جریمه برای کوهنوردان فاقد تجهیزات

0
2603
Tools

 مقامات فرانسوی از پلیس شامونی درخواست کردند کوهنوردانی که قصد صعود مون بلان بدون تجهیزات و پوشاک لازم دارند را جریمه کنند.

این اقدام بدلیل حوادث و تلفات بالایی است که بر روی بلندترین کوه منطقه آلپ رخ می‌دهد و جان افرادی زیادی را به خطر می اندازد.
اوایل ماه جاری یک زن مجارستانی به همراه دوقلوهای ۹ ساله خود در منطقه مون بلان از خطر نجات یافتند. ایشان فاقد هرگونه تجربه و یا امکانات مناسب صعود بودند.

ژان مارک فیلیکس شهردار سن ژروه اعلام داشت طی هفته گذشته تعداد زیادی از افرادی که قصد داشتند بدون امکانات مناسب راهی کوه مون بلان با ارتفاع ۴۸۱۰ متر شوند از منطقه اخراج شدند. او از دولت محلی تقاضا نمود تا ژاندارمهای بیشتری را برای کنترل گردشگران و کوهنوردان به این کوه گسیل دارد. ایشان با نصب لیستی به زبانهای فرانسه، انگلیسی، آلمانی و روسی از لوازم و ملزومات صعود، از علاقمندان به صعود قلل مرتفع و برفگیر منطقه درخواست نمودند خود را به این لوازم مجهز نمایند.

او عنوان داشت این دستورالعمل بدلیل اطمینان از آگاهی کوهنوردان نسبت به خطرات کوهستان از جمله مواجهه با شکافهای یخی و گذر از صخره ها، یخچالها و همچنین اطلاع از شرایط آب و هوایی کوهستان صادر گردیده است.

این دستورالعمل در پی مرگ مرد ۴۶ ساله فرانسوی که قصد داشت با شلوارک از مسیر گوته مون بلان را صعود کند صادر شد. ضمن آنکه گروههای نجات درحال جستجو برای یافتن کوهنوردی ۳۵ ساله از ژاپن هستند و البته طی ماه گذشته کوهنوردانی از کره جنوبی، چک و اکراین نیز در این کوه جان خود را از دست داده‌اند!

پس از مرگ مرد فرانسوی، Stéphane Bozon از ژاندارمهای شامونی به خبرنگاران گفت: “اوبا تجهیزات پیاده روی (منظور دوی کوهستان است) که یک مادر بزرگ در شهر استفاده می‌کند قصد صعود بام آلپ را داشت”! او ادامه داد: “من خشمگین هستم. مون بلان کوهی با درجه سختی بالا است. حتی اگر شما دونده استقامت با توان بدنی بالایی هم باشید بخاطر نداشتن آشنایی با شرایط ارتفاع و همچنین برف و یخ قادر به صعود کوه نخواهید بود”! او از وزیر داخله فرانسه، جرارد کولومب درخواست تایید جریمه ۳۸ یورویی برای خاطیان را نموده است!

درمقابل این اظهارات مقاله نویس روزنامه اکیپ با انتقاد از چنین درخواستی معتقد است جریمه مذکور نمی‌تواند مانع از حضور افراد فاقد تجربه به کوه شود زیرا شناسایی این افراد تنها با رویت لوازم و تجهیزات از افراد پرتجربه میسر نیست و ظاهرن این فرمان تنها میتواند جلوی ورود دونده‌های کوهستان را که قصد صعود سریع یک روزه به مون بلان با تجهیزات اندک را دارند بگیرد. ضمن آنکه رقم جریمه نیز چندان در منع ایشان موثر نخواهد بود!

البته باید توجه داشت که این اقدام گام نخست بوده و خوب است در راستای این گام مهمما نیز در ایران نیز فکری کنیم تا پی در پی شاهد حوادث ناگوار نباشیم

 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

6 + نوزده =