در دوران پریودی کوه بریم یا نه؟

0
5777
Jenny Abegg at Kidd Falls in Kananaskis Country, near Canmore, Alberta, Canada. Photo by Tim Matsui / timmatsui.com

یکی از بزرگترین دغدغه های بانوان در زمان کوهنوردی و طبیعت گردی وقوع قاعدگی های بی برنامه است و یا اینکه شرکت در برنامه های دوست داشتنی و همزمان شدن با دوران پریودی است

حالا این مساله را می توان با رعایت چند نکته ساده حل کرد که در ادامه مطلب به آن پرداخته ایم

همزمانی پریودی و برنامه های طبیعت گردی می تواند بانوان را از نظر روحی وجسمی بسیار ضعیفتر کند و توان آنها را در پایین ترین سطح قرار دهد البته باید در این زمینه استثنائات را در نظر بگیریم که بانوانی هستند که در دوران پریودی عوارض مشخصه ای ندارند

با توجه به اینکه ورزشهای کوهستانی می تواند در روند دوران قاعدگی تاثیر گذار باشد و باعث طولانی تر شدن یا کوتاهتر شدن و یا قطع روند ماهانه بشود

بهترین مشاور برای شما مطمئنا پزشک می تواند باشد

هنگامی که برای یک کوهنوردی برنامه ریزی کرده اید و می دانید که دوره عادت ماهانه شما دقیقا قبل از برنامه و یا در طول آن آغاز می شود، چه راهکارهایی برای مواجه شدن با این موضوع دارید؟ زمانیکه برای اولین بار با این مساله مواجه شدید و نسبت به انجام موارد ضروری آگاه شده اید، متوجه خواهید شد که بروز عادت ماهانه در طول کوهنوردی عادی است و می توانید به راحتی استراحت کنید و این تصور و عقیده قدیمی ناتوان شدن خانم ها با شروع پریود فقط بعنوان یک افسانه و نه واقعیت تایید می شود. با داشتن کمی آمادگی و همچنین اطلاعات کافی در مورد زمان آغاز این روند طبیعی بدن، شما لازم نیست که ماهانه بیش از یکبار به فروشگاه های محصولات بهداشتی مراجعه کنید.
آگاهی از گزینه های انتخابی خود: انتخاب اصلی شما از بین محصولات بهداشتی مورد نیاز در دوره عادت ماهانه در طول کوهنوردی ، تامپون به همراه کاپ قاعدگی است که هریک دارای جوانب مثبت و منفی هستند.

آیا در زمان پریودی میشه به فعالیت های کوهنوردی ادامه داد یا نه؟

در این مبحث به این مساله پرداخته ایم . اگر از مطلب راضی بودین حتما در قسمت نظرات برامون بنویسین

.

با توجه به فیزیولوژی بدن زنان و خونریزی های طبیعی ماهانه، کم خونی و کمبود آهن در بانوان بسیار شایع است و بسیاری از زنان از این مساله رنج می برند.

تغییرات هورمونی ماهانه در زنان که به آن قاعدگی یا پریودی میگوییم  باعث افت توان روحی اغلب زنان در برخی روزها می شود که باعث عوارضی مانند عصبانیت.پرخاشگری. نا امیدی . یاس و …. در زنان می شود  همچنین  ارتفاع و کاهش اکسیژن هم روی زنان در دوران بارداری، تاثیر گذار است.

حال با توجه به این مسایل می توان گفت دوران قاعدگی می تواند در فعالیت زنان در رشته های کوهنوردی محدودیت ایجاد کند

هر چند فعالیت های سنگین کوهنوردی و یا رشته های دیگر در دوران قاعدگی پیشنهاد نمی شود اما این دوران نباید مانع از فعالیت های ورزشی مثل کوهنوردی سبک و یا طبیعتگردی در بین زنان باشد. و باید شرایط را بهینه کرد و اصول و توصیه های را رعایت کرد.

پریود و عادت ماهانه می تواند باعث شود که بسیاری از زنان در روزهایی در ماه قید کوهنوردی و طبیعت گردی ورزشی را بزنند، حتی زنان ماجراجو نیز گاهی از این تجربه فرار می کنند. در ادامه مطلب به چند توصیه و نکته در این مورد خواهیم پرداخت تا شرایط شرکت در برنامه های ماجراجویی طبیعت را برای بانوان بهتر کنیم.

هر چند که واژه پریودی همچنان در جامعه بعنوان یک تابو برای آقایان و بانوان مطرح است اما امیدواریم که این مسئله بعنوان یک روال طبیعی در بین ورزشکاران مطرح بشود و تمامی ورزشکاران از تجربه خود به دیگران بانوان تازه ورزشکار صحبت کنند.

 

آیا ارتفاع واقعا روی قاعدگی بانوان تاثیر دارد؟

در کل می توان گفت که عوامل زیادی در بی نظمی دوران قاعدگی تاثیر دارد که ارتفاع یکی از این موارد است. اضافه شدن ارتفاع و کمبود اکسیژن می تواند باعث قطعی یا کوتاه تر شدن یا حتی طولانی تر شدن دوران پریودی و یا بی نظمی در آن شود از دیگر شرایطی که در کوهستان هست و روی دوران پریودی تاثیر گذار است می توان به سرما و فعالیت های شدید نیز اشاره کرد.

با وجود این موارد، به طور کل تمرینات ورزشی در دوران پریود، تاثیرات مثبتی هم دارد. به کاهش درد و گرفتگی عضلات در این دوران بسیار کمک می کند.

حال برای شرایط پریودی در کوهستان چه کاری باید انجام بدهیم ؟

تامپون یکی از بهترین گزینه ها برای شرایط پریودی در کوهستان است

در حین کوهنوردی می توان از تامپون برای بانوان، بجای نواربهداشتی استفاده کرد.  و یا  از کاپ های قاعدگی چندبار مصرف هم در این مدت استفاده کنید.

نوار بهداشتی بعداز استفاده طولانی مدت سایشی در بدن ایجاد می کند که حس بدی به خانم ها می دهد. و باعث التهاب پوست می شود.

وسایلی که یک خانم حتما باید در کوهستان همیشه همراه داشته باشد

دستمال مرطوب

قرص مسکن

مکمل های هم هوایی برای برنامه های قله

تامپون

کیسه آب گرم برنامه های شب خواب

گفته می شود که  پریودی روی هم هوایی در ارتفاعات تاثیر دارد. اما این کمبود آهن است که سیکل هم هوایی را مختل می کند. از این رو مکمل های هم هوایی هم همراهتان داشته باشید.

بسیار از مقالات علمی و پزشکی ثابت کرده اند که ورزش مستمر و تمرینات ورزشی در کاهش درد دوران قاعدگی تاثیر مثبتی دارند و انجام تمرینات مخصوصا در طبیعت به بانوان کمک میکند که درد های ناشی از دوران پریودی را راحت تر تحمل کنند. پس پریودی مانع از شرکت در برنامه های طبیعت گردی نخواهد بود تنها تفاوتی که دارد با توجه به شرایط کوهستان باید موارد خاص خودش را رعایت کنید

چند توصیه عالی 

۱- یک افسانه وجود دارد و آن اینکه بوی خون شما می تواند حیوانات وحشی را به خود جذب کند، چنین چیزی صحت ندارد. به طور کل حیوانات وحشی از جمعیت انسانی گریزان هستند و این مورد حتی در هنگام پریود بودن نیز صدق می کند پس جای نگرانی نیست.
۲- بسیاری مقالات وجود دارد که در حین کوهنوردی استفاده از تامپون بر نوار بهداشتی ارجحیت دارد، تامپون ها بر خلاف شهر، در حین کوهنوردی و طبیعت گردی ورزشی راحت تر از نوار بهداشتی هستند و از طرفی نوار بهداشتی در طولانی مدت با سایشی که ایجاد می کند می تواند حس بدی را به شما منتقل کند و باعث التهاب پوستی شود. برخی دیگر از ورزشکاران نیز استفاده از کاپ های قاعدگی چندبار مصرف را در این مدت توصیه می کنند.
۳- همواره دستمال مرطوب را در وسایل خود همراه داشته باشید تا با آن خود را پاک کنید. دستمال مرطوب گزینه چندان دوستدار محیط زیست نیست اما در این مورد بهترین گزینه برای استفاده است، پس آن را هیچ وقت از کوله پشتی خود جدا نکنید.
۴- واکنش هر بدن به قرص های مسکن درد متفاوت است، ممکن است هر فردی با یک مسکن درد راحت تر باشد بنابراین داروی مسکنی را که همیشه مصرف می کنید را همواره درون کیف کمک های اولیه خودتان داشته باشید تا در هنگام درد آن را مصرف کنید.
۵- فراموش نکنید که در طبیعت هیچ ردی از خود بر جای نگذارید، نواربهداشتی و تامپون را هرگز در طبیعت رها نکنید. برای حمل آن بهترین گزینه گذاشتن آنها در پلاستیک است، سپس پلاستیک را در یک زیپ کیپ پلاستیکی قرار دهید. از قبل اطراف زیپ کیپ را با چسب پهن آلومینیومی یا چسب پهن رنگی بپوشانید یا می تواندی یک فویل آلمینیومی نازک را در ابعاد زیپ کیپ آماده کرده و درون آن قرار دهید تا هم محتوای زیپ کیپ را از دیگران دور نگه دارید و هم برای خودتان آزار دهنده نباشد. می توانید درون زیپ کیپ یک عدد چای کیسه ای یا چند عدد قهوه بگذارید تا بوی نامطبوع هم ایجاد نکند.

۶- همیشه این نکته را پیش بینی کنید که ممکن است در حین کوهنوردی و طبیعت گردی ورزشی پریود شوید بنابراین همواره تمهیدات لازم را در نظر بگیرید، فعالیت ورزشی سنگین همواره می تواند این سیکل را دچار تغییر کند. در روزهایی که خونریزی زیاد دارید قید استفاده از شلوارهای زیبا با رنگ روشن خودتان را بزنید تا احیانا حس اعتماد به نفستان را از دست ندهید و از شلوار مشکی رنگتان استفاده کنید.
۷- تاکنون اثبات نشده است که پریود شدن بر هم هوایی در ارتفاعات تاثیر بگذارد بنابراین نگران این موضوع نیز نباشید اما دقت کنید که کمبود آهن می تواند سیکل هم هوایی را مختل کند، بنابراین قبل از حضور در ارتفاعات برای هم هوایی بهتر از مکمل های آهن استفاده کنید.
خطاب به مردان کوهنورد و طبیعت گرد نیز باید گفت لطفا به دیگران احترام بگذارید، همه ما جدا از جنسیت، باور، تحصیلات و… انسان هستیم. اختلالت هورمونی ناشی از پریود شدن نیز فقط مختص به زنان نیست و در مردان نیز اتفاق می افتد(سندروم IMS). بنابراین مسخره کردن این اتفاق فقط سطح پایین فرهنگ را نشان می دهد. این طبیعت وجود انسان است.

منبع ۱ : وبسایت بام ایران
منبع ۲ : وبسایت کالابت
منبع ۳ : وبسایت کوهشید
منبع ۴ : وبسایت بریم کوه

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

2 + سیزده =