سنگنوردی و درمان افسردگی

0
2792

در عصری که ما زندگی میکنیم عصر ماشین، دغدغه های فکری افراد جامعه به شکلی زیاد شده که کمتر میتوان زندگی راحت و شادی داشت، ازین رو افراد دچار افسردگی و گوشه نشینی میشوند. یکی از بهترین راهکارهای در این مورد انجام اموری است که فرای زندگی روزمره باشد مانند ورزش کردن و سفر و تفریحات ، در این مبحث به تحقیقات انجمن علمی روانشناسی یک تیم آمریکایی می پردازیم..

درمان افسردگی کوه پلاس
نتایج تحقیقات “انجمن علمی روانشناسی” که توسط یک تیم متشکل از روانشناسان آمریکایی و آلمانی صورت گرفته بیانگر آن است که سنگ‌نوردی می‌تواند نقش بسزایی در بهبود و درمان افسردگی ایفا کند. در حالی که روانشناسان آلمانی عملا سنگ‌نوردی را بعنوان درمان افسردگی بکار می‌برند، نتایج تحقیقات منتشر شده حاکی از صحت مطالعات فوق است.
۴۷ نفر در این آزمایش شرکت کردند که به دو گروه تقسیم شدند، گروه نخست بلافاصله مشغول درمان شدند و گروه بعدی در لیست انتظار قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در آزمایش یا توسط روانشناسان بعنوان فرد مبتلا به افسردگی معرفی شده بودند و یا در آزمون سنجش افسردگی “سازمان بهداشت جهانی” امتیازی کمتر از ۱۳ بدست آورده بودند.
گروه تحت درمان به مدت ۸ هفته متوالی درگیر فعالیت‌های سنگ‌نوردی شدند، هر جلسه با یک تمرین تمرکز ذهنی آغاز می‌شد، سپس تمرینات و جلسات سنگ‌نوردی و در انتها نیز با تمرینات تمرکز ذهنی به جلسات تمرین خاتمه می‌یافت. پس از ۸ هفته گروه‌ها جا بجا شدند و گروهی که در لیست انتظار قرار داشت وارد این سیستم تمرینی درمانی شد.
پس از پایان دوره افراد شرکت کننده تحت آزمایشاتی همچون میزان افسردگی و توانایی‌های مدیریت و تسلط بر خود قرار گرفتند. پاسخ آزمایشات بیانگر تفاوت زیادی مابین افرادی که در فعالیت شرکت کرده بودند با افرادی که در لیست انتظار قرار داشتند بود. بلافاصله پس از شرکت افراد لیست انتظار در تمرینات فوق همین نتایج در خصوص آنها نیز حاصل شد. محققان بر این باورند که دلیل این پیشرفت و بهبودی، شرکت در تمرینات گروهی، فعالیت‌های بدنی و افزایش قابلیت‌های اجتماعی افراد است. از سوی دیگر شرکت در این فعالیت موجب تغییر در سطح ترشحات شیمیایی مغز مانند “اندروفین” و سیستم ایمنی بدن، همچنین افزایش درجه حرارت بدن می‌شود که همگی اثر آرام‌بخش دارند.

ترجمه: پویا سلیمانی


 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

هفت + 3 =