اصول برپایی چادر در کوهنوردی

0
5067
اصول برپایی چادر کوه پلاس

اصول برپایی چادر

با پایان یافتن فصل سرما، بار دیگر توجه مردم به سمت طبیعت گردی سوق پیدا می کند. دوستداران طبیعت از فرصت پیش رو استفاده می کنند و جهت بهره مندی از مناظر زیبای بهاری به دل طبیعت می روند. در این بین شاید مهمترین نکته برای این دسته از علاقه مندان به طبیعت، اصول شبمانی و برپایی چادر باشد. در این مقاله سعی بر آن شده تا به طور کلی اصول اولیه برپایی چادر در طبیعت بررسی شده و نکات مهم در این رابطه به علاقه مندان گوشزد شود.

اصول برپایی چادر

مهمترین عواملی که باید رعایت شود به این ترتیب هستند:زیر چادر باید از هرگونه سنگ و بوته پاک باشد. زمین های نرم خاکی و ماسه ای بهترین نوع انتخاب هستند زیرا نرمی ان استراحت مطلوبی را به دنبال دارد و همچنین کف چادر صدمه نخواهد دید.زمین رطوبت نداشته باشد.مکان مورد نظر حتی الامکان در پناه باشد تا در مواقع باد و توفان کمترین فشار به چادر وارد شود.محل انتخابی باید دور از محل ریزش بهمن، سنگ، سیل، و در کنار دریا بالاتر از خطر مد و دور از برخورد امواج دریا با چادر در نظر گرفته شود
یک چادر زمانی قابل استفاده است که دو اصل انتخاب محل مناسب و برپایی صحیح آن کاملاً رعایت شود.
در غیر این صورت از میزان کارآیی و راحتی و آرامش در چادر کاسته می شود.وبژگی های محلی که می توان در آن چادر را برقرار کرد بسیار متعدد استمحل چادر باید زمینی هموار و بدون شیب باشد و در صورت اجبار باید تا آنجا که می شود زمین را هموار کرد.محل چادر باید دور از کناره راه ها و در بالای آنها قرار داشته باشد تا افراد و وسایل نقلیه با آن برخورد نکنند و همچنین در اثر عبور و تردد در معرض ریزش سنگ قرار نگیرد.روش صحیح برپایی چادر
چادرهای جدید اکثراً دارای کف یک تکه هستند که در اطراف آن حلقه یا بندهایی برای محکم کردن کفه به زمین (بند مهار چادر) تعبیه شده است.برای نصب ابتدا باید چادر را قبل از زدن تیرک ها، به زمین محکم کرد به طوری که کف چادر هیچ گونه چروکی نداشته باشد و به حالتی صاف و کشیده قرار گیرد. سپس تیرک ها را در جای مخصوص خود قرار دهید و بندهای مهار آن را با میخ های مخصوص چادر به زمین متصل کنید.

بدنه و سقف چادر بعد از برپایی صحیح باید کاملاً کشیده و صاف باشد چون در غیر این صورت علاوه بر کم شدن حجم داخلی آن، در مواقع بارندگی آب در بین چروک ها جمع می شود و به داخل نفوذ می کند و باد نیز با بدنه چادر در گودی ها تماس بیشتری پیدا می کند و در نتیجه موجب کنده شده آن می شود.در موقع نصب چادر باید جهت وزش باد را در نظر گرفت:درِ چادر هیچ گاه نباید در مقابل باد قرار گیرد زیرا موجب می شود باد، برف و باران و خاک را به داخل چادر بریزد و آن را خیس و کثیف نماید.از دیگر عوامل مؤثر در مقاومت چادر در برابر باد و توفان، صحیح زدن میخ های نگه دارنده است.

میخ ها باید با زاویه های خلاف راستای کشش بندها در زمین جای داده شود به گونه ای که بیشترین فشار را تحمل نماید.پس از نصب و برقراری چادر قرار دادن وسایل در گوشه های چادر به استحکام و شکل گیری بهتر آن کمک می کند.

تذکر
از روشن کردن هرگونه وسیله گرمایی و روشنایی که دارای شعله است در چادر خودداری کنید. پوشش چادر قابل اشتعال است و ایجاد شعله در چادر می تواند خطرآفرین باشد. بهتر است طبخ غذا در خارج و دور از چادر انجام گیرد و برای روشنایی از چراغ های باطری دار استفاده شود. برای گرم شدن در چادر از پوشاک گرم و کیسه خواب یا کیسه آب گرم استفاده کنید.

برای جلوگیری از ورود حیوانات موذی و گزنده و نفوذ سرما و باد و باران، درِ چادر فقط در زمان ورود و خروج باید باز شود.ظرفیت هر چادر مشخص است. چادرها می توانند از یک نفره تا چند نفره طراحی شده باشند. استفاده بیش از ظرفیت موجب وارد آمدن خسارت به چادر می شود.

حتما برای چادر یک زیرانداز مخصوص به همراه داشته باشید که قبل از برپایی چادر آن را پهن کرده و چادر را روی آن سوار کنید.

بعد از استفاده از چادر در برنامه ها، مخصوصا در برنامه هایی که بارندگی به همراه دارد .حتما آن را در معرض هوای خشک سرپا کنید و از جمع بودن چادر مرطوب به مدت طولانی اجتناب کنید.

 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

5 − دو =