر دوراهی برگردید و این بار به سمت روستای گازر خان و قلعه الموت بروید هرچند در روستاهای اطراف دریاچه همه جور مکان جهت اقامت وجود دارد و روستائیان حتی باغ های خود را کرایه می دهند اما کنار قلعه که باشید هم هوای بهتری دارید و هم در سر راه چند صندوق گیلاس تازه چیده شده را می توانید خریداری کنید. در روستای کنار قلعه  هم مکان های اقامتی زیادی وجود دارد که شامل خانه معلم هم می شود و پیشنهاد من این است که ابتدا محل اقامت خود را انتخاب و بعد از استراحت به  بازدید از قلعه حسن صباح بپردازید.

قلعهٔ الموت یکی از خوش آب و هوا ترین قلعه های  تاریخی در ایران است که بر فراز صخره‌ای قرار دارد. صخره‌های پیرامون قلعه که رنگ سرخ و خاکستری دارند، در جهت شمال شرقی به جنوب غربی کشیده شده‌اند. پیرامون دژ از هر چهار سو پرتگاه است و تنها راه ورود به قلعه در انتهای ضلع شمال شرقی است که کوه هودکان با فاصله‌ای نسبتاً زیاد بر آن نگاه می کند. این قلعه از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده است. قسمت غربی که دارای ارتفاع بیش‌تری است به نام جورقلا (یعنی قلعه بالا) و پیلاقلا (یعنی قلعه بزرگ) خوانده می‌شود. دیوار شرقی قلعه بالا یا قلعهٔ بزرگ که از سنگ و ملاط گچ ساخته شده است، کم‌تر از سایر قسمت‌ها آسیب دیده است. در طرف جنوب، در داخل صخره اتاقی کنده شده که محل نگهبانی بوده است.

در یکی از اتاقهای قلعه چاله آب کوچکی قرار دارد که اگر آب آن را کاملاً تخلیله کنند، دوباره پرآب می‌شود. احتمال می‌دهند که این چاله با حوض جنوبی ارتباط داشته باشد. در پای این اتاق، دیوار شمالی قلعه به طول دوازده متر و پهنای یک متر قرار دارد که از سطح قلعه پایین‌تر واقع شده است و پرتگاه مخوفی دارد. در جانب جنوب غربی این قسمت قلعه، حوضی به طول هشت متر و عرض پنج متر در سنگ کنده‌اند که هنوز هم بر اثر بارندگی‌های زمستان و بهار پر از آب می‌شود. در کنج جنوب غربی این حوض، درخت تاک کهن‌سالی که هم‌چنان سبز و شاداب است، جلب توجه می‌کند.

بازدید از قلعه که تمام شد فرصت خوبی است به سمت گیلاس های خریداری شده بروید و به دنیای شاد کودکانتان بپیوندید. چنانچه قصد ماندن بیشتر در این منطقه را دارید نگران جاهای دیدنی نباشید که در این منطقه چیزی که به وفور وجود دارد درخت و کران رودخانه است و روستاهای کوچک و زیبا پس تصمیم با خودتان سفر خوش.

چاپ در روزنامه اصفهان زیبا مورخ ۹۵/۳/۲۵

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

19 − سه =