آشنایی با کارابین

2
8206

آشنایی با ابزار آلات فنی در رشته های کوهنوردی 

کارابین (Carabiner)

کارابین ها در واقع حلقه های اتصال دهنده ای هستند که از آلیاژهای سبک آلومینیوم ساخته می شوند که قسمتی از آن باز شونده است.

کارابین کوه پلاس

این حلقه اتصال دهنده در تمامی فعالیت های کوهنوردی که نیاز به کار با طناب دارد مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از پر کاربردترین ابزارها در رشته های فنی کوهنوردی است.

این ابزار در صنعت هم کاربرد بسیاری دارد، اما کارابین هایی که در صنعت مورد استفاده است بیشتر از جنس فولاد و با مقاومت بالایی تولید می شوند و در نتیجه وزن بالایی نسبت به کارابین های ورزشی دارند. 

واژه «کارابین» از واژه آلمانی Karabinerhaken به معنی «قلاب کارابین » گرفته شده است.

کارابین ها عموما به سه صورت تولید می شوند:

کارابین های ساده: این نوع کارابین ها در قسمت باز شوند هیچ گونه قفلی ندارند و به راحتی با یک فشار کوچک باز می شوند و بیشترین استفاده را در ساخت کوییک ها و اتصال ابزارها به هارنس و همچنین برای پله رکاب در صعودهای مصنوعی استفاده می گرد.

کارابین کوه پلاس

کارابین های پیچ: همانطور که از نام آن پیداست در این نوع کارابین ها قسمت باز شونده آن دارای یک نوع قفل به صورت پیچ طراحی شده است که با پیچاندن آن دهانه کارابین به هیچ عنوان باز نمی شود و از این نوع کارابین ها در اتصال طناب به کارگاهها، ایجاد کارگاه، خودحمایتها و …. استفاده می گردد و از اطمینان بالایی برخوردار است.

کارابین کوه پلاس

کارابین های اتومات: این نوع کارابین ها به صورت اتومات قفل می شوند و به شکلهای مختلف این عمل انجام می شود و با فشار دو طرفه یا با یک پیچ کوچک که به مهره قسمت باز شونده باید وارد کرد و یا در حالت های دو زمانه و سه زمانه قفل می شوند و در صعودهای زمستانی کاربرد دارند.

کارابین کوه پلاس کارابین کوه پلاس

از نظر شکل باید گفت که کارابین ها دارای شکلهای مختلف هستند ولی عموما به سه صورت تولید می شوند که به نامهای کارابین های D شکل ، کارابین های HMS یا گلابی شکل و کارابین های OK یا بیضی شکل تولید می شوند که هر کدام از آنها کاربرد های خاص خود را دارند ..که در زیر شکل آنها نمایش داده شده است

کارابین کوه پلاس کارابین کوه پلاس

 

مقاومت کارابین ها در شکلهای مختلف آن و نسبت به آلیاژی که مورد استفاده قرار گرفته است متفاوت است اما باید گفت که حداقل این مقاومت ۲۲KN است که بر روی بدنه کارابین ها حک شده است

نوعی دیگر از کارابین ها هستند که به صورتهای خاص تولید می شوند مانند کارابین های نیم دایره و یا کارابین های پیچ که باید با آچار آنها را باز و یا بسته کرد که به آن مایلون گفته می شود، که این نوع کارابین ها در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند و جنبه عمومی ندارند

کارابین کوه پلاس

2 ديدگاه

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

14 − 7 =