دومین اردوی یک روزه مهارت در طبیعت ویژه کودکان

0
3176
دومین اردوی یه روزه مهارت در طبیعت ویژه کودکان
دومین اردوی یه روزه مهارت در طبیعت ویژه کودکان

دومین اردوی یه روزه مهارت در طبیعت ویژه کودکان به همت باشگاه آزادگان مشهد

به واسطه ارتباط با طبیعت، کودکان بر احساسات خود کنترل بیشتری خواهند داشت و قدرت تصمیم گیری و عملکرد منطقی در آنها بالا می رود.
طبیعت معلم بی بدیلی است و به کودکان احترام به خود، اعتماد به نفس و چگونگی عملکرد مستقل را می آموزد.
به واسطه لمس و دیدن زیبایی ها و معجزات طبیعت، معنویت و ارتباط با خالق بیشتر شده و درک و شناخت از پروردگار هستی افزایش می یابد.

سرپرست برنامه: آقای آرش اسلامی
حرکت ۶٫۳۰ صبح میدان پارک
لوازم :کفش مناسب طبیعت، کلاه آفتابی، ظرف غذا، آب، صبحانه و تنقلات.

مزایای ارتباط کودکان با طبیعت:

  • به واسطه ارتباط با طبیعت، کودکان بر احساسات خود کنترل بیشتری خواهند داشت و قدرت تصمیم گیری و عملکرد منطقی در آنها بالا می رود.
  •  طبیعت معلم بی بدیلی است و به کودکان احترام به خود، اعتماد به نفس و چگونگی عملکرد مستقل را می آموزد.
  • به واسطه لمس و دیدن زیبایی ها و معجزات طبیعت، معنویت و ارتباط با خالق بیشتر شده و درک و شناخت از پروردگار هستی افزایش می یابد.
    به طور کلی حضور در طبیعت منجر به بالا رفتن خلق و افزایش رضایت و شادی در کودکان می شود.

اثرات طبیعت بر توانایی های شناختی کودکان نیز :

  • توانایی تمرکز را در کودکان بالا برده و به طور قابل توجهی منجر به کاهش اختلال کمبود توجه (ADD) می شود.
    قوه ادراک و توانایی استفاده از حواس پنج گانه لامسه، دیداری، شنیداری، شنوایی و بویایی و نیز خلاقیت را بالا می برد.
  •  باعث تقویت حافظه می شود.
  • کودکان در طبیعت بکر با نیازهایی رو برو می شوند که قبلا آنها را تجربه نکرده اند. مواجه با نیازهایی که باید مرتفع شود و همچنین ضرورت اتکا به خود برای حصول نتیجه (که در اجداد ما این نتیجه حفظ بقا بوده است) در طی فعالیت های طبیعت محور، قدرت تفکر منطقی و حل مساله را بالا می برد.
  • به علاوه حضور در طبیعت به کودکان در شناخت خویشتن خویش، نیازها و روحیاتش کمک می کند. اثرات طبیعت بر مهارت های عمومی کودکان موردی است.

حضور در طیعت منجر به بالا رفتن راندمان کودکان در انجام فعالیت های مدرسه می‌شود، به طور کلی تاثیرات طبیعت را می‌توان در مهارت های زیر مشاهده کرد: 

  • مهارت های ریاضی و قدرت حل مساله، مهارت های مربوط به خواندن، نوشتن و سخنوری، شناخت موجودات زنده و نظام جهان، آشنایی بهتر با قوانین فیزیک و …
  • اثرات طبیعت بر مهارت های اجتماعی کودکان:
  •  بازی آزادانه در طبیعت، خصوصا فعالیت هایی که به صورت گروهی توسط کودکان تعریف می شود. مهارت مدیریت و رهبری کردن در حین ارتباط دوستانه را در آنها تقویت می‌کند.
  • این مهارت ها حتی منجر به یادگیری نحوه   پیروی از مدیر و رهبر در غالب رفتار منطقی می‌شود
  • عشق به دوستان، قدرت همدردی، همکاری و محبت در ورای فعالیت های طبیعت محور در کودکان به صورت معنا داری افزایش می یابد.
  • و در نهایت شاید یکی از مهم ترین تاثیرات این ارتباط مستقیم، ایجاد حس عشق و مسوولیت در قبال طبیعت است. به وجود آمدن این بینش که ما به عنوان اجزای محیط زیست با حضور در طبیعت آن را می‌شناسیم، به آن عشق می‌ورزیم و از آن حراست می کنیم.

گزارش مختصر برنامه :

روز جمعه ۲۴ شهریور با ۲۰ نفر از شرکت کننده ها بین ۸ تا ۱۲ سال به اتفاق ۴ مربی به سمت حصار حرکت کردیم . پس از نرمش مختصر و ۴۵ دقیقه حرکت در مسیر رودخانه به محل کمپ رسیدیم. پس از برقراری کمپ و صرف صبحانه مراسم معارفه انجام شد و در ادامه چگونگی پیاده روی در شیب ها و جهت یابی مورد بحث قرار گرفت و بچه ها با چند گره کوهنوردی آشنا شدند . بخش دیگر برنامه بازی های مشارکتی بود که با تکیه بر اعتماد، همکاری و هوش فردی انجام شد. از دیگر نکات برجسته برنامه مشارکت بچه ها در آماده سازی ناهار، تلاش برای پیدا کردن آب و جمع آوری زباله ها در مسیر را میتوان نام برد . در پایان از مربیان صبور و مهربان برنامه کمال سپاس گذاری را دارم .

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

نوزده + چهارده =