تاریخچه دره نوردی ایران

0
4658
تاریخچه دره نوردی کوه پلاس

تاریخچه دره نوردی ایران

تاریخچه ورود به دره های فنی و عمودی به همراه کار فنی و دسترسی با طناب در سال ۱۳۳۲ همزمان با ساخت سد کرج (امیرکبیر ) و استقرار گردان چترباز و گارد جاویدان ارتش در آن مکان شروع می گردد، دره تکاوران در محل استقرارشان توسط گارد جاویدان ارتش گشایش شد. دره دارای ۴ آبشار است که فقط ۳ ماه از سال آب جاری دارد،  اولین بار دو شخص نظامی به نامهای آقایان وزیری (وزیری نژاد) و مرتضوی اقدام به شناسایی دره اندرسم (تنه دار) در منطقه چهار باغ مازندران می کنند ولی پس از فرود دوم مجبور به خروج از دره می شوند و در تیرماه سال ۱۳۶۲ تیم دو نفره به سرپرستی مرحوم رضا اقمشه و حسین سمیع موفق به گشایش این دره می شوند. این گشایش نقطه عطفی برای دره نوردی ایران می باشد.

در سال ۱۳۷۳ گروه داراب گرد به سرپرستی آقای عبدالمحمدی اقدام به گشایش دره رغز در استان فارس می کند. سال ۱۳۸۰ گروه خانه کوهنوردان تهران اقدام به گشایش دره کمجل در منطقه سیاه بیشه مازندران کرد. دهه ۸۰ دره های زیادی گشایش شد و هر سال با اکتشاف و گشایش مسیرهای جدید این رشته ورزشی گسترش بیشتری می یافت.

مرداد ۱۳۸۴ بزرگترین تراژدی غم انگیز دره نوردی و کوهنوردی ایران رقم خورد، یک تیم ۱۱ نفره از باشگاه خانواده و طبیعت قزوین دردره «اندرسم» جاده چالوس بر اثر وقوع سیل دچار حادثه گشته و همگی فوت شدند.

مهرماه سال ۱۳۸۸ دوره جستجو و نجات دره توسط  U.S.Search And Rescue Organization به میزبانی باشگاه دماوند تهران به مدرسی مجید ثابت زاده در منطقه شاهان دشت برگزار گردید.

تا اواخر دهه هشتاد دره نوردی بر اساس دانش سنگنوردی و با همان تکنیک ها و طناب ها صورت می گرفت. در این زمان گروه هایی به فعالیت های تخصصی تر در خصوص دره نوردی پرداختندو سعی در بروز رسانی تکنیک های دره نوردی و گشایش های بیشتر داشتند.

بهار سال ۱۳۹۱ اولین همایش کشوری دره نوردی در نیشابور و در تابستان همان سال همایش دوم در کرج برگزار شد. دستاورد این همایش‌ها لزوم آموزش دانش روز دره نوردی بود که در این راستا در پاییز سال ۱۳۹۱ به میزبانی هیئت کوهنوردی اصفهان و گروه کوهنوردی آراد، دوره رسمی دره نوردی توسط آکادمی دره نوردی آمریکا[۲] در اصفهان تحت نظر آقای ریچارد کارلسون[۳] برگزار شد.
این آموزش‌ها شامل دو دوره متفاوت هنر دره نوردی[۴] و تکنسین نجات دره[۵] بود که در مدت ۱۵ روز برگزار شد.
تابستان ۱۳۹۲ سومین همایش کشوری دره نوردی در قرارگاه فدراسیون در پلور برگزار شد و در پاییز همان سال اولین مانور مشترک نجات در دره توسط هلال‌احمر و شرکت‌کنندگان دوره تکنسین نجات دره برگزار شد.
سال ۱۳۹۲ برای اولین بار در فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران بخش دره نوردی راه‌اندازی گردید. در حال حاضر در ایران، تنگ الیت واقع در جاده چالوس مازندران سخت‌ترین دره ایران است که دارای درجه ۳C4XIII است؛ که در سال ۱۳۹۲ توسط گروه کوهنوردی آراد گشایش شد. این دره به خاطر حجم بالای آب آن باعث شده تا سنگ‌ها لیز، آب‌دیده و سخت گشته، جریان‌های آبی خطرناک به وجود آمده و سفیدی و کف آلوده بودن آب باعث عدم دید مناسب زیر آب و حوضچه‌ها گردیده است.
بزرگترین اکتشاف و پیمایش دره نوردی دره کمجه خولا Chamje Khola می باشد .این دره بین قله آناپورنا (۸۰۹۱m) و قله ماناسلو (۸۱۶۳m) در نپال قرار دارد و ۷ کیلومتر طول و ۲۳۰۰ متر کاهش ارتفاع دارد. در سال ۲۰۱۱ کار اکتشاف توسط تیمی فرانسوی – نپالی به سرپرستی رودولف استورم Rodolphe Sturm به پایان رسید. درجه دره نوردی آن v7.a7.VI در سیستم درجه بندی اروپایی می باشد.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

دو × 2 =