مسیر خوانی در سنگنوردی

0
2928

آبراهام لینکلن می گوید: «من اگر ۸ ساعت برای خرد کردن درختی وقت داشتم ۶ ساعت آن را صرف تیز کردن تبرم می کردم».
این جمله معروف «آبراهام لینکلن» به عنوان کسی که به تاریخ برده داری آمریکا پایان داده است را اگر در بخش مسیرخوانی و استراتژی صعود در ورزش سنگنوردی و صعودهای ورزشی به کار ببریم قطعا موفقیتی فراتر از انتظار کسب خواهیم کرد.
بارها مربیان و اساتیدمان در آموزش و تمرین سنگنوردی تاکید داشته اند که قبل از صعود یک مسیر به خصوص در مسیرهای بولدر حتما مسیرخوانی انجام دهیم. مسیرخوانی؛ که ما اکثر اوقات از کنار آن راحت می گذریم، بخش مهمی از کار صعود است.
اغلب، افراد کم تجربه مسیرخوانی را کاری وقت گیر و بیهوده می دانند و ترجیح می دهند زمان خود را صرف تلاش روی مسیر کنند و با صرف انرژی زیاد در حین صعود متوجه حرکت بعدی شوند؛ گاه سنگنورد با چند بار تلاش روی مسیر در نهایت به استراتژی مورد نظر برای صعود می رسد اما خیلی دیر. آنقدر دیر که دیگر توان و انرژی اجرای آن را ندارد.
شما باید زمان لازم را برای مسیرخوانی صرف کنید، گاهی ممکن است زمان زیادی را صرف مسیرخوانی دقیق و کارآمد کنید اما قطعا پشیمان نمی شوید و در کم ترین زمان ممکن مسیرتان را با یک استراتژی خوب صعود می کنید.
مسیرخوانی یعنی چیدن استراتژی صعود؛ یعنی شما بدانید گیره های استارت تان کدام اند و یک به یک گیره های بعدی تان در چه راستا و چه زاویه های هستند. وقتی مسیرخوانی می کنید طبق چیدمان گیره هایتان در ذهن، تکنیک های لازم مانند تعویض دست، لاخ پاشنه و … را با توجه به توانایی تان در استراتژی صعود خود می گنجانید.
مزیت دیگر مسیرخوانی و استرارتژی صعود این است که شما کراکس های مسیر را مشخص و برای استراحت هایتان نیز گیره ها را تعیین می کنید. صرفه جویی در انرژی و زمان، یکی از نکات مثبت مسیرخوانی است

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

18 − پنج =