تکنیک استفاده از هشت فرود ساده

0
7153
ابزار فرود هشت کوه پلاس

در این مطلب نکاتی در رابطه با استفاده از ساده ترین ابزار فرود که به خاطر شکل آن به هشت معروف شده است سخن میگوییم.

ما را در سایت KOOHPLUS.COM  با مطالب آموزشی به روز دنبال کنید.

 

فرود با ابزار هشت فرود ساده (Descending Using Figure 8 Descender)

فرود با ابزار هشت فرود ساده

فرود با ابزار هشت فرود ساده(Descending Using Figure 8 Descender)

فرود با ابزار هشت فرود ساده
در دره نوردی فرود با ابزار فرود جزیی جدا ناپذیر می باشد، جهت انجام فرود با طناب و ابزار هشت فرود ساده که در قدیم بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت.

هنگام رسیدن به کارگاه مراحل زیر را انجام می دهیم:

۱-استقرار در کارگاه و زدن خودحمایت به کارگاه

۲-ایجاد گره اصطکاکی و آوردن بار بر روی آن جهت قفل شدن و چک کردن گره

۳-ابتدا باید خاطرنشان کرد که از دست دادن کنترل و سقوط ابزار فرود هنگام خارج کردن از کارابین امری دور از ذهن نیست و به همین دلیل باید همواره هشت فرود ساده، از سوراخ بزرگ به کارابین پیچ متصل به حلقه فرود اصلی هارنس وصل شده باشد و بدون در آوردن هشت فرود از کارابین، طناب را از زیرحلقه بزرگ هشت فرود عبور داده و از پشت حلقه کوچک، به دور کمر هشت بیاندازیم.

۴-آنگاه هشت فرود را از کارابین در آورده و مجدداً از حلقه کوچک به کارابین صندلی متصل می‌کنیم. در این روش، هشت فرود هیچ‌گاه از حمایت خارج نمی‌گردد.

۵-طناب دست ترمز را از سمت مخالف دست ترمز به داخل کارابین انداخته و پیچ کارابین را می‌بندیم. این روش به شکل فور(۴) معروف است که باعث می‌شود خطای قفل شدن طناب به دور هشت فرود (ایجاد گره لارک Lark) حذف شود و به خاطر قرار گرفتن طناب روی طناب و شکستی که توسط کارابین ایجاد می‌گردد کنترل طناب راحت‌تر شود.

بوجود امدن گره لارک۶-مجدد همه‌چیز را چک کنید. ابزار درست وصل شده است؟ کارابین پیچ بسته است؟ و …

۷-طناب را در یک‌طرف بدن قرار می‌دهیم (در طرف دست‌ترمز) و با دست ترمز طناب را به‌گونه‌ای می‌گیریم که دست در کنار دوخت شلوار و انگشت شصت رو به بالا باشد.

۸-دقت کنید که در فرود بدن باید رو به سنگ بوده و پاها عمود بر سنگ و حداقل به‌اندازه عرض شانه باز باشند. اگر پاهای خود را کنار هم بگذارید تعادلتان به‌سادگی به‌هم‌خورده و به اطراف منحرف و برخورد خواهید کرد.

۹-با دست دیگر (دست تعادل) طناب را از بالای هشت گرفته (این دست برای بالانس و حفظ تعادل استفاده می‌شود و نباید هیچ وزنی از شما را تحمل کند) و پس از گرفتن خلاصی طناب، خودحمایت خود را از کارگاه آزاد کرده، سپس گره اصطکاکی را آزاد کرده و همراه با فرود رفتن، با سر انگشتان گره را به سمت پایین هدایت کنید.

۱۰-درصورتی‌که فاقد ابزار پشتیبان (گره اصطکاکی) هستید و نفر دوم از پایین ته طناب را به منظور حمایت گرفته، از حمایت‌کننده بپرسید؛ حمایت؟ هنگامی که تحت حمایت بودید، خودحمایت خود را از کارگاه جدا نموده و فریاد بزنید «فرود می‌روم».

۱۱-اجازه دهید که طناب در دست شما با یک آهنگ کنترل‌شده در ابزار فرود سر بخورد. دست ترمز خود را در کنار ران خود نگه‌دارید. اگر دست ترمز شما به سمت دستگاه فرود برود امکان دارد که به انگشتان شما آسیب وارد کند.

۱۲-قسمت بالای بدنتان را مایل به دیواره نگه‌دارید اگر زیاد به جلو خم شوید مشکل می‌توانید مسیر حرکت خود را ببینید و امکان گیرکردن لباس و موها داخل ابزار فرود وجود خواهد داشت و اگر زیاد به عقب متمایل شوید، امکان واژگون شدن وجود دارد. پنجه‌ی پا را روی سنگ و پاشنه پا را رو به پایین قرار دهید.

۱۳-آرام به سمت پایین راه بروید، پایین را نگاه کنید و مسیر را به‌دقت ببینید، جست‌وخیز نکنید این کار باعث وارد شدن شوک و آسیب به کارگاه شده و یک فرم فرود بسیار بد به‌حساب می‌آید.

۱۴-در مسیر طناب فرود بروید. حرکت‌های جانبی امکان از دست رفتن تعادل را بالا می‌برد. حرکات پاندولی و آونگی باعث فرسایش و آسیب جدی به طناب می‌شود.

۱۵-در عبور از کلاهک‌های بزرگ فضای معلقی در پیش رو دارید. بسیار مراقب باشید، نگذارید دستتان میان طناب و سنگ‌ها قرار گیرد. یا به بغل بچرخید و با فشار آوردن دست تعادل به سمت لبه حرکت کنید یا به عقب متمایل شوید تا دست‌های شما پایین‌ترین قسمت لبه کلاهک قرار گیرد سپس بگذارید که پاهای شما آویزان و نهایتاً رها شود.

۱۶-به روی آوار و سنگ‌های آزاد و شل پا نگذارید. اگر چیزی افتاد فریاد بزنید «سنگ».

۱۷-وقتی روی زمین در نقطه‌ی ایمنی قرار گرفتید یا به کارگاه بعدی رسیدید، بعد از اتصال خودحمایت، طناب را از ابزار فرود در بیاورید و فریاد بزنید «طناب آزاد». طوری فریاد بزنید که افراد بالا متوجه شوند و یا با استفاده از علائم شنیداری اعلام کنید.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

19 + پنج =