خرید اولین طناب سنگنوردی

0
5930
خرید طناب کوه پلاس

اولین طناب سنگنوردی خود چگونه انتخاب کنیم

یکی از معضلات برای سنگنوردان تازه کاردر واقع انتخاب یک طناب خوب برای کار میباشد، که همیشه با این انتخاب مشکل دارند، در این مبحث سعی بر آن داریم که در خرید طناب راهنمایی هایی رو انجام بدیم.

خرید اولین طناب کوه پلاس

اولین طناب سنگنوردی شما بهتر است در اندازه های بین ۹٫۸ تا ۱۰٫۲ میلی متر و طول استاندارد ۵۰ متری باشد و از همه مهمتر تولید یک شرکت معتبر و قابل اعتماد و همچنین دارای استاندارد UIAA فدراسیون جهانی کوهنوردی باشد.

به طور کلی طنابهای سنگنوردی را به دو دسته تقسیم می کنیم:

۱-طناب های استاتیک:

*طناب استاتیک طنابی است که وقتی تحت فشار قرار می گیرد خاصیت ارتجاعی کمی از خود نشان می دهد.

۲- طنابهای دینامیک:

*طناب دینامیک طنابی است که در زیر فشار مانند یک کش محکم حالت کشسانی از خود نشان بدهد.

تصور کنید که یک شخص در هنگام صعود بر روی یک دیواره به هر دلیلی دچار یک پاندولی می شود، و طناب استفاده شده در این صعود از نوع استاتیک باشد، این طناب مثل یک کابل فلزی عمل می کند و تمام شوک حاصل از این ضربه را به بدن شخص صعود کننده منتقل می کند و باعث ایجاد حوادث دردناک خواهد شد، و اگر طول پاندولی شخص زیاد باشد ممکن است به مرگ شخص صعود کننده نیز منجر شود. حال اگر این طناب از نوع دینامیک استفاده شده باشد نیروی حاصل ازشوک در طول طناب به خاطر خاصیت کشسانی تقسیم شده و فشار کمتری را به بدن شخص وارد میکند.

پس همیشه در نظر داشته باشید که برای صعود بر رو

ی دیواره ها به هیچ عنوان نباید از طنابهای استاتیک استفاده کنید و حتما باید طناب دینامیک همراه داشته باشید.

شاخصه های خرید طناب عبارتند از:

۱-قطر طناب:

یکی از نکاتی که در هنگام خرید یک طناب مناسب برای خود باید در نظر داشته باشید قطر طناب است، باید در نظر داشته باشیم که هر چه قطر طناب بیشتر باشد در واقع شما وزن بیشتری را باید حمل کنید و این مساله در دیواره نوردی بسیار مهم است، البته که باید به این مساله هم توجه کرد که طنابهایی با قطر بالاتر از استحکام بیشتری نیز برخوردارند. و دیگر مساله که برای خرید یک طناب مناسب خیلی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که شما از چه نوع ابزاری برای عملیات حمایت وفرود استفاده میکنید و اصولا سطح کار سنگنوردی شما در چه حدی است.

۲- طول طناب

طول طناب از دیگر ملاکهای خرید طناب است که معمولا طنابها در استاندارهای ۵۰ و ۶۰ متری بیشترین کاربرد را در سنگنوردی دارد که البته باید گفت که طناب های ۶۰ متری از استاندارد امریکا پیروی میکنند و ۵۰ متری ها از استاندارد اروپا.

۳- جنس طناب

طنابهایی  خشک که اصطلاحا dry cover نام دارند و جنس پوسته آنها طوری طراحی شده اند که در برابر رطوبت و آب مقاومت داشته باشند و از نفوذ آب به داخل هسته طناب جلوگیری می کنند. (اگر آب به درون طناب نفوذ کند علاوه بر اینکه از استحکام طناب کاسته می شود  و خاصیت کشسانی آن بسیار کاهش می یابد وزن طناب هم به طرز چشمگیری اضافه شده و بار بیشتری را به شما تحمیل میکند)

طناب درای کاور کوه پلاس

۴- استاندارد بودن

تمامی محصولاتی که در زمینه سنگنوردی و کارهای فنی تولید می شوند باید استاندارد UIAA اتحادیه جهانی کوهنوردی را دارا باشند. و همچنین باید دفترچه راهنمایی برای مشخص بودن اطلاعات طناب همراه داشته باشد، این اطلاعات به شما عمر مفید هر طناب را نشان می دهد. طنابی که شاخصه UIAA بالاتری در تست ها از خود نشان می دهد عمر مفید بیشتری نسبت به طناب های با عدد شاخص کمتر خواهد داشت.

۵- نوع طناب:

طنابها علاوه بر اینکه از نظر کشسانی به دو دسته دینامیک و استاتیک تقسیم شده اند باید گفت که طنابهای دینامیک خود دارای سه نوع مختلف هستند که شامل نیم طناب، تک طناب، و زوج طناب می شوند. و باید گفت که برای اولین طناب بهتر است که از نوع تک طناب استفاده کرد. طنابهای دیگر که نیم طناب و یا زوج طناب هستند برای کاربردهای خاص در دیواره نوردی استفاده می شود و بهتر است که برای خرید این نوع طنابها عجله نکنید و بعد مدتی کار جدی و کسب تجربه برای استفاده از آنها اقدام کنید.

و در آخر باید گفت که بهتر است برای خرید طناب تنها به اطلاعات روی کاتالوگ اقتدا نکنید و از  مشاوره با افراد با تجربه نیز استفاده کنید، اما خرید یک طناب بین قطرهای ۹٫۸ تا ۱۰٫۲ از نوع تک طناب و با طول ۵۰ متر و دارای استانداردهای مشخص شده می تواند گزینه خوبی برای اولین طناب باشد

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

3 × 1 =