ابزارهای صعود بر روی طناب

0
5469

ابزار های صعود بر روی طناب 

ابزار صعود بر روی طناب، ابزاری است که در روی طناب بصورت یک‌طرفه عمل نموده و جهت صعود و بالاکشی آن استفاده می‌شود.

این ابزارها که سسیستم مکانیکی دارند در شکل و اندازه های گوناگون (دارای فک خاردار و یا بدون فک) تولید شده و عموما جهت سهولت در استفاده قسمتی را برای گرفتن دست دارند.

ابزارهای یک طرفه کوه پلاس

از انواع مختلف آن که در ایران بیشترین استفاده را دارد می توان به یومار، کرول، تی بلوک، شانت،و…. اشاره کرد. هر چند که برندهای مختلف با نامهای اختصاصی خود این ابزارها را تولید و به بازار ارائه میکنند اما سیستم کار آنها تماما به یک صورت بوده و قابل اعتماد هستند.

نکته قابل توجه این است که به هیچ عنوان و تاکید میکنم به هیچ عنوان ،این ابزارها نباید در شرایط پاندولی قرار بگیرند که فشار ناشی از سقوط احتمال پاره کردن طناب را دارد..

در شاخه های دره نوردی و غارنودری این نوع ابزارها بیشترین کاربرد را دارند هر چند که استفاده از آنها در صعودهای هیمالیا نوردی و دیواره نوردی دور از ذهن نیست..

استفاده از ابزارهای یک طرفه برای همه ممکن است که قابل دسترسی نبوده و یا در برنامه ای این ابزارها همراه شخص نباشد که در این صورت از گره های اصطکاکی مانند پروسیک، باخ من، و ….. می توان استففاده کرد.

قابل ذکر است که جهت استفاده از ابزارهای یک طرفه بر روی طناب علاوه بر خود ابزارها باید کارابین یا مایلون و یک پا رکاب نیز به همراه داشته باشید. که جهت سهولت در صعود از آنها استفاه می شود…

رضا اسماعیلی

 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

دو × 2 =