رشته های مختلف سنگ نوردی

0
4039

رشته های مختلف سنگ نوردی
دیواره نوردی: صعود به دیواره های طبیعی بلند که معمولا بیش از یک روز زمان لازم دارد و این کار با استفاده از ابزارگذاری در دیواره صورت می گیرد و شخص با حمایت طناب به بالا صعود می کند.
سنگنوردی اسپورت: صعودهای کوتاه( میانگین ۲۵ متر) با حمایت طناب از زمین که صعود کننده تنها به توان بدنی خود متکی می باشد.
بولدرینگ: صعودی کوتاه ولی با تکنیک و مهارت بسیار بالا. مسیرها معمولا در حدود ۱۵ متر است و لی این کار بدون حمایت طناب و با استفاده از تشک های محافظ صورت می گیرد.
سنگنوردی سالنی: سنگ نوردی سالنی نیز خود شامل چند رشته مختلف است:
سر طناب: عمده ترین رشته سنگنوردی سالنی است. در این رشته فرد مسیری روی دیواره بلند را صعود می کند و در حین صعود، طناب متصل به هارنس ( صندلی صعود) را یک به یک در حمایت های میانی ( اسلینگ) می اندازد. امتیاز فرد با تعداد گیره هایی که گرفته است مشخص می شود.
سرعت: در رشته سرعت، فرد مسیر سرعت استاندارد تعیین شده توسط فدراسیون جهانی روی دیواره ۱۵ متری را با حمایت از بالا به سرعت صعود می کند. رکورد جهانی در قسمت مردان در حال حاضر ۶٫۲۶ ثانیه است.
بولدرینگ: همانند بولدرینگ طبیعی، فرد مسیرهای کوتاه و مهارتی را روی دیواره صعود می کند. حمایت با طناب انجام نمی شود و صعود کننده روی تشک می افتد. در رقابت های بولدرینگ، بر خلاف سرطناب، فرد می تواند بیشتر از یک تلاش روی مسیر داشته باشد. امتیاز فرد با تعداد مسیرهای کامل شده و تعداد تلاش های لازم مشخص می شود.
محل های مناسب سنگنوردی طبیعی در ایران: از مهمترین دیواره های ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد: بیستون- کرمانشاه (۱۲۰۰ متر)، یافته- لرستان (۸۵۰ متر)، علم کوه – مازندران ( ۴۵۰ متر)، غربی قاش مستان- کهگیلویه و بویر احمد (۴۰۰ متر۹)، شاخک – مازندران ( ۳۵۰ متر )، و …. شاید یکی از جالب ترین مناطق برای سنگنوردی بند یخچال باشد. این منطقه در مسیر دربند در شمال تهران قرار دارد. افراد بسیاری برای کوهپیمایی از این مسیر عبور می کنند ولی کمتر کسی از وجود چنین منطقه ای آگاهی دارد. با ورود به آنجا با خیل علاقه مندان به سنگنوردی رو به رو خواهید شد که از هر سنگی آویزان هستند. معمولا سنگ ها همگی اسم خاص خود را دارند و معمولا نام کسی روی آن است که از روی سنگ افتاده و فوت کرده است مانند سنگ مریم یا کلاهک آلبرت. سنگنوردی در ایران زیر نظر فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی است. نزدیک به دو دهه است که تیم ملی سنگنوردی تشکیل شده و در هفت رده سنی بسته به آمادگی تیم، در مسابقات شرکت می کنند. البته لازم به ذکر است که مسابقات تنها در سالن اجرا می شوند و در ایران در محیط های طبیعی مسابقات سنگنوردی انجام نمی شود. انجام این ورزش در سالن از نظر شرایط ایمنی مطمئن تر از طبیعت بوده و در این سه دهه رشد چشمگیری را نیز داشته است. در ایران در حدود ۳۰۰ دیواره در داخل سالن وجود دارد و البته دیواره های غیر حرفه ای تر و مبتدی تر بسیاری نیز در پارک ها و برخی مدارس نیز وجود داند.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

پنج − 4 =