اکتشاف تنگ اوشر گلی( آبشار گلی )Exploration of O Shor Geli Canyon

0
3887
اکتشاف دره اوشر گلی کوه پلاس

اکتشاف تنگ اوشر گلی( آبشار گلی )Exploration of O Shor Geli Canyon

تاریخ:۹/ ۴ /۹۶
نام افرادشرکت کننده:
سعید تقوی.سیاوش افشار.مهراد زارع.مهدی خسروی.جعفرگودرزی
تیم پشتیبان در منطقه :
حسن حسینی.عباس جهانگیری
تیم پشتیبان در شیراز :
هاشم کشاورز.علی کاظمی
تعداد فرود:
یک فرود که با وجود بررسی های لازم می توان پرید.
۲ تا پرش هم دارد که در صورت نامناسب بودن شرایط می بایست،فرود رفت
بلندترین فرود:۱۰٫۶۰ متر
طول دره: ۹۴۰متر
اختلاف ارتفاع:۱۹۵۵ – ۱۹۱۸ = ۳۷m
نوع دره: کوهستانی – آهکی – افقی – تنگه ای
بهترین فصل پیمایش :  تابستان
درجه سختی: V2A4II
پوشش گیاهی و جانوری:جنگلی کوهستانی(بلوط و بن)
زمان بندی:
از محل پیاده شدن تا ابتدای دره : ۴۰ دقیقه
از ابتدا تا انتهای دره : ۴ ساعت
از انتهای دره تا محل سوار شدن : یک ساعت و ۴۵ دقیقه

شرح گزارش:
از محل پیاده شدن از ماشین شیب تندی را به سمت پایین می رویم در پایین شیب پرتگاه هایی وجود دارد که با کمی تغییر مسیر به سمت چپ می توان از آنها اجتناب کرد.
قبل از دره آب رود خانه وارد دره می شود و از همان ابتدا وارد آب می شویم، بستر دره بسیار لغزنده می باشد.
همان ابتدای دره یک چشمه در سمت راست وجود دارد.بلافاصله وارد حوضچه عمیق و طولانی اول می شویم در سمت چپ و راست این حوضچه دیواره های دره کوتاه است و راه فرار فراوان دارد.
هرچه بیشتر پیش می رفتیم عمق دره بیشتر می شد و دیواره ها هم بلندتر.
سپس حوضچه عمیق دیگری وجود دارد که در انتها کم عمق می شود و پس از آن خرسنگ های زیادی کف دره هست که آب از زیر آن می رود و مسیر حرکت از سمت چپ و لا به لای خرسنگ ها می باشد .
بعد از خرسنگ ها با ۲ تا دست به سنگ دوباره وارد آب می شویم از اینجا به بعد عمق دره بیشتر شده و در گیری با عوارض دره نیز زیاد می شود.
بلافاصله به یک آبشار کوتاه حدودا ۳ متری می رسیم که حالت دوشاخه دارد. شاخه سمت چپ اصلی بوده و جریان بیشتری دارد و وارد یک حوضچه کوچک ولی عمیق و دارای جریان هیدرولیکی می شود و شاخه سمت راست جریان کمتری دارد و وارد حوضچه ای کم عمق می شود. می توان دست به سنگ پایین رفت برای اینکار می بایست از بین دو آبشار یک مرحله پایین رفت سپس در ادامه به سمت راست رفت.
در ادامه آب در سمت چپ جریان دارد ولی می بایستی از روی سنگ های سمت راست پیش رفت در این قسمت نیز خرسنگ های بزرگی وجوددارد که آب از زیر آنها جریان دارد . دراینجا ۲ راه وجود دارد یکی سمت راست که درگیری با آب دارد و یکی هم از سمت چپ که وارد یک غرقاب رها کننده شده در دیواره جلویی غرقاب یک سوراخ ایجاد شده که می توان از طریق آن با یک دست به سنگ به سمت پایین و سپس تراورس به چپ خارج شد.
با یک پرش کوتاه ۲ متری وارد یک حوضچه عمیق و طولانی می شویم.این حوضچه در انتها کم عمق شده و حوضچه عمیق و طولانی دیگری شروع می شود .
در قسمت های انتهایی این حوضچه کم کم مقدار کف روی آب زیادشد و کمی که پیش رفتیم مقدار زیادی چوب و تنه درخت مشاهده شدکه به واسطه سیل آمده بودند و راه دره را سد کرده بودند.
در سمت راست یک سنگ بود که از آن بالا رفته و روی چوب ها قرارگرفتیم با احتیاط از سمت راست روی چوب ها حدود ۱۰ متر پیش رفتیم در اینجا ارتفاع چوب ها به حدود ۱۵ متر می رسید و نمی شد از روی آنها عبور کرد.
ولی از زیر چوب ها به سمت دیگر یک راه درون آب عمیق به طول تقریبی ۵ متر وجود دارد . این قسمت تاریک هست ولی نیازی به هدلامپ ندارد .
بعد از چوب ها حوضچه عمیق همچنان ادامه دارد البته در وسط مسیر در سمت راست یک سکو جهت استراحت وجود دارد.
بعد از حوضچه یک پل دست ساز که روی دره توسط محلی ها ساخته شده نمایان می شود.
بعد از این حوضچه با تعدادی خرسنگ مواجه می شویم که آب از زیرآنها جریان دارد ابتدا از سمت چپ رفته و بالای خرسنگ ها به سمت راست رفته و ادامه مسیر را از زیر سنگ ها ادامه می دهیم بعد از یک مرحله دست به سنگ از سمت راست یک دست به سنگ دیگر نیز کنار آبشار پایین می رویم و از خرسنگ ها خارج شده و وارد حوضچه عمیق وطولانی بعدی می شویم.
نزدیک به انتهای این حوضچه تکه سنگ های بزرگی روی حوضچه افتاده ولی به راحتی می توان از زیر آنها عبور کرد.
پس از حوضچه از سمت چپ دست به سنگ پایین می رویم در سمت راست نیز آبشاری وجود دارد.در این قسمت درصورت مساعد بودن شرایط یک پرش به طول۱۱٫۶۰ متر وجود دارد. اگر شرایط حوضچه مساعد نبود بایستی فرودرفت.
پس از پرش و عبور از حوضچه مربوطه عمق آب کم می شود .
دیواره های دره در این قسمت بسیار ریزشی می باشند وسنگ های خردشده زیادی مشاهده می شود.
یک دست به سنگ در سمت چپ و سپس یک فرود با کارگاه سنگ پینچ شده به طول ۱۰٫۶۰ متر که در صورت مساعد بودن شرایط می توان پرید.
شنا در یک حوضچه طولانی ولی دارای یک نقطه استراحت در سمت راست یک پرش حدودا ۶ متری از بالای آبشار کمی پیمایش درون آب کم عمق سپس یک حوضچه عمیق دیگر واتمام دره.
از انتهای دره کمی درگیری با خرسنگ ها سپس دو راه وجود دارد یکی پیمایش از سمت راست رودخانه تا رسیدن به روستا و دیگری حرکت درپاکوب سربالایی سمت چپ تا بالای یال و سپس حرکت عرضی تا باغ و پایین رفتن تا کنار رودخانه و ادامه حرکت از کرانه راست رودخانه وکنار یک کانال آب تا رسیدن به جاده آسفالت.

سایر توضیحات:
با توجه به شنای طولانی توصیه میشود pfd داشته باشید یا حداقل کوله پشتی مناسب داشته باشید(دارای تسمه کمری و سینه ای باشد)
سنگ های بستر دره لغزنده می باشد
در دره ماهی وکبوتر کوهی و یک گونه مار از خانواده Natrix مشاهده شد.
ارسال گزارش: سعید تقوی

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

چهار + 14 =