استفاده از باتوم در کوهنوردی

0
3317
باتوم در کوهنوردی کوه پلاس

ده دلیل برای استفاده از باتوم کوهنوردی

باتوم یا عصای کوهنوردی یکی از مهمترین تجهیزات برای کوهپیمایی یا کوهنوردی محسوب می شود. اینجا ما درباره ده دلیل استفاده از باتوم صحبت کرده و درباره غلبه بر محدودیت های آنها بحث می کنیم.

ده دلیل برای استفاده از باتوم کوهنوردی

۱-      باتوم های ترکینگ، مثل باتوم اسکی، به بازوهای شما این اجازه را می دهد که برن شما را به سمت جلو و بالا سوق دهد. چه در مسیری صاف قدم بزنید و یا از شیب یک تپه بالا بروید، باتوم ها می توانند میانگین سرعت شما را افزایش دهند.
۲-      باتوم ها شدت ضربه بر ساق پا، زانو، مچ و کف پای شما را کاهش می دهند. این ویژگی به خصوص در هنگام فرود خود را نشان می دهد. یک تحقیق علمی در سال ۹۹ میلادی نشان می دهد که باتوم ها می توانند تا ۲۵ درصد نیروی فشاری بر روی زانوها را کاهش دهند.
۳-      باتوم ها می توانند موانع آزاردهنده سر راه را منحرف کنند. بطور مثال شما می توانید با باتوم خود شاخه های تیغ دار درختان یا تارهای عنکبوت را از سر راه خود کنار بزنید بدون اینکه آسیبی به دستان شما وارد شود و یا کثیف شوند.
۴-      راه رفتن با باتوم به ثبات گام برداری شما کمک کرده و باعث می شود بتوانید با یک ریتم ثابت راه بروید، که باعث افزایش سرعت شما می شود. این ویژگی به خصوص خود را در زمین های مسطح و غیر فنی نشان می دهد.
۵-      دو نقطه اتکای اضافی به زمین که به واسطه باتوم ها به دست می آید باعث می شود استحکام شما بر روی سطوح لغزنده مثل گل و گلای، برف یا سنگ های لق بیشتر شود.
۶-      باتوم ها به شما کمک می کنند در مناطق صعب العبور تعادل خود را بهتر حفظ کنید. مثل عبور از رودخانه ها، از لابه لای ریشه درختان و یا از زمین های باتلاقی و لغزنده. حفظ تعادل در چرخش ها می تواند به حرکت سریع تر و راحت تر شما کمک کند.
۷-      باتوم ها می توانند به عنوان یک اکتشافگر به شما اطلاعاتی فراتر از آنچه با چشم می بینید بدهند. بطور مثال در برخورد با گودال های آب، برفچال ها و یا شن های روان، استفاده از باتوم قبل از عبور می تواند اطلاعات بسیار خوبی از آنچه در پیش رو دارید به شما بدهد.
۸-      باتوم ها می توانند برای دفاع از خود در مقابل حمله حیوانات وحشی مثل سگ ها و خرس ها به کار روند. آنها را بالای سر خود بگیرید تا به نظر بزرگتر بیایید و یا اینکه مثل نیزه پرتابشان کنید.
۹-      باتوم ها به شما کمک می کنند تا کمی از وزن باری که حمل می کنید کم کنند. بطور مثال اگر شما یک کوله سنگین حمل میکنید می توانید در استراحت های کوتاه به باتوم هایتان تکیه کنید و وزن را روی آنها بیندازید تا راحت تر استراحت کنید.
۱۰-  باتوم ها می توانند برای کارهایی غیر از راه رفتن استفاده شوند. می توان از آنها به جای تیرک در ساخت سرپناه استفاده کرد و یا در قایقرانی به عنوان پارو از آنها بهره برد.

برداشت از سایت outdoorgearlab

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

سیزده − شش =