کلاه آفتابی در کوهنوردی

0
4173

📌📌کلاه آفتابی
سالیان دراز و متمادی است که افراد در سرتاسر جهان برای محافظت از خود در برابر اشعه مضر آفتار در ناحیه ی صورت از کلاه آفتابی که انواع و اقسام آن موجود می باشد استفاده می کنند. اشعه های مضر نور خورشید یا همان ماوراء بنفش توانایی عبور از لایه های سطحی پوست یا همان درم را دارند. این اشعه با نفوذ به لایه های میانی و داخلی پوست سبب تخریب و تجزیه کلاژن موجود در لایه های پوستی شده و اولین تاثیر خود را با ایجاد چین و چروک بر روی پوست فرد نمایان می کند. اما چون این تاثیر در طولانی مدت و با روند نامحسوس اتفاق می افتد کمتر کسی آن را جدی گرفته و در برابر آن از خود محافظت می کند.
🔴باورهای عامیانه غلط
باور غلط و عامه آن است که افراد فکر می کنند تنها با استفاده از کرم های ضد آفتاب در مقابل این اشعه مخرب محافظت خواهند شد، در این باره باید بگوییم که متاسفانه با استفاده از کرم های ضد آفتاب تنها لایه ی نازکی بر روی پوست ایجاد می شود که کار آن انعکاس نور خورشید است (همانند عملکرد آیینه) که این لایه نیز تنها ظرف چند ساعت (حدودا ۲ الی ۳ ساعت ) از بین می رود.
باور عامه غلط دیگر این است که افراد فکر می کنند استفاده از کرم های ضد آفتاب با spf های بالا از آنها محافظت بیشتری می کند، در این باره نیز باید بگوییم این موضوع تنها یک باور اشتباه است، زیرا spf در کرم های ضد آفتاب تنها واحد درجه ی تابش نور خورشید در هر منطقه ی جغرافیایی است، که این موضوع هیچ ارتباطی با طول عمر و اثر بخشی کرم های ضد آفتاب ندارد. پس بهتر است برای خریدن کرم های ضد آفتاب از انواع داخلی آن استفاده کرده که بر اساس معیارهای تابش نور خورشید در کشورمان تهیه می شوند و در خرید آنها حتما از نظر پزشک و مشاوره پوست بهره بگیرید.
🔴راهکارهای حفاظت
شما حتی اگر از پوست صورتتان با یک ضد آفتاب محافظت نمایید از اثرات بسیار مخرب اشعه خورشید بر روی موهایتان در امان نخواهید بود، زیرا این اشعه با نفوذ در ساختمان تارهای مو سبب تخریب و تجزیه ی پروتیین موجود در تارهای مو شده و این روند ملانین یا همان رنگ دانه های موجود در ساختمان مو را تغییر داده و در نتیجه موهای فرد دچار کدری، وز خوردگی و تغییر رنگ می شود. پس به خانم ها پیشنهاد می شود برای محافظت از رنگ موهای خود مخصوصا کسانی که از رنگ مو استفاده کرده اند برای تثبیت و محاظت از رنگ موهایشان از قرار دادن آنها در برابر اشعه مستقیم نور خورشید بپرهیزند.

کلاه آفتابی کوه پلاس
طبق نظریه کارشناسان بورلی هیلز «کسانی که از کلاه های آفتابی استفاده می کنند تنها خود را از قرار گرفتن و تابش مستقیم نور خورشید حفظ کرده اند و هرگز نمی توانند مانع از باز تاب این اشعه از سطوح دیگر مانند زمین و اجسام شوند، پس این دسته از افراد نیز هنوز در معرض خطر نور خورشید قرار دارند و به آنها پیشنهاد می شود که حتما از کرم های ضد آفتاب با spf حداقل ۳۰ استفاده کنند.» پس با فرارسیدن فصل تابستان و تغییر درجه ی تابش نور خورشید بهتر است حدالقل در زمان هایی که نور خورشید با زاویه ی مستقیم تری می تابد ( حدود ساعت ۱۲-۲) از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید بپرهیزند و اگر به ناچار مجبور بودند که این ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرند، با استفاده از کلاه آفتابی و یک کرم ضد آفتاب خود را در برابر این اشعه محافظت بنمایند. در مورد کلاه های آفتابی نیز پیشنهاد می شود از کلاه هایی که از جنس پارچه ای با رنگ های روشن و بافت منسجم تر است استفاده نمایند. زیرا استفاده از کلاه های حصیری یا کلاه هایی که بافت های توری دارند به بازتاب نور کمکی نخواهد کرد.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

چهار × یک =