انتخاب یک هد لامپ خوب (قسمت دوم)

0
2991
هدلامپ کوه پلاس

چگونه بهترین چراغ پیشانی را انتخاب کنیم – بخش دوم

شما چگونه چراغ پیشانی مناسب برای خودتان را تشخیص می دهید؟ پس از بررسی ۲۸ نمونه از بهترین هدلامپ ها در طی سالیان، ما تصویر روشنی از قابلیت های رقابتی هدلامپ ها و اینکه کدام محصول در کدام شرایط عملکرد بهتری دارد به دست آورده ایم. در این مقاله، ما این بینش ها را که در طی فرآیند آزمایش به دست آمده است با شما به اشتراک می گذاریم.

چگونه بهترین چراغ پیشانی را انتخاب کنیم - بخش دوم

ویژگی های کاربردی
برای هر هدلامپی که در بازار رقابتی وجود دارد، سه مشخصه ی کاربردی وجود دارد:
۱-      لومن ( Lumens )
۲-      پرتاب اشعه ( Beam distance )
۳-      زمان مصرف باتری ( Battery Run-Time )·         لومن ( واحد فیزیکی شدت نور )
هر تولید کننده هدلامپ باید این مشخصه را تعیین نماید. لومن واحد شدت نور است که توسط آزمایش های فیزیکی در آزمایشگاه به دست می آید. اگرچه این ویژگی به شما میزان کل خروجی نور را می دهد و برای چراغ های خانگی با اهمیت است، اما به تنهایی به شما نمی گوید که یک چراغ پیشانی تا چه حد برای شما مفید خواهد بود. چرا؟ چون در تحقیقات میدانی ما دریافتیم که بهترین چراغ پیشانی ها آنهایی هستند که سیستم اپتیک ( نورافشانی ) بهتری دارند و می توانند بهترین نورهای فوکوس و گسترده را به دست دهند. لومن فاکتوری برای تعیین کیفیت الگوی کارکرد نور یک چراغ پیشانی نیست، بلکه جمع کل نور خارج شده از هدلامپ در تمامی جهت ها را به دست می دهد.
دو چراغ پیشانی با لومن یکسان می توانند عملکردی کاملا متفاوت در کیفیت نور داشته باشند. بسته به گستردگی اشعه و کیفیت نورافشانی سیستم لنز هدلامپ. در پایان ما بر این باوریم که لومن به تنهایی مشخص کننده عملکرد یک هدلامپ نیست. به جای آن بهتر است به ویژگی فاصله پرتاب نور دقت کنید.

·         پرتاب نور
پرتاب نور در درون خود دو فاکتور درخشش نور و قابلیت لنز در فوکوس نور در جهتی خاص را دارا می باشد. متاسفانه، این به تنهایی تصویری واضح از کیفیت اپتیک به شما نمی دهد.
شما معمولا قدرت پرتاب نور یک هدلامپ را برای دو حالت بیشترین فاصله پرتاب نور برای حالت فوکوس و کمترین فاصله پرتاب نور برای حالت نور گسترده مشاهده می کنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم به عدد ماکزیمم پرتاب نور به عنوان یک مشخصه عملکردی مهم توجه کنید. اگر چه در ذهن داشته باشید در تست های ما مشخص شد که معمولا سازندگان این اعداد را به طور میانگین ۹% بیشتر از واقعیت بیان می کنند. توصیه می کنیم از تست های واقعی انجام شده در سایت های معتبر جهانی برای یافتن اعداد واقعی استفاده کنید.
·         دوره مصرف باتری
دوره مصرف باتری از ویژگی های بسیار مهم یک هدلامپ است و از یک هدلامپ تا هدلامپ مشابه دیگر گاهی بسیار متفاوت است. مشکل اینجاست که هر سازنده تعریف خود را از دوره مصرف باتری دارد به جای اینکه از استاندارد تعریف شده در این رابطه استفاده کنند. گاهی سازندگان با تعاریف اینچنینی بازی می کنند و دوره مصرف باتری محصول خود را به طور غیر واقعی بالا جلوه می دهند.
پیشنهاد ما این است که از جدول موجود در سایت های معتبر ( مانند www.outdoorgearlab.com ) برای تعیین میزان واقعی دوره مصرف باتری هدلامپ ها استفاده کنید. با اینکه ممکن است بعضی خبرگان در زمینه نور در مورد نحوه آزمایش ما بحث داشته باشند اما حداقل این ویژگی در تست های ما وجود دارد که شرایط و نوع تست برای همه هدلامپ ها یکسان بوده و از نتایج آن به طور قابل اطمینانی می توان برای مقایسه استفاده کرد.

چگونه بهترین هدلامپ را برای نیاز خود انتخاب کنید؟
بگذارید تمام آنچه تا به حال برایتان گفته ایم را به صورت کاربردی و مرحله به مرحله بیان کنیم تا به راحتی بتوانید مناسب ترین هدلامپ را برای خود انتخاب کنید.

اول – قدرت پرتاب نور ( Beam Distance ) را در نظر بگیرید
ما اول شرایطی را در نظر می گیریم که در جایی هستید که چیزی گم و یا دچار اشتباه شده است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که پس از غروب آفتاب همچنان در مسیرهای پیچیده به سر می برید، پرتاب نور برای شما بسیار ضروری است. این مهمترین فاکتور برای مسیریابی است ( کیفیت سیستم نوردهی در درجه بعدی اهمیت است ). راهی جز دیدن دوردست برای جلوگیری از گم شدن وجود ندارد.
البته ممکن است شما در مسیرهایی قدم بردارید که به خوبی مشخص هستند و نیاز به نور با مسافت بالا نداشته باشید. همچنین شاید شما فقط از چراغ پیشانی در کمپ استفاده می کنید که در آن صورت می توانید از چراغ پیشانی هایی با قدرت پرتاب نور کمتر استفاده کنید که قیمت ارزان تری هم دارند.

دوم – دوام
ما بر این باوریم که دومین فاکتور با اهمیت دوام یک هدلامپ است. دوباره شرایطی را تصور میکنیم که چیزهایی به هم ریخته است و یکی از آن شرایط آب و هوای بد است. تصور کنید که شما در حال پیمایش در یک منطقه هستید و باران شروع به باریدن می کند. آیا هدلامپ شما کماکان کار خواهد کرد؟
اینجاست که شما باید از چراغ پیشانی هایی استفاده کنید که حداقل درجه IPX4 را داشته باشند تا در برابر طوفان مقاومت نشان دهند. البته بعضی دیگر از چراغ های فاقد این درجه هم با مدیریت درست در برابر طوفان ها مقاومند اما انتخاب یک هدلامپ با نشان IPX4 راهی ایمن تر است.
گاهی استفاده از چراغ پیشانی های پشتیبان برای شرایط اضطراری ضروری است. پیشنهاد ما به شما پتزل e+LITE است که دارای نشان IP67 بوده و علاوه بر ضد آب بودن تا عمق یک متر، نگهداری باتری فوق العاده بالایی داشته و در مقابل ضربه نیز بسیار مقاوم است.

سوم- عمر باتری
عمر باتری معمولا مورد توجه کسی قرار نمی گیرد. اگر شما با ماشین به کمپینگ می روید معمولا با همراه آوردن باتری اضافه دیگر مشکلی بابت عمر باتری ندارید.
اما وقتی همه چیز به هم میریزد عمر باتری اهمیت ویژه ای پیدا می کند. اگر در طول شبمانی در یک برنامه کوهنوردی مصدوم بدهید، تجهیزاتی را گم کنید و یا هوا طوری به هم بریزد که برنامه بیشتر از مدت مورد انتظار طول بکشد، شما به عمر بیشتر باتری نیاز خواهید داشت. چراغ بلک دیاموند Icon و Spot از جمله هدلامپ هایی هستند که دارای عمر طولانی باتری هستند و در برنامه های طولانی می توان به آنها اتکا کرد. اما باز هم پیشنهاد ما به شما این است که باتری اضافه در هر شرایطی به همراه داشته باشید.
هدلامپ هایی که با باتری قابل شارژ کار می کنند گزینه مناسبی برای برنامه های طولانی نیستند. اما بعضی چراغ ها که با باتری های غیرقابل شارژ هم سازگار هستند می توان استفاده کرد. مثل چراغ بلک دیاموند ReVolt.
توصیه مهم اینکه حتما سعی کنید از باتری های AAA آلکالاین استفاده کنید چرا که در این شرایط است که ویژگی های یک چراغ پیشانی در مصرف باتری و شدت نور در واقعیت عمل می کنند.

برگرفته از سایت www.outdoorgearlab.com

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید

هفده − سیزده =