انتخاب یک هدلامپ خوب (قسمت اول)

0
2776
هد لامپ کوه پلاس

چگونه بهترین چراغ پیشانی را انتخاب کنیم – بخش اول

شما چگونه چراغ پیشانی مناسب برای خودتان را تشخیص می دهید؟ پس از بررسی ۲۸ نمونه از بهترین هدلامپ ها در طی سالیان، ما تصویر روشنی از قابلیت های رقابتی هدلامپ ها و اینکه کدام محصول در کدام شرایط عملکرد بهتری دارد به دست آورده ایم. در این مقاله، ما این بینش ها را که در طی فرآیند آزمایش به دست آمده است با شما به اشتراک می گذاریم.

چگونه بهترین چراغ پیشانی را انتخاب کنیم - بخش اول

چرا باید یک چراغ پیشانی (هدلامپ) خرید؟
مزیت های اصلی استفاده از هدلامپ در مقابل چراغ قوه دستی، فانوس یا استفاده از اپلیکیشن فلش در گوشی های همراه به شرح زیر می باشد:
·         دستان آزاد: توانایی استفاده از دو دست، یک مزیت بزرگ در استفاده از هدلامپ به شمار می آید. و برای فعالیت های خاصی مثل صخره نوردی، آزاد لودن دستان یک امر ضروری است.حتی در محل های اطراف کمپ که توسط یک فانوس روشن شده است، اینکه بتوانید نوری مستقیم از نقطه ای روی پیشانی خود به هر محلی که دوست دارید بتابانید، یک مزیت مهم به حساب می آید.
·         پرتاب نور: بیشتر چراغ پیشانی های بالای ۳۰ دلار نوری با قدرت پرتاب بالا را ارائه می دهند. این یک سرمایه بزرگ برای پیدا کردن اشیا در تاریکی، خصوصا یافتن راه های علامت گذاری شده برای برگشت به کمپ یا محل پارک ماشین می باشد.
·         جمع و جور و سبک: بسیار راحت در کوله پشتی جای می گیرند و بسیار سبک وزن هستند، معمولا کمتر یک اونس ( ۲۸ گرم )
·         با دوام: خیلی از هدلامپ های با کیفیت بسیار سرسخت هستند، با قابلیت مقاوم در برابر آب که به شما اجازه استفاده از آنها را در هواهای طوفانی می دهد (IPX-4) ، و بعضی ها با قابلیت ضد آب تا عمق یک متری (IPX-7). این قابلیت باعث جذابیت این محصول برای کسانی می شود که سفرهایشان به مناطقی با آب و هوای غیرقابل پیش بینی می باشد.یک کمک بزرگ وقتی اشتباهی رخ می دهد
برای انتخاب هدلامپ مناسب شما، پیشنهاد می دهیم به این فکر کنید که وقتی چیزهایی دچار اشتباه می شوند، یک هدلامپ چه کمکی به شما خواهد کرد. وقتی تمام آنچه نیاز دارید وابسته به روشنایی به منظور جستجو در محوطه کمپ است، یک نور بهتر از هر چیزی جادو می کند. از یک چراغ پیشانی با ساده ترین کارایی می توان به برنده ۱۷ دلاری ما، پتزل تیکینا، اشاره کرد.
اگرچه اگر شما ۲۵ دلار یا چیزی در همین حدود به آن اضافه کنید می توانید انتخاب هایی با دوام تر، با قدرت پرتاب نور بیشتر و با کیفیتی بهتر تهیه کنید و سال ها از آن استفاده کنید.
قابلیت دستان آزاد در حالی که نور را از یک نقطه روی سرتان به هر محل دلخواه هدایت می کنید، بزرگترین مزیت برای زمان هاییست که چیزهایی روند درست خود را طی نمی کنند. شرایطی را تصور کنید که بعد از تاریکی هوا در طبیعت گرفتار شده اید و همراه شما نیز مصدوم شده و یا یکی از تجهیزاتتان را گم کرده اید. ببینید در این شرایط یک منبع نور که به شما قابلیت استفاده از هر دو دست را می دهد چقدر می تواند به کار آید. در رابطه با انتخاب چراغ پیشانی، با در نظر گرفتن این نکته که این وسیله همیشه دارای مزیت است، بهتر است به شرایطی فکر کنید که میخواهید از هدلامپ خود استفاده کنید: آب و هوای بد، هوای بسیار سرد، یافتن مسیرهای پیچیده، مصدومیت ها، تجهیزات و وسایل خراب شده، و نیاز به نور برای زمانی طولانی تر از آنچه انتظارش را داشته اید.
انواع محصولات
برای تسهیل تصمیمتان، شما نیاز دارید رنج ویژگی های محصولات رقابتی را در ذهنتان داشته باشد.
·         پخش نور (floodlight): تقریبا تمام هدلامپ ها نور گسترده را به شما می دهند که معمولا در یک یا دو حالت قدرت اشعه نور تنظیم می شود. این نوع نوردهی معمولا بیشتر به درد استفاده در شرایط نزدیک می خورد. مثل آماده کردن غذا در کمپ، جستجو در چادر، یا مطالعه. با استفاده از تنظیمات نور کم شما از کور شدن ناگهانی همراهانتان هر بار که به آنها نگاه می کنید جلوگیری می کنید. همچنین با استفاده از نور کم در شرایط مناسب شما به طول عمر بیشتر باطری های هدلامپتان کمک می کنید.
·         تمرکز نور (spotlight): در حالی که یک نور گسترده برای حوالی کمپ مناسب است، اما وقتی شما نیاز به دیدن چیزی در فاصله های دور را دارید یک نور فوکوس شده برای شما ایده آل خواهد بود. اگر هدلامپی با قیمت حدود ۳۰ دلار یا بیشتر تهیه کنید، هر دو حالت نور گسترده و نور فوکوس شده را به شما می دهد. بهترین چراغ پیشانی ها طول یک زمین فوتبال را روشن می کنند ( حدود ۱۰۰ متر ). و تعداد کمی هم پرتاب نوری بالای ۱۵۰ متر دارند. این پرتوهای روشنایی برای یافتن مسیر در تاریکی بسیار مناسب است.
·         نور قرمز (red light): حدود نصف هدلامپ هایی که ما تست کرده این دارای قابلیت نور قرمز LED بوده اند. چند دلیل هست که نور قرمز را سودمند می سازد. اواین دلیل عمر باطری است: نور قرمز دارای کارایی بیشتری است و می تواند طول عمر باطری را به شکل چشمگیری افزایش دهد. همچنین این قابلیت می تواند برای برنامه های جستجو و نجات بسیار مفید باشد. چرا که نور قرمز می تواند تا مسافت های بسیار دوری رویت شود و برای مدت طولانی ماندگاری دارد. خیلی از مردم از نور قرمز برای حفظ دید در شب استفاده می کنند تا بتوانند درخشش ستارگان را بهتر ببینند. همینطور شکارچیان نیز نور قرمز را به منظور حفظ دیدشان در شب به نور روشن ترجیح می دهند ضمن اینکه نور قرمز حیوانات را نمی ترساند. شکارچیان ماهر می توانند حیوانات را با درخشش یا حالت چشمانشان در عکس العمل نور قرمز تشخیص دهند.
·         ضد آب (waterproof): هدلامپ های ارزان قیمت ضدآب نیستند. اما بیشتر هدلامپ های بالای ۲۰ دلار دارای قابلیت IPX4 هستند، که به این معنی است که در مقابل پاشش آب و نفوذ به بدنه هدلامپ از هر جهتی مقاوم است. درجه IPX4 مقاومت در برابر آب مناسبی برای استفاده از هدلامپ در شرایط بارانی و طوفانی به طور مداوم مهیا می کند. ما در یک آزمایش ۲۰ عدد چراغ پیشانی IPX4 را در یک جعبه قرار دادیم و به مدت ۳۰ دقیقه آب روی آنها اسپری کردیم. هیچ کدام دچار مشکل نشد. چراغ های حرفه ای دارای رده IPX7 هستند که به معنای ضدآب بودن تا عمق یک متریست. برای تست آن کافیست هدلامپ را برای مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب شناور کنید. یکی از چراغ پیشانی ها، پتزل مدل e+LITE ، دارای رده IP67 است. ۷ به همان معنای ضد آب بودن تا عمق یک متری است. ۶ به این معناست که این هدلامپ علاوه بر دوام آوردن در این شرایط، برای شرایط بدتر هم بسیار سرسخت است. به طور اتفاقی ما یک چراغ پتزل e+LITE را در یک ماشین لباسشویی قرار دادیم ( که اتفاقا تست خیلی خوبی از آب در آمد ). هیچ اتفاقی برای آن نیفتاده بود.
·         نوع باطری (battery type): بیشتر هدلامپ هایی که ما تست کردیم با باتری های AAA یا AA آلکالاین (alkaline) عمل می کنند. بعضی دیگر با باتری های شارژی و بعضی دیگر با باتری های غیر معمول عرضه می شوند. مثل پتزل E+LITE که برای کوچکی و دوام بیشتر از نوع خاصی از باتری استفاده کرده است. تمام مدل هایی که با باتری های AA یا AAA کار می کنند با باتری های قابل شارژ نیز کار می کنند اما شدت نور و دوام باتری در آنها کاهش می یابد.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

هشت − 2 =