تحریم فینال مسابقات سنگ‎نوردی قهرمانی کشور جام فجر

0
2028
تحریم فینال مسابقات سنگنوردی جام فجر کوه پلاس
سنگ‌نوردان برجسته کشورمان به واسطه آنچه عدم ارائه امکانات مناسب و رفتار زشت مسئولان فدراسیون کوهنوردی می‌دانند، فینال مسابقات سنگنوردی دهه فجر در زنجان را تحریم کردند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، درحالی‌که کمتر کسی فکرش را هم می‎کرد مسابقات سنگنوردی قهرمانی کشور به مناسب دهه فجر در زنجان، با حواشی عجیب و غریبی همراه شد. امکانات کم سخت‌افزاری، هزینه ورودی بالا، رفتار زشت مسئولان برگزاری مسابقات و البته عدم اهدای جایزه‌ای به جز مدال و شاخه گل به قهرمانان این رشته ورزشی سبب شد تا فینالیست‌های مسابقات سنگنوردی در قسمت آقایان ترجیح دهند عطای حضور در مسابقات را به لقایش ببخشند و فینال را تحریم کنند. در نهایت بخش فینال با حضور تنها ۲ شرکت‌کننده از استان‌های خراسان رضوی و البرز برگزار شد و مسئولان برگزاری مسابقات، نفر بیست و یکم را که در مرحله ماقبل فینال حذف شده‌بود به عنوان نفر سوم اعلام کردند! برخی از شرکت‌کنندگان در این رقابت‌ها در صفحات مجازی فیلمی منتشر کردند که در آن مسئول برگزاری مسابقات به تهدید سنگ‌نوردان می‌پردازد و اعلام می‌کند در صورت عدم حضور در فینال، نام آنان را از لیست اعزام به مسابقات داخلی و خارجی خط خواهدزد.
هزینه اسکان و غذا، به عهده ورزشکار
ابوالفضل حسن‌پور، یکی از شرکت‌کنندگان در این رقابت‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص حواشی پیش‌آمده در مسابقات قهرمانی سنگنوردی کشور، جام دهه فجر در زنجان اظهار کرد: هر ساله برای حضور در مسابقات جام دهه فجر هزینه می‌کردیم و در این رقابت‌ها حضور می‌یافتیم، اما هر سال امکانات از سال قبل کمتر و کمتر شد تا اینکه کار به جایی رسید که حتی غذا را هم با هزینه شخصی باید تهیه می‌کردیم. هزینه ورودی مسابقات هم ۱۵۰ هزار تومان بود اما کیفیت مسابقه را پایین آوردند. قانونا این مسابقات باید سه مرحله‌ای باشد اما امسال این مسابقات را دومرحله‌ای کردند.
وی افزود: ابتدا کاملا مودبانه از کمیته مسابقات خواستیم که مسابقات به شکلی قانونی برگزار شود، اما در پاسخ تهدیدمان کردند و گفتند از صحنه مسابقات ورزشی به کل حذفتان می‌کنیم و کاری می‌کنیم دیگر نتوانید در مسابقه‌ای شرکت کنید. پس از آن به قرنطینه رفتیم تا دوباره مذاکره کنیم، اما فقط وعده دادند. در چنین شرایطی اعلام کردیم مسابقه نخواهیم‌داد.
حسن‌پور تصریح کرد: در نهایت کار به جایی رسید که ۲۰ بازیکن فینالسیت مسابقات ترجیح دادیم در فینال شرکت نکنیم. ۲۰ سنگ‌نوردی که قید حضور در فینال را زدند به جرات می‌توان گفت برترین‌های کشور بودند. همه را به نابودی تهدید کردند و همین مسائل باعث شد انگیزه ما از بین برود. وقتی جلوی جمع همه ما را تهدید می‌کنند، دیگر به چه دلیلی ورزش کنیم؟
وی افزود: جایزه مسابقه یک مدال به همراه شاخه گل بود. اینقدر هزینه کنیم تا در نهایت یک شاخه گل بدهند؟ برترین مسابقه‌ای که در کشور برگزار می‌شود همین مسابقات دهه فجر بود اما آن را هم به این شکل برگزار کردند. یکی از مسئولان برگزاری مسابقات می‌گفت ۲۷ میلیون بابت ثبت نام ورزشکاران واریز شده اما این پول کجا رفته که فقط یک شاخه گل جایزه می‌دهند؟ من ۲ مقام آسیایی داشتم اما واقعا دیگر با این برخوردها انگیزه‌ای برایم نمانده‌است.
حسن‌پور خاطرنشان کرد: از ۲۰ فینالیست در نهایت ۱۸ نفر کنار کشیدند و حضور در فینال را تحریم کردند. پس از آن ۱۸ نفر را از طریق کمیته انضباطی از جدول مسابقات حذف کردند. ابتدای امر که اعتراض کردیم، اعلام کردند اگر به اعتراض در برابر دیدگان تماشاچیان ادامه دهید برای همیشه محروم‌تان می‌کنیم، به همین خاطر هم بود که به قرنطینه (مکانی که برای سنگ‌نورد تعبیه می‌شود تا مسیر برگزاری مسابقه را نبیند)  رفتیم اما باز هم در نهایت حذف‌مان کردند.
برات‌زاده شانس حضور در جاکارتا را از دست داد؟
علی برات‌زاده که از نگاه بسیاری از کارشناسان، بهترین سنگنورد ایران و شانس اصلی حضور در مسابقات آسیایی جاکارتا است،  در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی ایسنا- منطقه خراسان، دلیل تحریم فینال از سوی سنگ‌نوردان حاضر در مسابقات جام فجر را کیفیت پایین مسابقات دانست و اظهار کرد: تصور کنید ورزشکار باید هم هزینه اسکان را بپردازد، هم ۱۵۰ هزار تومان ورودی بدهد، هم پول رفت و آمد بدهد و در نهایت با وجود کسب عنوان هم هیچ جایزه‌ای نگیرد. علاوه بر این هزینه ورودی، باید ۶۰ هزار تومان هم بابت حق عضویت پرداخت کنیم.
وی در خصوص اینکه شنیده می‌شود به واسطه این اتفاقات، نامش از لیست اعزام به جاکارتا حذف شده، افزود: هنوز مستند چیزی اعلام نشده اما وقتی می‌خواستیم در محل مسابقه اعتراض کنیم، مسئول مسابقات تهدید کرد که نام‌تان را از مسابقات داخلی و خارجی خط می‌زنیم. اتفاقا همین تهدید بود که کار را خراب کرد، وگرنه هیچکس به دنبال ترک مسابقه نبود و صرفا می‌خواستیم اعتراض کنیم.
برات‌زاده در خصوص فردی که ورزشکاران را تهدید می‌کرد، خاطرنشان کرد: فکر کنم سمت این فرد در فدراسیون، «نخبه ورزشی» است. از کوهنوردان قدیمی کشورمان هستند که چند سالی است امورات تیم‌های ملی و سرپرستی تیم‌های کوهنوردی و سنگ‌نوردی کشورمان به عهده ایشان است.
وی افزود: از ۲۰ نفر حاضر در مرحله فینال، ۱۸ نفر انصراف دادند. نیشابوری هستم و در این دوره از مسابقات از طرف هیات استان فارس شرکت کردم. هزینه‌های تمرینم ماهانه بیش از یک میلیون و هفتصد هزار تومان است. هر سال در چند مسابقه شرکت می‌کنم اما بخش اعظمی از هزینه‌ها را خودم می‌پردازم. سال گذشته نزدیک به ۴۰ میلیون تومان فقط هزینه بلیت و هتل پرداخت کردم.
نفر بیست و یکم، ناگهان سوم شد!
حمید توزندجانی در رابطه با حواشی مطرح‌شده در این دوره از رقابت‌ها گفت: عموما اعتراض‌ها به خاطر کیفیت پایین مسابقات و عدم حمایت فدراسیون از ورزشکاران رشته سنگنوردی بوده‌است. اینکه به نفرات برگزیده مسابقات انتخابی اعلام می‌شود شما می‌توانید در مسابقات بین‌المللی شرکت کنید اما باید هزینه‌اش را خودتان بپردازید بسیار عجیب است. صرفا در طول سال مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان است که با اقدامات فدراسیون، ورزشکار اعزام می‌شود اما ۸ مسابقه مهم دیگری که برگزار می‌شود ورزشکار باید با هزینه شخصی اعزام شود.
وی افزود: بسیاری از افراد مستعد و دارای عناوین قهرمانی کشوری به خاطر هزینه‌های زیادی که حضور در مسابقات برون‌مرزی دارد، قید حضور را می‌زنند.
توزندجانی تصریح کرد: پس از اعتراض اکثر قریب به اتفاق فینالیست‌ها، تنها سعید کرامتی‌نیا از استان خراسان رضوی و یک سنگنورد از استان البرز در فینال حضور یافتند که در نهایت سنگنورد خراسانی به رتبه‌ای بهتر از دوم نرسید. نکته جالب توجه اینکه نفر ۲۱ مسابقات را که در دور قبل حذف شده‌بود، به عنوان نفر سوم مسابقات معرفی شد!
وی خاطرنشان کرد: قرار بود نفرات اعزامی به جاکارتا در این مسابقات انتخاب شوند، هنوز لیست افراد اعزامی به جاکارتا بسته نشده اما بنا به سوابق و کیفیت فردی، ورزشکارانی مثل برات‌زاده و هاشم‌زاده قطعا لایق حضور در جاکارتا هستند. هر دو نفر جزو نفراتی هستند که معترض بودند و خط خوردند. اقبال افلاکی متاسفانه ورزشکاران را تهدید کرد.
جریمه دیرکرد برای ثبت‌نام در روزهای آخر
امیر نوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی ایسنا- منطقه خراسان، در رابطه با حواشی ایجادشده در رقابت‌های سنگنوردی قهرمانی دهه فجر، اظهار کرد: امسال کل مسابقه را خارج از قوانین در دو مرحله برگزار کردند. متاسفانه نه تنها جایزه منتفی شده بلکه اسکان و تغذیه نیز حذف شده‌است. در این دوره از مسابقات متاسفانه چه در بخش آقایان و چه در بخش بانوان بی‌احترامی زیادی به ورزشکاران شد که حتی بانوان هم مثل آقایان می‌خواستند فینال را تحریم کنند که البته منتفی شد.
نوری خاطرنشان کرد: متاسفانه در امر داوری نیز تغییرات عجیبی ایجاد شد. بعد از اتمام مسابقه حتی رده‌بندی هم عوض شد. یک مسیر به خاطر اشکال داوری آقایان به کل حذف شد. افرادی هم که دیرتر ثبت نام کردند مجبور شدند ۲ برابر هزینه بپردازند. یعنی به جای ۱۵۰ هزار تومان افرادی که دیرتر ثبت نام کردند ۳۰۰ هزار تومان پرداختند.
سنگ‌نورد کشورمان تاکید کرد: مشکل دیگری که در این دوره از مسابقات وجود داشت، کارآموز بودن و بی‌تجربگی طراحان بود. بعید نیست که از طراحان کارآموز هم به جای پرداخت پول، هزینه‌ای هم دریافت کرده‌باشند. حدودا ۲۷ میلیون تومان بابت ورودی مسابقه اندوختند اما هیچ هزینه‌ای نکردند. در نهایت هم به این شکل با خروج ورزشکاران مشکلی نداشتند و اجازه دادند خارج شویم.
امیر نوری سال گذشته در مسابقات قهرمانی کشور به مقام دوم دست یافته‌بود.
مشکلات در بخش بانوان هم وجود داشت

الناز رکابی در خصوص مسابقات سنگ‌نوردی دهه فجر و مشکلاتی که در این مسابقات وجود داشت، اظهار کرد: در بخش بانوان نیز اعتراضاتی به وضعیت
برگزاری مسابقات صورت گرفت. در روز نخست، مسابقات در بخش سرعت به صورت غیراستاندارد برگزار شد. این دومین سالی بود که مسابقات در این شرایط برگزار شد. در سال گذشته هم اعتراض کرده‌بودیم و به فدراسیون نامه زدیم تا شرایط را برای سال‌های بعد بهتر کند اما متاسفانه وضعیت از سال قبل هم بدتر شد.

وی افزود: در تایم شروع مسابقه که تاخیر زیادی داشتند، بانوان سنگ‌نورد نیز تصمیم داشتند مسابقه را لغو کنند اما با اصرار گرجی، نایب‌رییس فدراسیون و با این دیالوگ که دیگر به مسابقات اعزام نمی‌شوید، ورزشکاران مجبور شدند به احترام این فرد در مسابقه شرکت کنند و فینال را ناتمام نگذارند.
رکابی تصریح کرد: در بخش داوری دیگر رشته‌ها نیز مشکلات زیادی داشتیم که در نهایت مورد اعتراض بخش آقایان قرار گرفت. امیدواریم اعتراضات شنیده شود و با صحبت و تعامل مشکلات ورزشکاران حل شود.
الناز رکابی در ۱۵ سال گذشته سابقه قهرمانی‌های متعدد کشوری و بین‌المللی را داشته‌است. وی در مسابقات کاپ آسیا ۲۰۱۷  در چین موفق به کسب یک طلا و یک برنز شده‌بود.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

16 − 3 =