قفل ابزار فرود در سنگنوردی و دره نوردی

0
6832
قفل کردن ابزار کوه پلاس
در این مبحث مطالبی کوتاه در مورد انجام قفل ابزار فرود و یا حمایت که در رشته های مختلف کوهنوردی و ازهمه مهمتر در فرود های دره نوردی استفاده  دارد ارائه می شود ، قابل ذکر است که این مطالب را باید به صورت تئوری آموزش دیده و در عمل هم آن را تمرین کرده باشید..
با ما همراه باشید در مجله اینترنتی koohplus.com

 

در سنگنوردی:

گاها پیش می آید که در هنگام فرود و یا حمایت فرد صعود کننده شخص صعود کننده دچار حادثه شده و یا نیاز به ثابت بودن بر روی مسیر دارد و یا در حال انجام عملیاتی می باشد، و شما بعنوان شخص حمایت چی موظفید که ابزار حمایت شخص را قفل نموده و طناب را ثابت کنید. که در این تکنیک بر روی هر ابزار به شیوه خاصی انجام می شود.

به طور مثال:

قفل ابزار حمایت کوه پلاس  قفل ابزار حمایت کوه پلاس

در تمام ابزارها بعد از قفل کردن طناب باید یک گره چفت شونده از اضافه طناب بر روی طناب اصلی بزنید

و یا حتی اگر با گره حمایت مشغول به کار هستید باید در شرایط خاص به صورت شکل زیر آنرا قفل کنید

قفل ابزار حمایت کوه پلاس

 

در دره نوردی:

گاها در هنگام فرود به جهت انجام عملیاتهای مختلف مانند عبور از دیویشن ها، نصب تجهیزاتی برای جلوگیری از فرسایش طناب، و یا به هر علتی نیاز بر آن هست که شما بر روی طناب فیکس باشید و ابزار خود را قفل کنید در ادامه به چند نمونه از استفاده از این تکنیک اشاره می کنیم:

  1. یکی از کارهایی که می توان انجام داد این است که طناب را حداقل سه مرتبه دور باسن و پاهای خود بپیچانید و به سمت بالا بکشید.. البته با توجه به اینکه شما در دره نوردی حتما از یک نوع ابزار استفاده می کنید این روش ناکارآمد است و شما به راحتی می توانید ابزار خود را قفل کنید..
  2.  از دیگر روشهای قفل کردن روی طناب استفاده از طنابچه های اتوبلاک است مانند وی تی پروسیک که در رده نوردی هم بسیار مورد استفاده است و یا ابزارهای یک طرفه …
  3. قفل کردن ابزار فرود که نسبت به نوع ابزار روشهای مختلفی دارد ، باید گفت که در میان ابزارهای دره نوردی هشت های شاخک دار دوست داشتنی ترین ابزار به شمار می آید و کارآیی آن بسیار ساده است و یکی از ساده ترین نوع قفل های ابزار را دارد.

در ادامه به قفل کردن چند نوع ابزار خواهیم پرداخت

نمونه قفل کردن ابزار هشت ساده که در تصویر به وضوح دیده می شود (عکس از سایت canyon.ir) قفل کردن ابزار فرود

قفل کردن چند نمونه از ابزار های دره نوردی با شکل:

قفل کردن ابزار فرود کوه پلاس

 

می توان ابزارها را بصورت نیمه قفل برای استاپ های کوتاه انجام داد ولی باید توجه داشت که این قفل فقط در شیب های خفته قابل استفاده است

در استفاده از تمامی ابزارها باید به توضیحات کمپانی تولید کننده که در کاتالوگ محصول موجود می باشد توجه کرد و از آن استفاده کرد..

 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

پنج + 8 =