معرفی دره چاکرود

0
3134
دره چاکرود | دره ای بهشتی در گیلان
کمی آن طرف تر از  شهر رحیم آباد استان گیلان، دره ای به نام چاکرود وجود دارد که با فضایی بکر، صدای جوش و خروش آب، درد و دل های جیرجیرک ها، درختان انجیر، فندق و بوته های تمشک، بهشتی برای کوهنوردان و صخره نوردان ساخته و همه را به سمت خود می کشاند.
دره از منطقه ای به نام طیولا آغاز می شود و تا دریای خزر امتداد می یابد و یک دره اصلی و دو دره فرعی V شکل را در خود جای داده است.
نکته بسیار مهم در سفر به چاکرود
شاید دیدن تصاویر این جاذبه ی بکر گیلان وسوسه ی سفر به جانتان بیاندازد، اما باید این را بدانید که رفتن به چاکرود آن قدر ها هم که فکر می کنید ساده و شبیه سایر طبیعت گردی هایی که تجربه کرده اید، نیست. رفتن به دره چاکرود مستلزم دانستن فنون و مهارت صخره نوردی است. همچنین باید تجهیزات کافی و قابل اطمینان با خود به همراه داشته باشید. حتی لازم است با یک راه بلد و با تجربه راهی چاکرود شوید تا در صورت بروز مشکل، بتوانید سریع ترین تصمیم را بگیرید.

دیدنی ها و تفریحات

در بازدید از این جاذبه فوق العاده می توانید زیبایی های بسیاری را ببینید و فعالیت های مختلفی را نیز انجام دهید:

۱- آبشارها و حوضچه های متعدد

ورود به دره چاکرود به معنای ورود به دنیای سحرانگیز آبشارها و حوضچه هاست که جانتان را تازه می کنند. آبشار های بسیاری در این دره در حال سقوط هستند که اکثر آن ها در حدود ۶ متر  ارتفاع دارند اما آبشاری در دره فرعی وجود دارد که ۳۰ متر است. برای پیمایش این دره باید از این آبشارها عبور کنید و به همین دلیل گاهی ممکن است نیاز به پرش هایی از این آبشارها داشته باشید.

۲- فرسایشی وهم آور، نمایشی از قدرت طبیعت در چاکرود

 سیلاب‌ و فرسایش ایجاد شده از آن ها در طی سال های زیاد باعث شده تا این تنگه عمقی قابل توجه داشته باشد و گاهی تاریکی در عمق آن به حدی است که موجب ترس و وحشت در دل انسان می شود. رسوبات ناشی از فرسایش در طی سال ها تصاویر خاصی را پدیه آورده اند که کمی وهم آور هستند و ترس را چاشنی این سفر می کنند.

۳- صخره نوردی

تنگه چاکرود طول بسیاری دارد اما طول بخشی که بتوان به آن سفر کرد خیلی هم زیاد نیست. این تنگه یکی از مقاصدی است که دل هر صخره نوردی را می رباید و وسوسه ی سفر را در او ایجاد می کند. دانش و توان صخره نوردی، لازمه ی رسیدن به انتهای این تنگه و حوضچه های پر از آب آن است و همین باعث می شود که بتوانید، خاص ترین لحظات زندگیتان را در آن رقم بزنید.

۴- شیرجه به درون آب و تجربه شنایی متفاوت

عده ای هستند که با واژه ی ترس غریبه اند و در پی ساختن لحظاتی هیجان انگیز برای خود هستند. آنها پایشان که به چاکرود برسد، به بالای صخره های این منطقه می روند و به درون حوضچه های آب می پرند تا تنی به آب زده و خاطره انگیز ترین لحظات را برای خود خلق کنند.

۵- عکاسی

قدم به چاکرود که می گذارید، با صحنه های زیبایی مواجه می شوید که سوژه های خوبی برای ثبت شدن در دوربینتان هستند. به هر گوشه ای که بروید می توانید تصویری متفاوت را ثبت کنید و یک یادگاری ماندگار با خود به همراه ببرید.

۶- پیک نیک

پس از یک صخره نوردی طولانی تنها چیزی که می تواند خستگی را برطرف کند، دمی آسودن در طبیعت و برپا کردن بساط یک پیک نیک جمع و جور است.

دره چاکرود | زیبای بی رحم

در برخی نقاط دره قلوه سنگ هایی که در اثر سقوط در بالای دره گیر کرده‌اند، باعث شکل گیری پلی زیبا ولی خطرناک میان دو سوی دره شده اند که شاید عبور از آن آن قدر ها هم که به نظر می رسد، ساده نباشد.
برای رفتن به قسمت های مختلف دره، باید در آب رودخانه و حوضچه ها شنا کنید و یا مجبور به پرش از سنگی به سنگ دیگر شوید. در این میان کافیست تا کمی حواستان پرت شود و حادثه ای ناگوار را رقم بزنید.
زیبایی های چاکرود می توانند مسحورتان کنند و باعث رقم خوردن تلخ ترین اتفاقات شوند.  یکی از این اتفاقات ناگوار در تاریخ ۲۳ مرداد سال ۹۴ رخ داد. جوانی به نام شاهین در یکی از حوضچه های دره اصلی چاکرود دچار خفگی شد و دار فانی را وداع گفت.

بهترین فصل سفر

بهار : به دلیل سردی هوا و احتمال وجود بارندگی و افزایش حجم آب، سفر به این دره توصیه نمی شود.

تابستان : فصل مناسب برای سفر و لذت بردن از این دره زیبا، تابستان است به دلیل این که آب درجه حرارتی قابل تحمل و مناسب دارد و میزان بارندگی زیاد نیست.

پاییز و زمستان : در سایر فصول ممکن است با بارندگی مواجه شوید و میزان آب دره افزایش یابد که در این صورت خطراتی جدی شما را تهدید می کنند.

ملزومات سفر | نکات مهم در سفر به چاکرود

برای بازدید از این منطقه زیبا و بکر باید دانش و توان صخره نوردی داشته باشید بنابراین نیاز به لوازم صخره نوردی دارید که حداقل آنها عبارتند از:
۲ حلقه طناب ۳۵ متر و در صورت در دسترس بودن یک حلقه طناب ۵۰ متری دره نوردی و یک حلقه طناب ۳۰ متری، ابزار فرود به تعداد نفرات، هارنس، کلاه، جلیقه نجات و چند کارابین پیچ اضافه برای کارگاه زدن.
به کارگاه های پوسیده اطمینان نکنید و حتما پشتیبان بگیرید و در صورت امکان، تسمه اضافه و امکانات ایجاد کارگاه جدید برای اطمینان خاطر به همراه داشته باشید.
در کنار تجهیزات صخره نوردی، کفش و لباس مناسب را فراموش نکنید. کفش ساق بلند، یا حتما جوراب بپوشید تا در میان بوته ها زخمی نشوید.
از آن جایی که در منطقه مغازه ای نیست و در طول مسیر آب قابل خوردن وجود ندارد، پس حتما مواد غذایی و میزان آب مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید. در پایان مسیر، یک چشمه در انتهای دره وجود دارد که می توانید آب مورد نیاز برای طی نمودن مسیر بازگشت خود را از آنجا تامین کنید.
علاوه بر فرود با طناب در برخی نقاط به ویژه در انتهای دره، موانعی وجود دارند که باید دست به سنگ و بدون ابزار آنها را پشت سر گذاشت و بنابراین داشتن تجربه پیمایش به صورت دست به سنگ و عدم ترس از ارتفاع امری ضروری می باشد.

وجود چند حوضچه عمیق باعث شده که پیمایش بخش قابل توجهی از دره تنها از طریق شنا ممکن باشد. به راحتی می توان در این دره شنا کرد اما اگر رکاب زن خوبی نیستید، داشتن جلیقه و وت سوت نیز ضروری است.

اگر در تابستان به این منطقه سفر می کنید، حتما کیسه خواب، بیواک و پُلار به همراه داشته باشید.
به دلیل وجود آب و فشار زیاد آن، باید همه ی وسایل خود را آب بندی کنید.
توان جسمانی بالا را فراموش نکنید چرا که علاوه بر صخره نوردی، در مسیر بازگشت پیاده روی سنگینی پیش رو دارید.
به هیچ وجه تنها به این دره چاکرود سفر نکنید چرا که طبیعت همیشه یک روی خشمگین هم دارد که بی خبر خود را نشان می دهد. پس یک راه بلد و یک با تجربه را با خود به همراه ببرید.

کجا بمونیم؟

برای اقامت می توانید از اقامتگاه های محلی، خانه های محلی و هتل های شهرهای اطراف استفاده کنید. کمپینگ در طبیعت هم از دیگر گزینه های شماست که برای آشنایی با آن می توانید مطالب زیر را مطالعه نمایید:

راه دسترسی

آدرس

استان گیلان- ۶۶ کیلومتری رحیم آباد

راه دسترسی

برای رسیدن به دره چاکرود دو مسیر در پیش رو دارید:

* ابتدا باید به رحیم آباد در میان رودسر و رامسر رفته و پس از آن وارد جاده زیاز شوید. در این جاده از  سفید آب، سجیران و گرماب دشت عبور می کنید و به یک دوراهی می رسید. راه خود را به سمت راست ادامه دهید تا از  پل زنده یاد تقوا و زیاز گذر کنید. باز هم به یک دوراهی برخورد می کنید که  باید به سمت چپ بروید و شَوَک را پشت سر بگذارید. یک دوراهی دیگر نیز پیش رویتان قرار می گیرد که بایدبه سمت چپ  و به طرف بالای روستا بروید. در نهایت به یک دو راهی به شکل T می رسید که باشد وارد راه سمت راست شوید.

در نهایت پس از عبور از روستا با حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی وارد دره فرعی چاکرود می شوید و می توانید با صخره نوردی به دره اصلی قدم بگذارید.

* از جاده رشت به سمت شهرستان لنگرود بروید و پس از رسیدن به این شهر، مسیر خود را با کمک تابلوهای راهنما به سمت شهر کوهستانی اطاقور ادامه دهید. پس از پشت سر گذاشتن شهر کومله به شهر اطاقور می‌رسید و از آنجا باید به املش بروید. با ادامه دادن مسیر به بخش رحیم‌آباد خواهید رسید و پس از آن را مانند مسیر اول باید طی کنید تا به تنگه برسید.

این مسیر دارای طبیعتی بکر و کوهستانی است که به شما اجازه می دهد تا قبل از رسیدن به دره از مناظر خیره کننده و طبیعت جنگلی گیلان نیز لذت ببرید.
فاصله تا مرکز استان و شهر های اطراف

رشت: ۱۰۶ کیلومتر

رودسر: ۸۰ کیلومتر

لاهیجان: ۸۵ کیلومتر

تنگه چاکرود بر روی نقشه

دیدنی های اطراف

در بازدید از  تنگه چاکرود می توانید از دیگر جلوه ها در اطراف آن نیز استفاده نمایید:

منطقه تفریحی سموش
روستای پلام
آب معدنی سجیران
استخرسنگی وَفَر

روستای پلام
منطقه تفریحی سموش
قبل از حرکت حتما و حتما آب و هوای منطقه را بررسی کنید زیرا در صورت بارندگی، احتمال سیل و جاری شدن آب وجود دارد.
اگر برای اولین بار است که قصد سفر به چاکرود را دارید، حتما و حتما این کار را به همراه یک راهنمای محلی و حرفه ای انجام دهید.
استفاده از تورهای گردشگری که در این زمینه برگزار می شوند هم می تواند گزینه ی مناسبی برای دیدن زیبایی های این دره باشد.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

10 − هفت =