راهنمای صعود به اورست(قسمت اول)

0
4341
اورست کوه پلاس

چارلز کیسک تابه‌حال هفت قله از زیباترین و بلندترین  کوه‌های جهان را فتح کرده است. در کتاب خود با عنوان Dead Lucky این‌گونه می‌نویسد:

اگر می‌خواهید قله اورست را فتح کنید، نیاز به تجهیزات خاصی دارید، مثل کیسه‌خواب خوب و یک کوله‌پشتی کوهنوردی با تمام تجهیزات لازم و برای دو روز آخر سفر، یک کپسول اکسیژن. کلیه این لوازم حدود ۱۴ کیلوگرم وزن دارند که باید در طول سفر آن را با خود حمل کنید.کیسه خواب

 

توجه داشته باشید که در این سفر، مدام در سطوح شیب‌دار حرکت می‌کنید که از برخی از آن‌ها مجبورید با استفاده از قلاب و طناب بالا بروید و باید بتوانید از قلاب هشتی درست استفاده کنید. علاوه بر کوله‌پشتی ۱۴ کیلویی، باید چکمه‌های بزرگ و گرم به پا داشته باشید، یکدست لباس گرم و ضخیم بپوشید و تمامی اعمال مربوط به نصب قلاب و باز کردن آن‌ها را با دستکش انجام دهید.قلاب هشتی

چکمه کوهنوردی

برای اطلاعات دقیق راجع به سختی‌های این سفر می‌توانید به کتاب Dead Lucky مراجعه کنید. این کتاب به شما تمامی جزئیات مربوط به تمام دشواری‌های سفر و وضعیت جسمانی لازم برای این سفر را ارائه می‌دهد. بسیاری از افراد قبل از شروع سفرشان برای فتح اورست، به کلاس‌های آموزشی مربوطه می‌روند و سعی می‌کنند به شرایط جسمانی مناسب برسند، سپس یک یا دو قله از هفت قله را به‌عنوان تمرین انتخاب می‌کنند و از آن بالا می‌روند. پیشنهاد من دو قله آکونکاگوا و دنالی است. در ادامه خلاصه‌ای از جزییاتی که چارلز در کتاب خود منتشر کرده است، ارائه می‌شود.

چگونه آماده شویم: آموزش و نکات

از لحاظ جسمانی باید از ۳ منظر مورد بررسی قرار گیرید و آمادگی لازم را داشته باشید.

از لحاظ قلبی

برای رسیدن به شرایط مطلوب قلبی باید تمرینات استقامتی داشته باشید. بهتر است این تمرینات در هر بار تمرین، بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه باشد و ترجیحا ۴ تا ۵ بار در هفته نیز تکرار شود.

قدرت بدنی

برای به دست آوردن قدرت بدنی لازم باید با وزنه تمرین کنید.

آمادگی ذهنی و روحی

یک کوهنورد باید از اعتمادبه‌نفس لازم برخوردار باشد. دانش کافی در این زمینه نیز می‌تواند در مواقع اضطراری بسیار حیاتی باشد.

شش ماه قبل از شروع سفر

  • سعی کنید در کلاس‌های آموزشی برای کسب آمادگی لازم شرکت کنید.
  • در این ماه (یعنی ماه ششم مانده به شروع سفر) سعی کنید چهار روز در هفته را در فضای بیرون تمرین کنید و دو روز را برای استراحت یا فعالیت‌های سبک‌تری مثل اسکی، صخره‌نوردی و … بگذارید.
  • سعی کنید حداقل دو ساعت در هفته و نیم ساعت در روز را به تمرین‌های ایروبیک اختصاص دهید.
  • تمرین‌های مربوط به قدرت بدنی را در این ماه کمتر کنید ولی به طور کامل رها نکنید.

پنج ماه قبل از شروع سفر

  • سعی کنید شالوده‌ای برای تمرینات خود در جهت کسب آمادگی جسمانی تعریف کنید.
  • تمرینات ایروبیک را به ۵ روز در هفته برسانید.
  • تمرینات قدرت بدنی را به ۴ روز در هفته برسانید.

سه ماه قبل از شروع سفر

  • باید کم‌کم از لحظ روحی نیز آماده شوید.
  • تمرینات ایروبیک را به همان منوال، یعنی پنج روز در هفته ادامه دهید. و یک روز در هفته را به استراحت اختصاص دهید.
  • تمرینات قدرت بدنی را نیز به همان منوال یعنی چهار روز در هفته ادامه دهید. این تمرینات باید حالا دیگر به صورت عادت برای شما در آمده باشند.
  • تمرین‌های کوتاه “استرس” یا هوازی را یک روز در هفته انجام دهید.
  • برای آزمایش تجهیزات لازم سعی کنید در این ماه، یک یا دو بار به محیط بیرون بروید و خود و تجهیزات خود را در معرض طبیعت وحشی مورد آزمایش قرار دهید.

دو ماه قبل از شروع سفر

  • حفظ روتین ماه‌های قبل و هم‌چنین حفظ سلامتی جسمانی، نکته‌ای کلیدی در این ماه به شمار می‌رود.
  • به تمرینات ایروبیک خود به همان ترتیب پنج روز در هفته ادامه دهید و در هر جلسه سعی کنید حداقل یک ساعت تمرین کنید. یک روز در هفته را به استراحت اختصاص دهید.
  • در حال حاضر تمرینات قدرت بدنی با هدف کسب استقامت لازم انجام می‌شود. به تمرینات قدرتی خود به همان ترتیب چهار روز در هفته ادامه دهید، اما دو روز از چهار روز را به تمرینات تکرار حرکات اختصاص دهید و سعی کنید سرعت خود را در تکرارها بالا ببرید.
  • این ماه هم مثل ماه گذشته به محیط بیرون بروید و تجهیزات خود را آزمایش کنید. سعی کنید خوب غذا بخورید به اندازه کافی مایعات بخورید و خوب استراحت کنید.

یک ماه مانده به شروع سفر

این ماه، ماه آموزش است. آموزش‌های لازم که از نظر فیزیکی شما را برای صعود آماده می‌کند. سعی کنید در کلاسهای آموزشی مربوطه شرکت کنید. اورست امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم نکات مقدماتی لازم برای صعود  به اورست را برای شما خوانندگان عزیز ماه ارائه کرده باشیم. در قسمت بعدی این مقاله با ما همراه باشید تا جزئیات بیشتری از این ماجراجویی هیجان‌انگیز را برای شما توضیح دهیم. با کجارو همراه باشید.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

20 + پانزده =