روز جهانی کوهستان

0
2448
هم هوایی در ارتفاع کوه پلاس

👈🏿 روز جهانی کوهستان

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پنجاه و هفتمین جلسه خود در ژانویه ۲۰۰۳، روز ۱۱ دسامبر را به عنوان «روز جهانی کوهستان» تعیین نمود و از سازمان خواروبار و کشاورزی (فائو) خواست تا مسئولیت هماهنگی و اجرای این روز در سطح جهان را بر عهده بگیرد.

این تصمیم، در پی موفقیت سازمان ملل در اعلام سال ۲۰۰۲ به عنوان “سال جهانی کوه ها” بود که توانست آگاهی جهانی درباره کوه‌‌ها را افزایش دهد، موجب تشکیل کمیته های ملی کوهستان در ۷۸ کشور شود و با ایجاد سازمان “همکاری کوهستانی” (Mountain Partnership) هم بستگی جهانی در این زمینه را افزایش دهد. نهاد “مشارکت بین المللی برای کوه ها” هر ساله با انتخاب یک موضوع، از اعضای خود در سراسر جهان دعوت می کند تا با اجرای آیین های ویژه نظیر برگزاری نشست و همایش، انتشار ویژه‌ نامه، برگزاری جشن، اعلام از طریق رسانه ها و … برای بزرگداشت این روز تلاش کرده و بر اهمیت نواحی کوهستانی تأکید نمایند.

روز جهانی کوهستان، فرصتی است برای آگاهی بخشی در زمینه اهمیت کوه ها در زندگی، تاکید بر فرصت ها و الزام ها در گسترش منطقه های کوهستانی، و ایجاد همکاری برای دگرگونی های مثبت در کوه ها و سرزمین های پر ارتفاع جهان. هم چنین فرصتی است برای سازمان های دولتی، غیردولتی و دوستداران کوهستان تا در جهت ارتقای آگاهی عمومی و ایجاد سازوکارهای مؤثر حفظ و توسعه پایدار نواحی کوهستانی تلاش کنند.

خوشبختانه هر سال بر تعداد سازمان های غیردولتی و تشکل های کوهستان که آئین روز جهانی کوهستان را گرامی می دارند، افزوده شده اما در این میان هنوز جای سازمان های ذیربط دولتی به عنوان مسئولین اصلی خالی است و با وجودی که کوهستان ها از مهم ترین و تأثیرگذارترین نواحی و زیست بوم های کشور هستند، این روز هنوز جایگاه و اعتبار لازم را در کشور به دست نیاورده و از این فرصت به درستی بهره گرفته نشده است.

همواره چون کوه استوار و پاک، و همیشه برفراز و برقرار باشید.

 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

سه × 5 =