بیانیه فدراسیون کوهنوردی در مخالفت با ممانعت از صعود کوهنوردان به دماوند

0
2117

درپی انتشار تصویری در فضای مجازی از سوی اداره محیط زیست شهرستان آمل، فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی، بیانیه ای را به منظور تنویر افکار عمومی منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است:
باتوجه به پایان فصل تابستان و اتمام صعودهای گروه‌های آزاد و باشگاه‌های کوه‌نوردی، فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ضمن اعلام پایان کار «ستاد حفظ محیط کوهستان» و «ستاد پیشگیری از حوادث» مراتب قدردانی خود را از کارگروه‌های «پناهگاه‌ها» و «حفظ محیط کوهستان» فدراسیون و «کارگروه جستجو و نجات هیئت کوه‌نوردی استان مازندران» اعلام می ‌دارد.
این فدراسیون در راستای رسالت ورزشی خود به عنوان متولی کوه‌نوردی کشور همواره تلاش داشته است تا ضمن ایجاد تعامل با سازمان‌های متولی در امور کوهستان، نسبت به آگاه سازی افراد با برگزاری دوره های آموزشی رسمی اقدام نماید. در همین راستا؛ دوره های «بقا»، «جست‌وجو و امداد و نجات» به همراه «کارگاه آموزشی حفظ محیط کوهستان» از اولویت‌های این فدراسیون به شمار می‌آید و سالانه صدها ورزشکار باحضور در این دوره‌های آموزشی به وظایف خود در قبال جامعه و محیط اطراف آگاه می‌شوند.
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در راستای «ظرفیت سنجی» حضور تیم‌های ورزشی در دامن کوهستان نیز، با ابلاغ «آئین‌نامه باشگاه‌های کوه‌نوردی» و «آئین نامه مربی راهنمایان کوهستان»، اطلاع رسانی لازم را جهت ظرفیت حضور تیم‌های ورزشی در دامنه‌ها و ارتفاعات اعلام و ابلاغ کرده است و انتظار دارد علاوه بر باشگاه‌ها، متولیان محیط کوهستان نیز آن‌را مورد توجه قرار دهند. بدیهی است با توجه به آئین‌نامه های مذکور، این امکان وجود داشته و دارد تا در صورت تعامل منطقی با سایر سازمان‌ها این امر اجرایی گردد.
در همین زمینه، این فدراسیون از پیش‌گامان همکاری با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان مدیر ستاد سامان‌دهی دماوند بوده و همواره تلاش داشته تا از تخریب‌های ناشی از بهره برداری نامناسب این کوه ممانعت به عمل آورد.
در این راه به رغم کارشکنی‌های صورت گرفته که ناشی از برخوردهای احساسی و سوء استفاده برخی سازمان‌های غیر مسئول رخ داده، اما این فدراسیون همواره تلاش کرده تا از حقوق جامعه محلی به عنوان وامداران محیط های کوهستان و کوه‌نوردان به عنوان صاحبان اصلی قلل دفاع نماید. لذا با مردود دانستن هرگونه برخورد غیرمنطقی و احساسی، با جلوگیری از صعود کوه‌نوردان به هریک از قلل کشور، مخالف است و پیشنهاد می‌کند سازمان‌های مسئول در مناطقی که جنبه ملی را دارند هم‌چون کوه «دماوند»، تنها از طریق سازمان مرکزی خود و پس از مشورت با سایر ذی‌نفعان، اقدام به انتشار بیانیه و دستورالعمل نمایند.
بدیهی است تا زمان محقق شدن این رخداد هیچ سازمانی اجازه منع ورود و صعود کوه‌نوردان به قله دماوند و سایر قلل را ندارد.
این فدراسیون همچنین از کوه‌نوردان گرامی علاقمند به صعود قله دماوند درخواست دارد تنها در قالب باشگاه‌های رسمی و ظرفیت‌های مندرج در آئین نامه‌های باشگاه‌ها و مربی راهنمایان کوهستان اقدام به صعود قلل کنند و بارعایت مسائل زیست محیطی از برجای گذاردن هرگونه زباله و ردی در کوهستان اجتناب نمایند.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

11 + 20 =