درجه بندی سختی دره ها بر اساس سیستم امریکایی

0
4372
درجه بندی دره ها کوه پلاس

درجه بندی سختی دره ها بر اساس سیستم امریکایی

فرمت اصلی سیستم درجه‌بندی دره‌ای ACA شامل دو رقم می‌باشد:

رقم اول شامل یک مقدار عددی است که نشان‌دهنده کمیت‌هایی در ارتباط با زمین و کار با طناب می‌باشد و در زیر توضیح داده شده است.

رقم دوم یک حرف الفبا است که نشان‌دهنده کمیت‌هایی در رابطه با حجم آب و جریان آن می‌باشد و در زیر توضیح داده شده‌اند.

کمیت‌های دیگری نیز ممکن است اضافه شوند که نشان‌دهنده میزان خطر، تعهد زمانی می‌باشند. درجه‌بندی‌ها افزاینده هستند. به طور مثال فرود یک دره کلاس ۳ نیاز به مهارت‌های تعیین شده کلاس ۳ دارد. درست مانند مهارت‌های تعیین شده کلاس‌های ۱ و ۲.

توجه:

  • درجه‌بندی به فرودهایی در شرایط عادی در طی فصولی که فصل‌های معمولی دره‌نوردی محسوب می‌شود، اشاره می‌کند.
  • شرایط نامساعد، مانند بالاتر بودن سطح آب از حد معمول آن یا سردتر بودن دما سختی فرود را افزایش خواهد داد
کار با طناب فنی / زمین
۱ دره‌پیمایی

غیرفنی است؛ به طناب نیازی نیست. شامل بالارفتن با شتاب که گه‌گاه نیاز به استفاده از دست‌ها برای حفظ تعادل و حمایت می‌باشد. حرکت به بالا و پایین دره امکان‌پذیر است.

۲ دره‌نوردی در سطح ابتدایی

چهاردست و پا رفتن، بالارفتن از شیب نرم یا نزدیک به قائم یا پایین آمدنی که مکرراً از دست‌ها استفاده شود. استفاده از طناب انفرادی، حمایت‌ها، پایین دادن وسایل و موارد اورژانس توصیه می‌شود. حرکت به بالا و پایین دره امکان‌پذیر است.

۳ دره‌نوردی در سطح متوسط

فرود فنی، فرود، می‌تواند سخت و خطرناک باشد. بیشتر مردم از فرود استفاده می‌کنند. به طناب برای حمایت‌ها و فرودهایی که با پرتاب طناب هستند، نیاز است. کارگاه‌های طبیعی و تثبیت شده مشهودند. بالاآمدن و بازگشت از دره نیاز به طناب‌های تثبیت شده صعود دارد. ممکن است به فنون فرود از چاله آب (دستیاری، محاسبه وزن‌ها) نیز نیاز باشد.

۴ دره‌نوردی پیشرفته

 

 

مسیر ممکن است شامل ترکیبی از موارد زیر باشد

۱٫      صعود و فرود آزاد و سخت

۲٫      بالارفتن با استفاده از کمک مستقیم

۳٫      فرودهای چند طنابی (مرحله ای)

۴٫      کار پیچیده با طناب مثل میانی‌هاو فرودهای برگشت پذیر

۵٫      گذرگاه‌های ناشناخته و نامشخص طبیعی

۶٫      مهارت‌های پیشرفته حل مشکلات و زدن کارگاه.

سطح / جریان آب
A معمولاً خشک یا خیلی کم‌آب. آبشارهای خشک

آب، اگر باشد می‌توان از آن اجتناب کرد یا بسیار کم‌عمق است. کفش‌ها ممکن است خیس شوند ولی به لباس غواصی یا لباس خشک نیازی نیست.

B معمولاً آبی جریان ندارد یا جریان خیلی کندی دارد. حوضچه‌ها ساکن. فرودها معمولاً خشک یا حرکت در یک باریکه آب هستند. انتظار چمباتمه ‌شدن و شنا را داشته باشید.

ممکن است به لباس غواصی و لباس خشک نیاز باشد و این بستگی به آب و دمای هوا دارد.

C معمولاً آب جریان دارد. آبشارها، انتظار غوطه وری در حوضچه

یا شنا در جریان آب را داشته باشید. ممکن است به لباس غواصی و لباس خشک بسته به آب و دمای هوا نیاز باشد. دره های رده C خیلی دقیق‌تر به سیستم‌های زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

C1 = معمولاً آب جریان سبک و معتدل دارد. ( آب‌های کم‌خطر )

C2 = معمولاً آب‌های دارای جریان قوی و آب‌های خطرناک مانند هیدرولیک‌ها و سیفون‌ها نیازمند مهارت‌های پیشرفته و مراقبت‌های خاص هستند.

C3 = معمولاٌ آب‌هایی با جریان خیلی قوی هستند. آب‌های خطرناک خطرساز،( فقط فنی‌کاران )

C4 = مشکلات بی‌نهایت و مخاطره‌ها قابل جبران نیستند حتی برای حرفه‌ای‌های باتجربه با مهارت‌های شنای قوی.

توجه: سطح آب در هر دره‌ای از سالی به سال دیگر، فصلی به فصل دیگر، حتی روزی به روز دیگر متغیر است. اگر با رسیدن به دره‌ای، فهمیدید که سطح آب یا جریان آن بیشتر از درجه‌ای است که مشخص شده بود، فرود شما بسیار دشوارتر از آنچه در توضیحات مسیر مشخص شده، خواهد بود. در آن صورت لازم است که تصمیم‌تان را برای فرود، دوباره ارزیابی نمایید.
احتمال خطر/خطرناک (اختیاری)
G خوانندگان عمومی

فقط برای کسانی است که دارای مهارت‌های مناسب می‌باشند.

PG رهنمودهای اساسی توصیه‌شده

حتی با وجود مهارت‌های مناسب، تازه‌کارها باید تلاش کنند.

R احتمال خطر

یک یا چند فاکتور برجسته خطر وجود دارند که می‌توانند فرود را پیچیده کنند. مهارتهای فنی،آمادگی روحی و جسمی و استقامت و بردباری، تشخیص صداها که بسیار حیاتی است – این برنامه به تازه‌کارها توصیه نمی‌شود.

X شدید

چندین فاکتور خطر وجود دارند که فرود را پیچیده می‌کنند. خطا در فن یا قضاوت احتمالاً باعث آسیب‌های جدی یا مرگ می‌شود. فرود تنها باید توسط دره‌نوردان ماهر انجام گیرد.

XX شدت دو برابر

به وضوح تهدیدکننده زندگی است. (اجتناب کنید)

توجه: وجود درجه‌بندی خطر و جدیت آن نشان می‌دهد که دره بیش از حد متعادل خطرناک است. نبود درجه‌بندی خطر و جدیت آن به معنی این نیست که خطری وجود ندارد. همه دره‌نوردی‌ها خطر دارند.

فاکتورهای خطر شامل تعداد و دفعات فرودها، طول فرودها (یک طنابی یا دوطنابی)، در معرض بودن، دسترسی به کارگاه، کیفیت کارگاه، یافتن مسیر، راه‌بندها، حل مشکلات، پتانسیل سیل ناگهانی، دسترسی به خروجی‌ها و زمین مرتفع، دمای آب، طول مدت غوطه‌وری در آب، و دشواری برون کشی یا نجات فاکتورهای خاص در توضیحات مسیر اشاره شده‌اند.

قبل از پیوستن به برنامه در مورد تمام مخاطرات خوب فکر کنید مسئولیت مستقیم حفظ جان شما به عهده خود شماست، توان خود را بسنجید و سپس اقدام کنید.

 

زمان/ تعهد (اختیاری)
نیم روزی
I کوتاه، به طور معمول تنها به دو ساعت زمان نیاز دارد
II به طور معمول به یک نیمه‌روز نیاز دارد.
یک روز کامل
 III  به طور معمول به بیشتر ساعات یک روز نیاز دارد
 IV  انتظار می‌رود یک روز کامل طول بکشد. صبح خیلی زود شروع کنید- چراغ پیشانی بردارید. برای تاریکی احتمالی برنامه‌ریزی کنید.
چند روزه
 V  انتظار می‌رود میانگین یک روز و نیم طول بکشد.
 VI  انتظار می‌رود میانگین یک روز و نیم طول بکشد.

توجه: تخمین زمان بر اساس میانگین گروه ۶ نفره یا کمتر است. گروه‌های بزرگ‌تر یا گروه‌هایی که تجربه کمتری دارند زمان بیشتری می‌خواهند. ارزیابی دقیق از توانایی‌هایتان مهم خواهد بود.

برای برخی کاربرها، ممکن است اشاره به زمان از نظر نیم‌روز، یک روز کامل یا چند روز، کافی باشد. دیگران ممکن است تخمین‌های مشخص‌تر را ترجیح دهند و استفاده از سیستم اعداد یونانی رایج در صخره‌نوردی‌ را انتخاب کنند

S= گذرگاههای باریک و تنگ Slot designation

دره‌هایی که از شکاف‌های به هم فشرده تشکیل شده‌اند، رده خودشان را دارند، شکاف‌ها می‌توانند آنقدر باریک باشند که برای حرکت به طور افقی، بالای کف دره راه را ببندید. یک «S» به درجه‌بندی زمین برای نشان‌دادن بخش‌هایی از دره که به شدت تنگ است اطلاق میشود. عبور نفرات به صورت انفرادی و از پهلو است .

یک دره درجه‌بندی S2  به عنوان درجه‌ خطرناک برای آنهایی که دورکمرشان بیش از حد متوسط است به حساب می‌آید. آن‌ها ممکن است بیش از همراهان لاغراندامشان راه را بند بیاورند.

یک دره درجه S6 نیاز به انجام حرکات بالارفتن/ سد کردن‌های دشوار تاکید دارد، که احتمالاً راه‌رفتن بالاتر از کف دره باید انجام شود.

مثال‌ها:

در گفتگوها، اغلب می‌شنوید که دره‌نوردان به مقادیر درجه‌بندی کامل یک دره اشاره می‌کنند. برای مثال، آن‌ها ممکن است به سادگی به یک دره به عنوان کلاس ۲ (رده ۲) (اشاره به زمین)، به عنوان کلاس B (رده B) (اشاره به آب) یا به عنوان درجه IV (اشاره به زمان مورد نیاز) اشاره کنند. در کتاب‌های راهنما و وب‌سایت‌ها، شما درجه‌بندی‌های کاملی را پیدا می‌کنید.

۳B PGIV

زمین کلاس ۳، آب ندارد یا جریان سبکی دارد. خطر آن کمی بیشتر از حد متوسط است. برای یک گروه متوسط نیاز به زمان یک روز کامل دارد.

S2-AIII

دره باریکی که نیاز به بالارفتن چهاردست و پا خواهد داشت، معمولاً خشک است. به بیشتر ساعت‌های یک روز برای یک گروه متوسط نیاز دارد.

AV 4

زمین کلاس ۴، معمولاً خشک، یک مسافرت شبانه برای یک گروه متوسط.

دره‌نوردان حرفه‌ای تنها بر اساس درجه‌بندی زمین

۳-C3IIR

زمین کلاس ۳، آب با جریان خیلی قوی و خطرات شدید احتمالی. یک یا چند خطر غیرمترقبه وجود دارد. مهارت‌های فنی ، آمادگی روحی و جسمی و استقامت و بردباری، تشخیص صداها که بسیار حیاتی است.

دره‌نوردان حرفه ای تنها با توجه به درجه‌بندی آب.

S4-AXXIII

تنگه ای که یک شکاف باریک است با مشکلات خیلی سخت و آشکار برای بالارفتن.

معمولاً خشک، تهدیدکننده زندگی حتی برای دره‌نوردان حرفه ای.

بیشتر ساعات یک روز را برای یک گروه متوسط نیاز دارد.

دره‌نوردان حرفه ای فقط با توجه به ساختار زمین و درجه‌بندی خطر و جدیت آن.

 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

دو × چهار =